ВОКАЛЬНА МУЗИКА ДАВНІХ ЕПОХ У РЕПЕРТУАРІ УКРАЇНСЬКИХ КОЛЕКТИВІВ КІНЦЯ ХХ – ПЕРШОЇ ЧВЕРТІ ХХІ СТОЛІТТЯ: ДИСКУРС ІСТОРИЧНО ІНФОРМОВАНОГО ВИКОНАВСТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.3.5Ключові слова:
старовинна музика, вокальний ансамбль, хорова музика, історично інформоване виконавство, вокальна інтерпретація.Анотація
У статті висвітлено діяльність українських вокальних ансамблів і хорів кінця ХХ – першої третини ХХІ століття, орієнтованих на репертуар давньої музики з позицій історично інформованого виконавства (ІІВ). Увагу приділено колективам, які зробили вагомий внесок у розвиток ІІВ в Україні: “Ренесанс”, “Artes Liberales”, «Музичні асамблеї», “A cappella Leopolis”, “Dominica”, “Vox animae”, “Partes”, “Cantus Firmus”. У дослідженні використано такі методи: історико-культурний, описовий, типологічний, інтерпретаційний, метод історіографічного аналізу. З’ясовано базові засади виконання старовинного репертуару вокальної музики різних епох. На основі опрацювання наукової літератури, довідникових та публіцистичних матеріалів, особистого спілкування з керівниками ансамблів, аналізу концертних виступів, відео й аудіозаписів цих колективів визначено основні віхи їхнього творчого шляху, особливості розвитку репертуару та інтерпретаційні під-ходи. Виявлено, що останнім часом виконавці надають перевагу творам українського бароко, що пов’язано з актуальною потребою усвідомлення своєї національної ідентифікації через максимальне наближення до музично-історичних коренів. Розкрито сутність інтерпретаційних принципів керівників різних колективів (Р. Стельмащука, Л. Капустіної, Н. Хмілевської, О. Холодової, Д. Поддячого, О. Зосім) щодо дискусійних техніко-виконавських аспектів виконання давньої музики (питання текстології, складу ансамблістів, темпу, метру, тривалості звуків і пауз, акустичних рішень, трактування риторичних фігур барокової стилістики тощо). Встановлено, що діяльність українських вокально-хорових колективів, які працюють у напрямку ІІВ не припиняється навіть під час воєнного стану. Наукова новизна дослідження полягає у систематизації відомостей про діяльність українських вокальних колективів давньої музики, в аналізі їхніх підходів до виконання старовинного репертуару з позицій ІІВ.
Посилання
Артюхова Л. Еволюція вокального стилю бароко та його відродження в українській концертно-виконавській практиці ХХІ століття: наук. обґрунтування творчого мистецького проєкту на здобуття доктора мистецтва. НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ, 2023. 114 с.
Бентя Ю. Віднайдені твори українських класиків XVIII століття: музика, мова, історія. The Claquers. 09.09.2024. Режим доступу: https://theclaquers.com/posts/13594
Бентя Ю. «Partes» та «A cappella Leopolis» презентують віднайдені хорові концерти українських класиків. The Claquers. 20.08.2024. https://theclaquers.com/posts/13510
Грабовський В., Граб У. Компенсована картина світу. До 80-річчя Святослава Крутикова. Українська музика. 2024 / 2 (49). C. 189–195.
Даньшина Н. Специфіка виконання ренесансної вокальної музики в умовах вітчизняної хорової практики : Дис. … канд. мистецтв-ва; спец. 17.00.03 – муз. мистецтво; НМАУ ім. П.І. Чайковського. Київ, 2013. 300 с.
Дмітрієва О. «Київський авангард» у діалогах елітарної та масової культур. На прикладі творчих пошуків композиторів Володимира Губи і Святослава Крутикова. International journal of Slavic studies. № 3. 2021.
Ключинська Н. Історично інформоване виконавство та риторичні параметри сучасної інтерпретації української партесної музики (на прикладі творів М. Дилецького та І. Домарацького). Дис. … доктора філософії; спеціальність 025 – муз. мистецтво. Львівський національний університет імені Івана Франка. Львів, 2020. 210 с.
Коляда А. Просвітницька діяльність незалежної платформи «Open Оpera Ukraine»: нові форми співпраці з українським суспільством. Художня культура. Актуальні проблеми. 2024. Вип. 20. Ч. 1. С. 139–146.
Лазаревич Є. Візантійський хор М. Антоновича в контексті європейського хорового виконавства другої половини ХХ століття: Дис. ... канд. мистецтв-ва; спец. 17.00.03 – муз. мистецтво; ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Львів, 2018. 226 с.
Марченко М. Інтерпретаційна модель партесного твору в українській виконавській культурі на межі ХХ–ХХІ ст.: Дис. ... канд. мистетв-ва; 26.00.01 – теорія та історія культури. Київ, НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2021. 246 с.
Стельмащук Р. Барокові музично-риторичні фігури в українській музиці партесного стилю: тенденції, закономірності, особливості. Молодь і ринок. № 10 (81). 2011. С. 100-104.
Стельмащук Р. Про деякі аспекти виконання українських партесних концертів початку XVIII століття. Старовинна музика: сучасний погляд. Науковий вісник НМАУ ім. П. Чайковського. Вип. 26. Київ, 2005. С. 177–183.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.








