HISTORICAL VOCAL REPERTOIRES IN UKRAINIAN ENSEMBLES OF THE LATE 20TH – EARLY 21ST CENTURY: A DISCOURSE OF HISTORICALLY INFORMED PERFORMANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.3.5

Keywords:

music of earlier epochs, Ukrainian Baroque, vocal ensemble, historically informed performance (HIP), interpretation.

Abstract

The article investigates the work of Ukrainian vocal ensembles and choirs active from the late twentieth to the early twenty-first century, with a focus on their interpretation of historical vocal repertoires within the paradigm of Historically Informed Performance (HIP). The discussion centers on groups that have shaped this field in Ukraine, among them Renaissance, Artes Liberales, Muzychni Asamblei (Musical Assemblies), A cappella Leopolis, Dominica, Vox animae, Partes, and Cantus Firmus, whose projects and concert activities illustrate different stages of the development of HIP practices in the country. The study employs a combination of historicalcultural and typological methods alongside interpretive analysis and historiography. These approaches, taken together, make it possible to view performance not only as an artistic act in its own right but also as a lens through which wider cultural processes and tendencies can be understood. Drawing on published research, archival materials, interviews with ensemble leaders, as well as concert programs, audio, and video recordings, it traces the formation of repertoires, the aesthetic choices of conductors, and the broader cultural implications of their activities for Ukrainian musical life. The growing presence of Ukrainian Baroque pieces in concert programs points to more than a change in repertoire: it reveals an effort to restore cultural memory, to place local practice within the European mainstream, and to frame performance as part of national self-definition. Special attention is given to interpretative positions of conductors such as R. Stelmaschuk, L. Kapustina, N. Khmilevska, О. Kholodova, D. Poddyachyi, and O. Zosim, particularly in relation to textology, ensemble size, tempo and meter, acoustics, and rhetorical figures of Baroque style. Ukrainian ensembles have continued to rehearse and perform even during martial law, demonstrating that their work is not suspended by political or military conditions and that performance remains an essential form of cultural resilience. This article brings together information about these groups and considers in detail how they interpret historical vocal repertoires within the HIP tradition.

References

Артюхова Л. Еволюція вокального стилю бароко та його відродження в українській концертно-виконавській практиці ХХІ століття: наук. обґрунтування творчого мистецького проєкту на здобуття доктора мистецтва. НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ, 2023. 114 с.

Бентя Ю. Віднайдені твори українських класиків XVIII століття: музика, мова, історія. The Claquers. 09.09.2024. Режим доступу: https://theclaquers.com/posts/13594

Бентя Ю. «Partes» та «A cappella Leopolis» презентують віднайдені хорові концерти українських класиків. The Claquers. 20.08.2024. https://theclaquers.com/posts/13510

Грабовський В., Граб У. Компенсована картина світу. До 80-річчя Святослава Крутикова. Українська музика. 2024 / 2 (49). C. 189–195.

Даньшина Н. Специфіка виконання ренесансної вокальної музики в умовах вітчизняної хорової практики : Дис. … канд. мистецтв-ва; спец. 17.00.03 – муз. мистецтво; НМАУ ім. П.І. Чайковського. Київ, 2013. 300 с.

Дмітрієва О. «Київський авангард» у діалогах елітарної та масової культур. На прикладі творчих пошуків композиторів Володимира Губи і Святослава Крутикова. International journal of Slavic studies. № 3. 2021.

Ключинська Н. Історично інформоване виконавство та риторичні параметри сучасної інтерпретації української партесної музики (на прикладі творів М. Дилецького та І. Домарацького). Дис. … доктора філософії; спеціальність 025 – муз. мистецтво. Львівський національний університет імені Івана Франка. Львів, 2020. 210 с.

Коляда А. Просвітницька діяльність незалежної платформи «Open Оpera Ukraine»: нові форми співпраці з українським суспільством. Художня культура. Актуальні проблеми. 2024. Вип. 20. Ч. 1. С. 139–146.

Лазаревич Є. Візантійський хор М. Антоновича в контексті європейського хорового виконавства другої половини ХХ століття: Дис. ... канд. мистецтв-ва; спец. 17.00.03 – муз. мистецтво; ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Львів, 2018. 226 с.

Марченко М. Інтерпретаційна модель партесного твору в українській виконавській культурі на межі ХХ–ХХІ ст.: Дис. ... канд. мистетв-ва; 26.00.01 – теорія та історія культури. Київ, НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2021. 246 с.

Стельмащук Р. Барокові музично-риторичні фігури в українській музиці партесного стилю: тенденції, закономірності, особливості. Молодь і ринок. № 10 (81). 2011. С. 100-104.

Стельмащук Р. Про деякі аспекти виконання українських партесних концертів початку XVIII століття. Старовинна музика: сучасний погляд. Науковий вісник НМАУ ім. П. Чайковського. Вип. 26. Київ, 2005. С. 177–183.

Published

2025-11-28

Issue

Section

Статті