ЧИТАННЯ НОТ ІЗ ЛИСТА ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИКИ

Автор(и)

  • Тетяна Леонідівна Дорош Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-0306-1146
  • Олена Вікторівна Турукіна Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0009-0009-7148-7024
  • Людмила Анатоліївна Діте Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-5251-3583

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.3.6

Ключові слова:

музичний твір, читання нот, музичні заняття з фортепіано та хорового диригування, методи опрацювання нотного тексту, майбутній учитель музики

Анотація

У статті досліджено проблеми розвитку навичок читання музичних творів із листа, що виконують вагому роль у професійному розвитку майбутніх фахівців музичних дисциплін. Розкрито зміст цього процесу в роботі з класу фортепіано та хорового диригування, де задіяні зір, слух, швидкість реакції тощо. Процес читання нот із листа завжди викликає бажання до ознайомлення з новим музичним матеріалом. Важливу роль у розвитку навичок читання нот із листа має точність координаційної пам’яті, коли виконавець грає, не дивлячись на клавіатуру, уявляє її і без зупинки відтворює будь-який фрагмент музичного твору. Музикант, який регулярно практикується в читанні з листа, здатен відтворити на музичному інструменті велику кількість музичних композицій різних авторів, епох і стилів.Для набуття зорового сприйняття нотного тексту варто навчитися швидко орієнтуватися в музичному тексті, уважно продивитися сам твір без інструменту (можна подумки продиригувати та проспівати), ознайомитися з окремими його елементами, визначити труднощі, які можуть виникнути під час відтворення музичного твору, звернути увагу на тактові лінії.При читанні нот із листа позитивним є застосування евристичного методу, який передбачає залучення здобувачів до самостійної творчої діяльності. Суть цього методу – під керівництвом викладача учасник освітнього процесу бере безпосередню участь у пошуку творчого розв’язання проблемних питань.У статті також наведено кінцевий результат створення твору, де спільність композиторської та виконавської діяльності продемонстровані в творчому процесі – оволодінні музичним текстом. Набуті навички читання нотного тексту з листа дають можливість виконавцю не лише ознайомитися з розмаїтою музикою сучасних українських композиторів, а й розвинути потребу пізнавати нове, оригінальне, незвичне звучання.

Посилання

Воєвідко Людмила. Музична педагогіка : навч. посіб. Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня «Рута», 2022. 240 с.

Касьяненко Л. О. Робота піаніста над фактурою : навч. посіб. Одеса : ПНПУ імені К. Ушинського. 2-е вид. доп., 2019. 217 с.

Лі Еньхуй. Методика формування музично-слухових уявлень учнів на початковому етапі фортепіанного навчання : дис. … д-ра філософії : 01 Освіта /Педагогіка за спец. 014 Сер. осв. (Музичне мистецтво). Український держ. ун-т імені М. Драгоманова. Київ, 2023. 207 с.

Никон О. К., Остапчук М. М. Популярні твори для фортепіано : навч.-репертуарний посіб. для студентів вищих мистецьких закладів освіти напряму підготовки 6.020204 «Музичне мистецтво». Рівне : РДГУ, 2015. 137 с.

Особливості самостійної роботи над художнім образом у процесі вивчення музичного твору: метод. настанови для здобувачів спеціальності 025 «Музичне мистецтво» з освітнього компоненту «Методика викладання фахових дисциплін (фортепіано)» / уклад. Т. Л. Дорош. Харків, 2024. 67 с.

Читання нот з листа на заняттях з фортепіано : метод. реком. для вищих закладів культури і мистецтв I-II рівнів акредитації / укл. О. С. Кочелаба. Вінниця : НОВА КНИГА, 2005. 12 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28