ЖАНРОВО-СТИЛЬОВА СПЕЦИФІКА КАМЕРНО-АНСАМБЛЕВОГО БАНДУРНОГО ВИКОНАВСТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.3.8Ключові слова:
бандура, камерно-ансамблеве виконавство, жанрово-стильова специфіка, українська музична культура, ансамблева взаємодія, національна ідентичністьАнотація
У статті досліджується жанрово-стильова специфіка камерно-ансамблевого бандурного виконавства як одного з важливих напрямів розвитку сучасної української музичної культури. Камерно-ансамблеве використання бандури розглядається крізь призму взаємодії традиційних і новітніх тенденцій, що формують своєрідний художній феномен у національному музичному просторі. У центрі уваги перебувають жанрові особливості творів, створених для дуетів, тріо, квартетів та більших ансамблів з бандурою, а також характер поєднання бандури з іншими інструментами сучасної, класичної та народно-інструментальної традиції. Проаналізовано жанрово-стильову палітру, що охоплює як обробки народних пісень, що зберігають автентичність національної музичної традиції, так і оригінальні камерні композиції та сучасні експериментальні твори, які інтегрують бандуру в контекст новітньої академічної та крос-жанрової музики. Особливу увагу приділено стильовим аспектам ансамблевої взаємодії: тембровим співвідношенням, динамічним балансам, фактурним моделям та інтерпретаційним підходам у камерних формах гри. Простежено новітні виконавські підходи, що розкривають нові виразні можливості бандури – від нетрадиційного трактування тембру й динаміки до інтеграції елементів імпровізації та використання сучасних композиційних технік. Бандура у камерно-ансамблевому контексті постає як інструмент, що водночас репрезентує національну музичну ідентичність і активно залучається до процесів глобальної інтеграції. Жанрово-стильова специфіка її виконавства полягає у поєднанні традиційного й сучасного, що зумовлює розширення жанрового спектру української камерної музики та створення нових форматів ансамблевого музикування. У дослідженні також розглянуто перспективи розвитку камерно-ансамблевого бандурного виконавства, зокрема у напрямі поєднання народних інтонацій із сучасними композиційними технологіями, розбудови міжжанрових ансамблевих проєктів, а також створення нових педагогічних підходів до викладання ансамблевої гри на бандурі у вищих мистецьких закладах. Таким чином, жанрово-стильова специфіка камерно-ансамблевого бандурного виконавства постає як динамічна та багатогранна система, що не лише відображає національну традицію, а й активно взаємодіє з сучасними музичними процесами, формуючи нові вектори розвитку української камерної музики.
Посилання
Березуцька М. Розвиток бандурного мистецтва між 1920-ми та 1940-ми роками. Journal of Ethnology and Folkloristics. 2020. Т. 14, № 2. С. 44–66. DOI: 10.2478/jef-2020-0015.
Брояко Н. В. Сучасне бандурне виконавство: тенденції та трансформації. Київ: НМАУ, 2019.
Гомельська Юлія Олександрівна. Енциклопедія Сучасної України. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2006. URL: https://esu.com.ua/article-30729
Дутчак В. Трансформація ансамблевого виконавства бандуристів України та діаспор. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер. : Педагогіка і психологія. 2009. Вип. 23. Ч. 2. URL: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/pspo/2009_23_2/violetta.pdf
Кияновська Л. Музичні шляхи Оксани Герасименко. Дзвін. 2010. № 34 (785-786) березень-квітень. С. 101–103.
Кубік О. Є. Ансамблеве бандурне мистецтво в середовищі української діаспори: культурно-історичні аспекти розвитку. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Історичні науки». Острог, 2020. №. 31. С. 220–225. DOI https://doi.org/https://doi.org/10.25264/2409-6806-2020-31-220-225 URL: https://idud.oa.edu.ua/naukovi-zapysky-31/
Кубік О. Є. Специфіка розвитку ансамблевого бандурного мистецтва Прикарпаття: історико-виконавський аспект. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 28. Том 5. 280 с. С. 127–133. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863.5/28.208907 URL: http://www.aphn-journal.in.ua/28-5-2020
Лісняк І. Академічне бандурне мистецтво України кінця XX – початку XXI століття: монографія. НАН України, Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського. Київ : Вид-во ІМФЕ, 2019. 253 с.
Лісняк І. «Культурний образ» сучасного бандурного мистецтва. Рига : Baltija Publishing, 2022. С. 144–164.
Павленко Л. О. Вплив ансамблевого виконавства на розвиток бандурного мистецтва ХХ–ХХІ ст. Культура України. Cерія : Мистецтвознавство. 2016. Вип. 54. С. 44-54. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kum_2016_54_6.
Павленко Л. О. Становлення та розвиток академічного бандурного виконавства в другій половині ХХ ст. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство. 2015. Вип. 21(1). С. 33–38. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrkm_2015_21(1)__
Савчук І., Білянська Т. Бандура у композиторській творчості Марини Денисенко кінця 1990-х – початку 2000-х: Жанрово-стилістичний контекст задумів. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРО- БЛЕМИ. 2023. 19(1), 80–98. URL: https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283127
Слюсаренко Т. О. Інноваційні підходи в бандурному виконавстві кін. XX-XXI ст. Духовна культура України перед викликами часу. Харків: Право, 2019. С. 102–105.
Чайка В. В. Розвиток музичної культури української діаспори країн Північної Америки другої половини ХХ – початку ХХІ століть : дис. ... д-ра філософії : 032 Історія та археологія. Нац. акад. керів. кадрів культури і мистецтв. Київ, 2021. 268 с.
Druzhha, I., Mandziuk, L., Novytskyi, K., Vodolieieva, N., Panasiuk, I. Chamber-Instrumental Creative Works of Ukrainian Composers of the Late 20th and Early 21st Centuries: An Experimental Discourse (Камерно-інструментальні твори українських композиторів кінця XX – початку XXI століття: експериментальний дискурс). Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, 13, 2023. P. 106–111. DOI: 10.33543/j.130237.106111.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.








