GENRE AND STYLISTIC SPECIFICITY OF CHAMBER-ENSEMBLE BANDURA PERFORMANCE
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.3.8Keywords:
bandura, chamber ensemble performance, genre and stylistic specificity, Ukrainian music, ensemble interaction, musical interpretationAbstract
The article examines the genre and stylistic specificity of chamber-ensemble bandura performance as one of the significant directions in the development of contemporary Ukrainian musical culture. Chamber use of the bandura is considered through the prism of the interaction between traditional and innovative tendencies, forming a distinctive artistic phenomenon within the national musical space. The focus is placed on the genre features of works written for duets, trios, quartets, and larger ensembles with bandura, as well as on the character of its combination with other instruments of contemporary, classical, and folk-instrumental traditions.The genre and stylistic palette analyzed encompasses both arrangements of folk songs that preserve the authenticity of the national musical tradition, and original chamber compositions and contemporary experimental works that integrate the bandura into the context of modern academic and cross-genre music. Particular attention is given to stylistic aspects of ensemble interaction: timbral correlations, dynamic balances, textural models, and interpretative approaches in chamber performance. Recent performance approaches are traced, revealing new expressive possibilities of the bandura – from non-traditional interpretations of timbre and dynamics to the integration of improvisational elements and the use of contemporary compositional techniques. In the chamber-ensemble context, the bandura emerges as an instrument that simultaneously represents national musical identity and actively engages in processes of global integration.Its genre and stylistic specificity lies in the synthesis of traditional and contemporary elements, which leads to the expansion of the genre spectrum of Ukrainian chamber music and the creation of new formats of ensemble performance. The study also considers the prospects for the development of chamber-ensemble bandura performance, particularly in the direction of combining folk intonations with modern compositional technologies, establishing cross-genre ensemble projects, as well as developing new pedagogical approaches to teaching ensemble performance on the bandura in higher art education institutions. Thus, the genre and stylistic specificity of chamber-ensemble bandura performance appears as a dynamic and multifaceted system that not only reflects national tradition but also actively interacts with contemporary musical processes, shaping new vectors of development for Ukrainian chamber music.
References
Березуцька М. Розвиток бандурного мистецтва між 1920-ми та 1940-ми роками. Journal of Ethnology and Folkloristics. 2020. Т. 14, № 2. С. 44–66. DOI: 10.2478/jef-2020-0015.
Брояко Н. В. Сучасне бандурне виконавство: тенденції та трансформації. Київ: НМАУ, 2019.
Гомельська Юлія Олександрівна. Енциклопедія Сучасної України. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2006. URL: https://esu.com.ua/article-30729
Дутчак В. Трансформація ансамблевого виконавства бандуристів України та діаспор. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер. : Педагогіка і психологія. 2009. Вип. 23. Ч. 2. URL: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/pspo/2009_23_2/violetta.pdf
Кияновська Л. Музичні шляхи Оксани Герасименко. Дзвін. 2010. № 34 (785-786) березень-квітень. С. 101–103.
Кубік О. Є. Ансамблеве бандурне мистецтво в середовищі української діаспори: культурно-історичні аспекти розвитку. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Історичні науки». Острог, 2020. №. 31. С. 220–225. DOI https://doi.org/https://doi.org/10.25264/2409-6806-2020-31-220-225 URL: https://idud.oa.edu.ua/naukovi-zapysky-31/
Кубік О. Є. Специфіка розвитку ансамблевого бандурного мистецтва Прикарпаття: історико-виконавський аспект. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 28. Том 5. 280 с. С. 127–133. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863.5/28.208907 URL: http://www.aphn-journal.in.ua/28-5-2020
Лісняк І. Академічне бандурне мистецтво України кінця XX – початку XXI століття: монографія. НАН України, Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського. Київ : Вид-во ІМФЕ, 2019. 253 с.
Лісняк І. «Культурний образ» сучасного бандурного мистецтва. Рига : Baltija Publishing, 2022. С. 144–164.
Павленко Л. О. Вплив ансамблевого виконавства на розвиток бандурного мистецтва ХХ–ХХІ ст. Культура України. Cерія : Мистецтвознавство. 2016. Вип. 54. С. 44-54. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kum_2016_54_6.
Павленко Л. О. Становлення та розвиток академічного бандурного виконавства в другій половині ХХ ст. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство. 2015. Вип. 21(1). С. 33–38. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrkm_2015_21(1)__
Савчук І., Білянська Т. Бандура у композиторській творчості Марини Денисенко кінця 1990-х – початку 2000-х: Жанрово-стилістичний контекст задумів. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРО- БЛЕМИ. 2023. 19(1), 80–98. URL: https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283127
Слюсаренко Т. О. Інноваційні підходи в бандурному виконавстві кін. XX-XXI ст. Духовна культура України перед викликами часу. Харків: Право, 2019. С. 102–105.
Чайка В. В. Розвиток музичної культури української діаспори країн Північної Америки другої половини ХХ – початку ХХІ століть : дис. ... д-ра філософії : 032 Історія та археологія. Нац. акад. керів. кадрів культури і мистецтв. Київ, 2021. 268 с.
Druzhha, I., Mandziuk, L., Novytskyi, K., Vodolieieva, N., Panasiuk, I. Chamber-Instrumental Creative Works of Ukrainian Composers of the Late 20th and Early 21st Centuries: An Experimental Discourse (Камерно-інструментальні твори українських композиторів кінця XX – початку XXI століття: експериментальний дискурс). Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, 13, 2023. P. 106–111. DOI: 10.33543/j.130237.106111.









