МУЗИЧНА РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ У ТВОРЧИХ ПРОЕКТАХ МУР: ПЕРСПЕКТИВИ АКОМПАНЕМЕНТНОГО АНАЛІЗУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.3.11Ключові слова:
музично-театральний проєкт, МУР, акомпанемент, концертмейстерська інтерпретація, національна ідентичність, культурна пам’ять, інструментальна фактураАнотація
Статтю присвячено аналізу музично-театральних проєктів об’єднання МУР («РЕБЕЛІЯ [1991]», «Ти [Романтика]») як знакових явищ сучасного українського мистецького простору, що репрезентують історичну пам’ять та формують образ національної ідентичності. Підкреслюється, що після 2014 року музика в Україні набула суспільно значущих функцій, перетворившись на своєрідне «мистецтво свідчення», яке передає колективний досвід через інтонаційні коди, темброву палітру та драматургічну символіку.Особливу увагу приділено виконавському аспекту, зокрема ролі акомпанементу, який у проєктах МУР виходить за межі традиційної функції «супроводу» та стає ключовим інтерпретаційним чинником. У постановці «РЕБЕЛІЯ [1991]» інструментальна фактура, побудована на остинатних ритмах, гармонійних зсувах і динамічних контрастах, формує епічний рівень драматургії та уособлює колективний досвід нації. У «Ти [Романтика]» акомпанемент набуває камерно-психологічного характеру: чергування ліричних інтонацій і дисонансних кластерів відтворює внутрішній конфлікт героя, а інструментальна партія функціонує як «дзеркало душі», вступаючи у діалог із вокалістом. Методологія дослідження спирається на музикознавчий, виконавсько-інтерпретаційний, культурологічний, порівняльно-аналітичний та герменевтичний підходи. Це дозволило виявити, що інструментальний простір у творах МУР виступає носієм культурної пам’яті, забезпечує глибинний смисловий вимір постановок і стає засобом репрезентації як колективного, так і індивідуального досвіду. Зроблено висновок, що акомпанементна складова є визначальною для створення цілісного музично-драматичного тексту й відкриває нові перспективи для дослідження виконавської ролі у формуванні сучасних моделей національної ідентичності в українському музично-театральному мистецтві.
Посилання
Гудзь М. Р. Особливості музично-культурного процесу в Україні в другій половині ХХ століття : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 032 – історія та археологія / наук. кер. Н. В. Лобко. Суми : Сумський державний університет, 2025. 53 с.
Забужко О. С. Філософія української ідеї та європейський контекст: франківський період. Київ : Основи, 1993. 123, [2] c.
Кияновська Л. Українська музична культура: контексти ідентичності. Львів: Сполом, 2010. 178 с.
Черкашина-Губаренко М. Р. Оперний театр у мінливому часопросторі. Харків: АКТА, 2015. 392 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.








