КОНЦЕРТ ДЛЯ СКРИПКИ З ОРКЕСТРОМ «ЛЯНЬ ШАНЬБО ТА ЧЖУ ІНТАЙ» ХЕ ЧЖАНХАО ТА ЧЕНЬ ГАНА В АВТОРСЬКИХ ТРАНСКРИПЦІЯХ: ОБРАЗНО-СЕМАНТИЧНІ ТА ЖАНРОВІ ТРАНСФОРМАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.3.15Ключові слова:
концерт, струнний квартет, транскрипція, китайська інструментальна музика, образно-семантична трансформація, концертність, камерний жанр, «Лянь Таньбо та Чжу Інтай»Анотація
У статті вперше розглянуто відмінності між оригінальним музичним текстом Концерту для скрипки з оркестром «Лянь Таньбо та Чжу Інтай» Хе Чжанхао та Чень Гана та транскрипцією для скрипки і струнного квартету, створеною Чень Ганом, з позицій варіативності втілення музичних образів відповідно до семантичних амплуа різних інструментів та законів різних інструментальних жанрів. Прослідковано образно-семантичні та жанрові трансформації початкового музичного матеріалу, зміни у підході до трактування фактурного розвитку в оригінальній симфонічній та камерній версіях твору.Встановлено, що зміни у фактурному оформленні матеріалу ведуть за собою й трансформації образного змісту та жанрових рис. Зокрема, в ліричних розділах концерту (вступі, побічній партії і коді) монологічність висловлювання, колористика тембрів та пасторальний образний модус оригінальної версії трансформуються в діалогічність, графічність ліній та лірико-психологічний змістовий модус в транскрипції для камерного ансамблю, а в головній партії епічна піднесеність оркестрового оригіналу поступається танцювально-скерцозному образному плану в камерній транскрипції. Зіставлення solo і tutti як головний чинник фактурного розвитку та рушій музичної драматургії в симфонічній партитурі Концерту частково поступається місцем фактурному crescendo та принципу фактурного контрасту між великими розділами форми у камерній версії (зіставлення прозорої, свідомо спрощеної квартетної фактури експозиції та ущільненої музичної тканини в розробці та репризі-коді). Показано, що в оригіналі для скрипки й симфонічного оркестру домінують риси концертності та закономірності симфонічного мислення, а транскрипція для скрипки і струнного квартету набуває типових ознак камерного жанру, серед яких деталізація музичного матеріалу, економія засобів виразності, рівноправність голосів, поглиблення психологічного початку.Таким чином, версія Чень Гана для камерного ансамблю є не просто аранжуванням симфонічної партитури для камерного складу, а й цілком самостійною в художньому плані інтерпретацією початкового композиторського задуму.
Посилання
Лі Янь Лун. Перетворення китайських національних та європейських тенденцій у Концерті для скрипки з оркестром «Butterfly Lovers» Чень Гана та Цанг Хао. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Музикознавчі студії. 2015. Вип. 35. С. 209–221.
Shan-Ken Chien. The Butterfly Lovers’ Violin Concerto by Zhanhao He and Gang Chen. Dissertation for the degree of Doctor of Musical Arts. University of Kansas. Lawrence, 2014. 36 p.
Perez, Herson A. Scholarly Program Notes of He Zhanhao’s (何占豪) and Chen Gang’s (陈钢) Butterfly Lovers Violin Concerto, Johann Sebastian Bach’s Chaconne for Solo Violin and Ludwig van Beethoven’s Violin Sonata op. 12 no. 1. Research Paper for the degree of Master of Music. Southern Illinois University. Carbondale, 2017. 24 p.
Wise, A. A. The Rise Of The Chinese Concerto: A Look Into The Developments Of Chinese Traditional Instrument Concerti With Western Orchestra. Dissertation for the degree of Doctor of Musical Arts. University of South Carolina. Columbia, 2018. 120 p.
Ying Zhang. The Butterfly Lovers’ Violin Concerto (1959). Dissertation for the degree of Doctor of Musical Arts. University of Nevada. Las Vegas, 2021. 51 p.
Suciu M.-M., Drăgulin S. D. Exploring Chinese Cultural Identity in the Liang Zhu Violin Concerto: an Intercultural Perspective on the Adaptation of Traditional Elements in Western Classical Music Language. STUDIA UBB MUSICA, LXVIII. 2023. Special Issue 2. P. 343–360. DOI: https://doi.org/10.24193/subbmusica.2023.spiss2.22
Chen, Yangying Mia. Distinctive Perspectives On Chinese Themes: An Exploration And Comparison On The Avshalomov Violin Concerto And The Butterfly Lovers’ Violin Concerto. Dissertation for the degree of Doctor of Musical Arts. University of Arizona. Tucson, 2024. 64 p.
Chao, Min-Tzu. Interpretation and expressive imagery of the Buterfly Lovers violin concerto on double bass: transcribed by Yung-Chiao Wei. Dissertation for the degree of Doctor of Musical Arts. Louisiana State University and Agricultural and Mechanical College. Baton Rouge, 2011. 138 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.








