ЖАНРОВО-СТИЛЬОВІ ПЕРЕТВОРЕННЯ У ВОКАЛЬНІЙ ЛІРИЦІ КОМПОЗИТОРІВ НАДДНІПРЯНЩИНИ 1920–1930-Х РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.3.20Ключові слова:
українська камерно-вокальна музика, творчість композиторів Наддніпрянщини, соціокультурні виклики 1920–1930-х років, вимоги радянської ідеології, засоби вираження національного, жанрово-стильові пріоритетиАнотація
Розглянуто соціокультурні умови розвитку української музичної культури 1920–1930-х років, що обумовили жанрово-стильові перетворення у камерно-вокальній творчості. Від початку ХХ століття у камерно-вокальній музиці України існувало два вагомих напрями, що засновувались на: 1) укоріненні національної традиції; 2) опрацюванні добутків європейської музичної композиції. Перший напрямок, засновником якого був М. Лисенко та його послідовники, був презентований творчістю М. Вериківського, Г. Верьовки, П. Козицького, М. Коляди, В. Костенка, Л. Ревуцького, П. Сениці, Г. Хоткевича та ін. Представники другого – В. Косенко, Л. Лісовський, Б. Лятошинський, М. Рославець, М. Скорульський, Ф. Якименко та ін. – спирались на європейський досвід, представлений постромантичними, імпресіоністичними, неокласичними, експресіоністичними, авангардними тенденціями тощо. В 1920–1930-ті роки і національна ідея, і європейські засади вітчизняної камерно-вокальної творчості зазнають у Наддніпрянщині докорінних змін через встановлення тоталітарного режиму та необхідність нагального впровадження радянських ідеологем у тематику та образність композицій. Це спонукало до відтворення у вокальній ліриці національного тематизму, революційного пафосу, героїчних образів, належної стилістики й виразності. Невідповідність жанру новим вимогам щодо революційності, масовості та демократичності мистецтва, а також пошук необхідних форм, засобів та принципів їх втілення спричинили в 1930-х роках кризу камерно-вокальної творчості. Наддніпрянські митці майже десятиліття ці жанри не опрацьовували. Зазначені аспекти розвитку українського мистецтва й творчість окремих митців цього періоду висвітлювались в багатьох працях вітчизняних науковців, однак жанрово-стильові перетворення камерно-вокальної музики композиторів Наддніпрянщини дотепер не ставали предметом окремого дослідження.
Посилання
Бентя Ю. В. Особовий фонд Бориса Лятошинського у ЦДАМЛМ України (до 120-річчя від дня народження видатного українського композитора, диригента і педагога). Архіви України. 2015. № 4 (298). С. 121–135. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ay_2015_4_10
Герасимова-Персидська Н. М. І. Вериківський. Київ : Державне вид-во образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1959. 96 с.
Довженко В. Д. Нариси з icтopiї української музики. Київ: Держ. вид-во образотворчого мистецтва і музичної творчості України, 1957. 240 с.
Дробиш А. А. Леонід Лісовський: джерелознавчий та жанрово-стильовий аспекти творчості : дис. … доктора філософії 025 Музичне мистецтво. Київ, 2022. 371 с.
Іванишин Ю. П. Вокальний цикл Федора Якименка ор. 91 на слова Олександра Олеся : кваліфікаційна робота … ОР бакалавр, спец. 025 Музичне мистецтво. Львів : ЛНМА імені М. В. Лисенка, 2024. 60 с.
Коменда О. Творчість М. Рославця в контексті становлення музичного модернізму : навч. посіб., вид. 2-ге, допов. Луцьк, 2015. 208 с.
Лев (Левко) Миколайович Ревуцький. Вікіпедія. URL : https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%B5%D0%B2%D1%83%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%9B%D0%B5%D0%B2_%D0%9C%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87
Михайлов М. Композитор П. Сениця. Нарис про життя і творчість. Київ : Мистецтво, 1965. 44 с.
Михайлов М. М. М. А. Скорульський : нарис про життя і творчість. Київ : Держ. вид-во образотворч. мистецтва і музичної л-ри УРСР, 1960. 116 с.
Муха А. І. Композитори України та української діаспори : Довідник. Київ : Муз. Україна, 2004. 352 с.
Наддніпрянська Україна / Я. В. Верменич // Енциклопедія Сучасної України. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2020. URL: https://esu.com.ua/article-71519
Савчук І. Б. Від автора-упорядника // Борис Лятошинський. Романси 1920-х. Київ – Ніжин : ПП Лисенко М. М., 2015. Вид. 2 е, перероб. і виправ. С. 7–12.
Снєгірьова Л. О. Стилістика камерно-вокальних творів В. Косенка: до питання індивідуально-композиторської трактовки жанрової традиції. Музичне мистецтво і культура. 2020. Вип. 31, кн. 2. С. 61–70.
Стахевич О. О. Камерно-вокальна творчість композиторів Наддніпрянщини у соціокультурному просторі 20–30 років ХХ століття. Аспекти історичного музикознавства : зб. наук. праць. Харків, 2025. Вип. 39. С. 30–46. DOI : https://doi.org/10.34064/khnum2-39.02
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.








