GENRE-STYLISH TRANSFORMATIONS IN THE VOCAL LYRICS OF COMPOSERS OF THE DNIEPER REGION OF THE 1920S–1930S

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.3.20

Keywords:

Ukrainian chamber and vocal music, the work of composers of the Dnieper region, socio-cultural challenges of the 1920s and 1930s, the requirements of Soviet ideology, means of national expression, genre and style priorities

Abstract

The socio-cultural conditions of the development of Ukrainian musical culture in the 1920s-1930s, which determined the genre and style transformations in chamber and vocal creativity, are considered. Since the beginning of the 20th century, there have been two significant trends in chamber and vocal music of Ukraine, which were based on: 1) the rooting of the national tradition;2) the development of the achievements of European musical composition. The first trend, founded by M. Lysenko and his followers, was presented by the work of M. Verykivskyi, H. Verovka, P. Kozytskyi, M. Koliada, V. Kostenko, L. Revutskyi, P. Senytsia, H. Khotkevych, etc. Representatives of the second trend are V. Kosenko, L. Lisovskyi, B. Lyatoshinskyi, M. Roslavets, M. Skorulskyi, F. Yakymenko, etc. – relied on European experience, represented by post-romantic, impressionistic, neoclassical, expressionist, avant-garde trends, etc. In the 1920s and 1930s, both the national idea and the European principles of domestic chamber and vocal creativity underwent radical changes due to the establishment of a totalitarian regime and the need to urgently introduce Soviet ideologies into the themes and imagery of compositions. This prompted the reproduction of national themes, revolutionary pathos, heroic images, proper stylistics and expressiveness in vocal lyrics. The genre’s inconsistency with the new requirements for revolutionary, mass and democratic art, as well as the search for the necessary forms, means and principles of their implementation caused a crisis of chamber and vocal creativity in the 1930s. Dnieper artists have not worked on these genres for almost a decade. These aspects of the development of Ukrainian Art and the creativity of individual artists of this period were highlighted in many works of domestic scientists, however, the genre and style transformations of chamber and vocal music by composers of the Dnieper region have not yet become the subject of separate research.

References

Бентя Ю. В. Особовий фонд Бориса Лятошинського у ЦДАМЛМ України (до 120-річчя від дня народження видатного українського композитора, диригента і педагога). Архіви України. 2015. № 4 (298). С. 121–135. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ay_2015_4_10

Герасимова-Персидська Н. М. І. Вериківський. Київ : Державне вид-во образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1959. 96 с.

Довженко В. Д. Нариси з icтopiї української музики. Київ: Держ. вид-во образотворчого мистецтва і музичної творчості України, 1957. 240 с.

Дробиш А. А. Леонід Лісовський: джерелознавчий та жанрово-стильовий аспекти творчості : дис. … доктора філософії 025 Музичне мистецтво. Київ, 2022. 371 с.

Іванишин Ю. П. Вокальний цикл Федора Якименка ор. 91 на слова Олександра Олеся : кваліфікаційна робота … ОР бакалавр, спец. 025 Музичне мистецтво. Львів : ЛНМА імені М. В. Лисенка, 2024. 60 с.

Коменда О. Творчість М. Рославця в контексті становлення музичного модернізму : навч. посіб., вид. 2-ге, допов. Луцьк, 2015. 208 с.

Лев (Левко) Миколайович Ревуцький. Вікіпедія. URL : https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%B5%D0%B2%D1%83%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%9B%D0%B5%D0%B2_%D0%9C%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87

Михайлов М. Композитор П. Сениця. Нарис про життя і творчість. Київ : Мистецтво, 1965. 44 с.

Михайлов М. М. М. А. Скорульський : нарис про життя і творчість. Київ : Держ. вид-во образотворч. мистецтва і музичної л-ри УРСР, 1960. 116 с.

Муха А. І. Композитори України та української діаспори : Довідник. Київ : Муз. Україна, 2004. 352 с.

Наддніпрянська Україна / Я. В. Верменич // Енциклопедія Сучасної України. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2020. URL: https://esu.com.ua/article-71519

Савчук І. Б. Від автора-упорядника // Борис Лятошинський. Романси 1920-х. Київ – Ніжин : ПП Лисенко М. М., 2015. Вид. 2 е, перероб. і виправ. С. 7–12.

Снєгірьова Л. О. Стилістика камерно-вокальних творів В. Косенка: до питання індивідуально-композиторської трактовки жанрової традиції. Музичне мистецтво і культура. 2020. Вип. 31, кн. 2. С. 61–70.

Стахевич О. О. Камерно-вокальна творчість композиторів Наддніпрянщини у соціокультурному просторі 20–30 років ХХ століття. Аспекти історичного музикознавства : зб. наук. праць. Харків, 2025. Вип. 39. С. 30–46. DOI : https://doi.org/10.34064/khnum2-39.02

Published

2025-11-28

Issue

Section

Статті