РЕПЕРТУАРНІ ТРАДИЦІЇ ТА ТВОРЧІ ЕКСПЕРИМЕНТИ ОПЕРНОЇ СТУДІЇ ОДЕСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ МУЗИЧНОЇ АКАДЕМІЇ ІМЕНІ А. В. НЕЖДАНОВОЇ

Автор(и)

  • Олександр Олексійович Філіппов Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової https://orcid.org/0009-0004-3989-730X

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.3.23

Ключові слова:

оперна студія Одеська національної музичної академії імені А. В. Нежданової, репертуар, репертуарна традиція, творчі експерименти, оперне мистецтво, виконавська практика, навчальні постановки

Анотація

У статті здійснено комплексне дослідження репертуарної практики оперної студії Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової у вимірі сучасних освітньо-мистецьких процесів. Виявлено, що репертуарна політика цього підрозділу є своєрідним індикатором розвитку та продовженням сталих традицій, адже саме через постановочну діяльність оперної студії відбувається не лише професійна підготовка майбутніх співаків, а й формування локальної культурної ідентичності. Мета статті полягає у аналізі та висвітленні репертуарного вибору, репертуарних традицій та творчих експериментів, розбір актуального музичного матеріалу для підготовки студентів, окреслення художніх акцентів та визначення освітньо-творчої функції студійних постановок. У ході аналізу з’ясовано, що репертуарна палітра оперної студії охоплює як класичні твори світового оперного канону, так і зразки української музичної спадщини, що дозволяє поєднувати традиційні цінності з новими інтерпретаційними стратегіями. Поряд із усталеними постановками простежується тенденція до включення сучасних композиторських текстів та адаптованих версій, зорієнтованих на навчально-виконавські завдання, адже репертуар студії ніколи не обмежувався лише канонічними зразками: у ньому з’являлися камерні опуси, дитячі спектаклі, монопери та твори сучасних українських композиторів, що надавало діяльності студії експериментального виміру. Особливу увагу приділено аналізу того, які саме твори складають основу сьогоднішнього репертуару, на який матеріал спираються режисери й викладачі, а також перспективи що плануються найближчим часом. Показано, що сучасна репертуарна палітра оперної студії ОНМА імені А. В. Нежданової відзначається поліфонічністю підходів: вона відображає спадкоємність академічної традиції; демонструє діалог із культурним простором України та європейськими тенденціями; виявляє жанрове і стильове розмаїття, де класичні опери поєднуються з камерними формами, концертними постановками та експериментальними режисерськими рішеннями; актуалізується розвиток індивідуальної виконавської майстерності студентів, формування їх сценічної культури та артистичної виразності. У статті зроблено висновок, що репертуарна палітра оперної студії не є сталою, а функціонує як динамічна система, у якій класичні твори забезпечують неперервність традиції, тоді як експериментальні постановки відкривають нові перспективи та сприяють інтеграції у сучасний європейський мистецький простір.У цьому поєднанні традиційного й новаторського виявляється специфіка оперної студії ОНМА імені А. В. Нежданової як важливого чинника розвитку національної музично-театральної культури.

Посилання

Бондаренко А. Репертуар оперної студії при Національній музичній академії України імені П. І. Чайковського в 2016–2019 роках: основні тенденції. «Молодий вчений». № 12 (76). Київський національний університет культури і мистецтв. Київ, 2019 р. С. 210–213. URL: https://surl.li/kuwsfw

Грегуль А. Італієць із Одеси. «Музика». Український інтернет-журнал. 2018. 1 с. URL: https://surl.li/svsfhb (дата звернення 14.09.2025).

Довгань Л. Навчання і виховання оперних співаків-акторів у Одеській державній музичній академії ім. А. В. Нежданової (історія кафедри оперної підготовки і оперної студії). Одеса : Одеська державна музична академія ім. А. В. Нежданової, 2008. 246 с.

Кулієва А. Я. «Наталка-полтавка» М. Лисенка та «Назар Стодоля» К. Данькевича в контексті вокальних традицій Одеси. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. № 1. Київ, 2018. С. 191–196. URL: https://surl.lu/zybjzy

Оперна студія. Одеській державній музичній академії ім. А. В. Нежданової – 90. редкол.: О. І. Самойленко, О. М. Маркова, С. В. Мірошниченко, Р. М. Розенберг; гол. ред.: О. В. Сокол. Одеса, 2003. – С. 191–195.

Рева Т. С. Мистецькі практики оперних театрів України в умовах правового режиму воєнного стану (на прикладі Національної опери України, Одеської національної опери та Львівської національної опери). Київ, 2022. 105 с. URL: https://surl.li/ovpezp

Репертуар: опера. Одеський національний академічний театр опери та балету. URL: https://surl.li/ktecdw (дата звернення: 09.09.2025).

Телішевський М. Р. Оперна студія як складова виховання співака-професіонала. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2013. Вип. 19. Т. I. C. 264–269. URL: https://surl.lt/txwneq

Філіппов О. О. Інтерв’ю з Жадушкіною Г. В. Рукопис. Одеса, 2025. 22 с.

Філіппов О. О. Репертуарна стратегія оперної студії одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової: від традицій до нових художніх практик. «Чорноморські наукові студії». Міжнародний гуманітарний університет. Одеса, 2025. С. 402–406. URL: https://surl.li/qznolp

Хроніка-запис проведення репетицій, вистав та концертів оперної студії ОНМА імені А. В. Нежданової за 2023–2025 рр. Рукопис. 55 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28