REPERTOIRE TRADITIONS AND CREATIVE EXPERIMENTS OF THE OPERA STUDIO AT THE A. V. NEZHDANOVA ODESA NATIONAL ACADEMY OF MUSIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.3.23

Keywords:

Opera Studio at the A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music, repertoire, repertoire tradition, creative experiments, opera art, performance practice, educational productions

Abstract

The article presents a comprehensive study of the repertoire practices of the Opera Studio at the A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music within the context of contemporary educational and artistic processes. It has been revealed that the repertoire policy of this subdivision functions as a specific indicator of development and continuity of established traditions, since it is through the studio’s staging activities that not only the professional training of future singers takes place, but also the formation of local cultural identity.The purpose of the article is to analyze and highlight the repertoire selection, repertoire traditions, and creative experiments, to examine the relevance of musical material used in the training of students, to outline the artistic emphases, and to determine the educational and creative function of the studio productions. The analysis has shown that the repertoire palette of the Opera Studio encompasses both classical works of the global operatic canon and examples of Ukrainian musical heritage, thus allowing for a synthesis of traditional values with new interpretative strategies. Alongside established productions, there is a clear tendency toward the inclusion of contemporary compositions and adapted versions oriented towards educational and performance objectives. The studio’s repertoire has never been limited to canonical works alone: it has included chamber pieces, children’s productions, monodramas, and works by contemporary Ukrainian composers, which have endowed the activity of the studio with an experimental dimension. Particular attention is paid to identifying which works form the basis of today’s repertoire, what material directors and pedagogues rely upon, and which perspectives are planned for the near future. It is demonstrated that the current repertoire palette of the Opera Studio at the opera studio at the A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music characteristic by polyphonic approaches: it reflects the continuity of the academic tradition; demonstrates dialogue with the cultural space of Ukraine and with European tendencies; embodies genre and stylistic diversity, where classical operas coexist with chamber forms, concert stagings, and experimental directorial concepts; and foregrounds the development of students’ individual performing mastery, their stage culture, and artistic expressiveness. The article concludes that the repertoire palette of the Opera Studio is not static, but rather functions as a dynamic system, in which classical works ensure the continuity of tradition, while experimental productions open up new perspectives and promote integration into the contemporary European artistic space. In this synthesis of tradition and innovation lies the specificity of the Opera Studio at the A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music as an important factor in the development of national musical and theatrical culture.

References

Бондаренко А. Репертуар оперної студії при Національній музичній академії України імені П. І. Чайковського в 2016–2019 роках: основні тенденції. «Молодий вчений». № 12 (76). Київський національний університет культури і мистецтв. Київ, 2019 р. С. 210–213. URL: https://surl.li/kuwsfw

Грегуль А. Італієць із Одеси. «Музика». Український інтернет-журнал. 2018. 1 с. URL: https://surl.li/svsfhb (дата звернення 14.09.2025).

Довгань Л. Навчання і виховання оперних співаків-акторів у Одеській державній музичній академії ім. А. В. Нежданової (історія кафедри оперної підготовки і оперної студії). Одеса : Одеська державна музична академія ім. А. В. Нежданової, 2008. 246 с.

Кулієва А. Я. «Наталка-полтавка» М. Лисенка та «Назар Стодоля» К. Данькевича в контексті вокальних традицій Одеси. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. № 1. Київ, 2018. С. 191–196. URL: https://surl.lu/zybjzy

Оперна студія. Одеській державній музичній академії ім. А. В. Нежданової – 90. редкол.: О. І. Самойленко, О. М. Маркова, С. В. Мірошниченко, Р. М. Розенберг; гол. ред.: О. В. Сокол. Одеса, 2003. – С. 191–195.

Рева Т. С. Мистецькі практики оперних театрів України в умовах правового режиму воєнного стану (на прикладі Національної опери України, Одеської національної опери та Львівської національної опери). Київ, 2022. 105 с. URL: https://surl.li/ovpezp

Репертуар: опера. Одеський національний академічний театр опери та балету. URL: https://surl.li/ktecdw (дата звернення: 09.09.2025).

Телішевський М. Р. Оперна студія як складова виховання співака-професіонала. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2013. Вип. 19. Т. I. C. 264–269. URL: https://surl.lt/txwneq

Філіппов О. О. Інтерв’ю з Жадушкіною Г. В. Рукопис. Одеса, 2025. 22 с.

Філіппов О. О. Репертуарна стратегія оперної студії одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової: від традицій до нових художніх практик. «Чорноморські наукові студії». Міжнародний гуманітарний університет. Одеса, 2025. С. 402–406. URL: https://surl.li/qznolp

Хроніка-запис проведення репетицій, вистав та концертів оперної студії ОНМА імені А. В. Нежданової за 2023–2025 рр. Рукопис. 55 с.

Published

2025-11-28

Issue

Section

Статті