ПИТАННЯ ПЕРІОДИЗАЦІЇ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ КАМЕРНО- ІНСТРУМЕНТАЛЬНОЇ МУЗИКИ В ХХ СТ. В СУЧАСНОМУ МУЗИКОЗНАВЧОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.3.26

Ключові слова:

українська музика, камерно-інструментальна музика, музика ХХ століття, періодизація, жанрово-стильові процеси

Анотація

У статті представлено різноманітні точки зору на питання періодизації розвитку української камерно-інструментальної музики в ХХ столітті в сучасному музикознавчому дискурсі. Зазначено, що це питання вирішується в двох перспективах – масштабної, в контексті розвитку української музики в цілому та з перспективи еволюції камерно-інструментальної музики, в тому числі на рівні окремих жанрів. Так, з різних дослідницьких ракурсів над цією проблемою розмірковували О. Зав’ялова [3], Г. Асталош [1], О. Колісник [5], А. Кравченко [7], Чжан Хань [8], П. Довгань [2], пропонуючи власне її бачення, однак узгоджуючи його з загально-історичною масштабною перспективою періодизації розвитку української музики в ХХ столітті. Однак, багатовекторність підходів у вирішенні цього питання зумовлює акцентування певних диференціювальних відмінностей у запропонованих авторами періодизаціях. Відтак метою цієї статті є аналітичний розгляд репрезентованих у дослідженнях названих авторів періодизацій розвитку української камерно-інструментальної музики з виявленням спільних моментів і відмінностей, зумовлених певним ракурсом дослідження. Для досягнення мети в статті застосовано аналітичний, системний та компаративний методи дослідження. У висновках зазначено, що з макроперспективи основні віхи розвитку української камерно-інструментальної музики збігаються у всіх дослідників, адже вони визначаються за логікою соціокультурних і політичних змін: чітко відокремлюється етап межі ХІХ–ХХ століть, а також 1960-ті роки ХХ століття як принципово новий етап, як з точки зору художньо-естетичних настанов, так і з точки зору стилістики. Перспектива камерно-інструментальної музики формує більш деталізований і диференційований погляд на періодизацію, що дозволяє науковцям сфокусувати увагу на певному десятилітті (десятиліттях), виокремивши їх з більш масштабних періодів. На визначення етапів розвитку впливають також обрані науковцями підходи у вивченні камерно-інструментальної музики – жанрово-стильовий, індивідуально-композиторський або з точки зору пріоритету традицій або новацій.

Посилання

Асталош Г.Л. Еволюція фортепіанної виразовості в камерно-інструментальних ансамблях українських композиторів останньої третини XX ст. (на прикладі творчості М. Скорика, Є. Станковича, В. Сильвестрова) : автореферат дисертації ... кандидата мистецтвознавства. Львівська національна музична академія ім. М. Лисенка. Львів. 2013. 20 с.

Довгань П.В. Жанрово-стильова динаміка української камерно-інструментальної сюїти ХХ століття : автореферат дисертації ... кандидата мистецтвознавства. Львівська національна музична академія імені М.В. Лисенка. Львів. 2010. 16 с.

Зав’ялова О.К. Віолончель у камерно-ансамблевій культурі України: Монографія. Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. 2009. 256 с.

Кияновська Л.О. Українська музична культура. Київ: ДМЦНЗКМ, 2002. 178 с.

Колісник О.В. Мовно-стильова самобутність камерно-інструментальної музики Євгена Станковича : дисертація ... кандидата мистецтвознавства. Львівська національна музична академія імені М.В. Лисенка. Львів. 2017. 244 с.

Корній Л.П., Сюта Б.О. Історія української музичної культури: підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: НМАУ імені П.І. Чайковського, 2011. 736 с.

Кравченко, А. І. Камерно-інструментальне мистецтво України кінця ХХ – початку ХХІ століть (семіологічний аналіз) : монографія. Київ: НАКККіМ, 2020. 299 с.

Чжан Хань. Український камерно-інструментальний ансамбль ХХ століття: композиторська творчість та виконавська практика : Дисертація ... доктора філософії. Національна музична академія України імені П.І. Чайковського. Київ. 2024. 252 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28