THE QUESTION OF PERIODIZATION OF THE DEVELOPMENT OF UKRAINIAN CHAMBER AND INSTRUMENTAL MUSIC IN THE 20TH CENTURY IN THE MODERN MUSICIAN DISCUSSION
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.3.26Keywords:
Ukrainian music, chamber and instrumental music, music of the 20th century, periodization, genre and style processesAbstract
The article presents various points of view on the issue of periodization of the development of Ukrainian chamber and instrumental music in the 20th century in modern musicological discourse. It is noted that this issue is addressed in two perspectives – large-scale, in the context of the development of Ukrainian music as a whole, and from the perspective of the evolution of chamber and instrumental music, including at the level of individual genres. Thus, from different research perspectives, this problem was considered by O. Zavyalova [3], G. Astalosh [1], O. Kolisnyk [5], A. Kravchenko [7], Zhang Han [8], P. Dovgan [2], considered this problem, offering their own vision, but harmonizing it with the general historical large-scale perspective of the periodization of the development of Ukrainian music in the 20th century. However, the multi-vector nature of approaches in addressing this issue leads to an emphasis on certain differential differences in the periodization proposed by the authors.The purpose of this article is an analytical review of the periodization of the development of Ukrainian chamber and instrumental music represented in the studies of the named authors with the identification of common points and differences due to a certain perspective of the study. To achieve the goal, the article uses analytical, systemic and comparative research methods.The conclusions indicate that from a macro perspective, the main milestones in the development of Ukrainian chamber and instrumental music coincide for all researchers, because they are determined by the logic of socio-cultural and political changes: the stage of the turn of the 19th–20th centuries is clearly distinguished, as well as the 1960s of the 20th century as a fundamentally new stage, both from the point of view of artistic and aesthetic guidelines and from the point of view of stylistics. The perspective of chamber and instrumental music forms a more detailed and differentiated view of periodization, which allows scientists to focus attention on a certain decade (decades), isolating them from larger periods. The determination of the stages of development is also influenced by the approaches chosen by scientists in the study of chamber and instrumental music – genre-style, individual-composer or from the point of view of the priority of traditions or innovations.
References
Асталош Г.Л. Еволюція фортепіанної виразовості в камерно-інструментальних ансамблях українських композиторів останньої третини XX ст. (на прикладі творчості М. Скорика, Є. Станковича, В. Сильвестрова) : автореферат дисертації ... кандидата мистецтвознавства. Львівська національна музична академія ім. М. Лисенка. Львів. 2013. 20 с.
Довгань П.В. Жанрово-стильова динаміка української камерно-інструментальної сюїти ХХ століття : автореферат дисертації ... кандидата мистецтвознавства. Львівська національна музична академія імені М.В. Лисенка. Львів. 2010. 16 с.
Зав’ялова О.К. Віолончель у камерно-ансамблевій культурі України: Монографія. Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. 2009. 256 с.
Кияновська Л.О. Українська музична культура. Київ: ДМЦНЗКМ, 2002. 178 с.
Колісник О.В. Мовно-стильова самобутність камерно-інструментальної музики Євгена Станковича : дисертація ... кандидата мистецтвознавства. Львівська національна музична академія імені М.В. Лисенка. Львів. 2017. 244 с.
Корній Л.П., Сюта Б.О. Історія української музичної культури: підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: НМАУ імені П.І. Чайковського, 2011. 736 с.
Кравченко, А. І. Камерно-інструментальне мистецтво України кінця ХХ – початку ХХІ століть (семіологічний аналіз) : монографія. Київ: НАКККіМ, 2020. 299 с.
Чжан Хань. Український камерно-інструментальний ансамбль ХХ століття: композиторська творчість та виконавська практика : Дисертація ... доктора філософії. Національна музична академія України імені П.І. Чайковського. Київ. 2024. 252 с.









