СЕМАНТИКА ТЕМБРУ: ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ТА АНАЛІТИЧНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.3.28Ключові слова:
тембр, семантика, музична комунікація, психоакустика, інтерпретація, феноменологія, звуковий образАнотація
У статті досліджено семантику музичного тембру як багатовимірного явища, що в сучасному музичному мисленні виходить за межі традиційного розуміння як виключно акустичної характеристики звуку. Переосмислення семантичних аспектів тембру зумовлене трансформацією слухацького досвіду та активізацією міждисциплінарних досліджень у галузях психоакустики, семантики та феноменології музичного сприйняття. Мета статті полягає в систематизації основних теоретичних підходів до інтерпретації тембрової семантики на основі порівняльного аналізу наукових позицій композиторів і музикознавців ХХ–ХХІ століть. У дослідженні застосовано структурний, феноменологічний і компаративний методи аналізу. Проаналізовано концепції Е. Вареза, П. Булеза, К. Сааріаго, Д. Смоллі, І. ван Елферен, С. Сайтіс, С. Вайнцирль, Г. Косенко, М. Пашковської, Ш. Лю, Захаракіса та ін., Р. Пейса. Висвітлено різні підходи до розуміння тембру як акустичного, феноменологічного та культурно-історичного феномену. Особливу увагу приділено аналізу парадоксальної природи тембру, що поєднує матеріальні та нематеріальні якості, а також дослідженню механізмів семантизації тембрових явищ.Як результат дослідження, доведено що семантика тембру формується на перетині об'єктивних акустичних параметрів, суб'єктивного сприйняття та культурно обумовлених значень. Згідно з концепцією І. ван Елферен, єдиний спосіб звернутись до тембру з критичною точністю – прийняти його парадокси, що й роблять сучасні дослідники, інтегруючи різні методологічні підходи у вивченні семантики тембру. Семантика тембру розглядається як динамічна система, що розвивається в історичному та культурному контексті, де тембр виступає активним агентом смислотворення.
Посилання
Косенко Г. Г. Темброва семантика альта у творчості харківських композиторів 1960–2000-х років: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства. Харків, 2018.
Пашковська М. О. «The Viola in My Life» М. Фелдмана: пошук смислу на межі тембровідчуття. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Харків, 2023. Вип. 65. С. 27–49.
Boulez P. Timbre and Composition – Timbre and Language. Contemporary Music Review. 1987. Vol. 2(1). P. 161–171. https://doi.org/10.1080/07494468708567057.
Liu S. On the Semantic and Non-semantic Nature of Music. Advances in Social Science, Education and Humanities Research. 2017. Vol. 172. P. 297–300. https://doi.org/10.2991/icemaess-17.2017.71.
Pace R. The Functions of Timbre in Music Composition. 2025. Режим доступу: https://www.academia.edu/34672913/The_Functions_of_Timbre_in_Music_Composition.
Saariaho K. Timbre and Harmony: Interpolations of Timbral Structures. Contemporary Music Review. 1987. Vol. 2(1). P. 93–133.
Saitis C., Weinzierl S. The Semantics of Timbre. Technische Universität Berlin, 2019. Режим доступу: https://www.researchgate.net/publication/333311679.
Smalley D. Defining Timbre – Refining Timbre. Contemporary Music Review. 1994. Vol. 10(2). P. 35–48. https://doi.org/10.1080/07494469400640281.
van Elferen I. Timbre and the Paradox of Tone Color. Contemporary Music Review. 2018. Vol. 37(1). P. 1–13. https://doi.org/10.1080/07494467.2017.1452687.
Varèse E. The Liberation of Sound / Ed. by Chou Wen-chung. 1966. Excerpts from lectures.
Zacharakis A., Pastiadis K., Reiss J. D. Analysis of Musical Timbre Semantics through Metric and Non-Metric Data Reduction Techniques. Proceedings of the 12th International Conference on Music Perception and Cognition. 2011. P. 9–13.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.








