PIANO CYCLES OF MINIATURES IN CREATIVITY UKRAINIAN COMPOSERS OF THE XX–XXI CENTURIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.1.9

Keywords:

genre model, miniature, piano cycle of miniatures, style, genre, performance interpretation

Abstract

The purpose of the article is to outline the conceptual and genre-stylistic vectors of interpretation of the piano cycle miniatures genre model in the works of Ukrainian artists of the XX-XXI centuries. Achieving this goal involves methodological support on comparative guidelines than the principles of historical approaches, genre and style analysis. The scientific novelty of the article lies in the identification and substantiation of the leading directions of conceptual, stylistic and genre modification of the piano cycle miniatures genre model in the artistic space of Ukraine of the XX–XXI centuries. Conclusions. In the article the genre model of the piano cycle of miniatures is positioned as one of that back to the origins of French classicism, baroque and is actualized in the space of romanticism and artistic dimensions of the XX century, resonated with stylistic diversity, genre diffusion and subjectivisation of the contemporary artistic worldview. In the variety of interpretation of the piano cycle of miniature in the Ukrainian artist`s works of the XX–XXI centuries, the following modes of conceptual, genre and stylistic representation are outlined: saturation with expressive national accents, appeal to the artistic experience of Romanticism, testing of innovative stylistic trends in the context of mono-genre «prelude» cycle; creation of poly-genre program cycles marked by a tendency to crosscutting forms, stylistic pluralism, innovation of musical language and expressive complex; formation of a stylistic-memorial variant of the genre marked by te significance of the concept of historical and national memory, stylistic and genre appeals to national and world artistic heritage, and a variety of program types; synthesis of the world artistic experience on the basis of neo-folklorism; significance of the trend of intertextuality revealed in the synthesis of musical art and painting; active functioning of the «children`s» variety marked by internal stylistic and genre multidimensionality, significance of programmatic and intertextual intentions; experimentalism in the field of concept, style and genre, consonant with the orientation of the contemporary artistic to the formation of his own creative world.

References

Ваврик Р. В. Фортепіанна мініатюра сучасних українських композиторів: виконавський аспект. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки», 2022, № 14-15: за матеріалами III Міжнар. наук.-практ. конф. «Globalozation of scientific knowledge: international cooperation and integration of science» (27 травня 2022 р.). С. 693–695.

Герега М. Етнохарактерна та візуальна інтертекстуальність у фортепіанному циклі Ігоря Шамо «Гуцульські акварелі». Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка, 2017. Вип. 41. С. 60–71.

Естетика: навчальний посібник / Л. В. Анучина, О. К. Бурова, О. В. Уманець, О. В. Шило; за ред. Л. В. Анучиної та О. В. Уманець. Харків: Право, 2010. 232 с.

Копелюк О. «24 прелюдії» для фортепіано Івана Карабиця як енциклопедія доби українського Відродження (70-ті роки XX століття). Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти, 2021. Вип. 58. С. 65–95.

Люта І. Особливості музичної мови фортепіанного циклу «Калейдоскоп настроїв» Богдани Фільц. Українська музика, 2018, № 2 (28). С. 152–158.

Мінгальов П. В. Цикли фортепіанних мініатюр в українській музиці початку XX століття у контексті тенденцій європейського модернізму: дис. …д-ра філософії: 025. Суми: Сумський державний педагогічний університет ім. А.С. Макаренка, 2023. 221 с.

Ніколаї Г. Українська фортепіанна музика як феномен культури XX століття. Ars inter Culturas, 2010, № 1. С. 121–132.

Пахомова Є. Г. Синтез і синестезія у творчості українських композиторів другої половини XX – початку XXI століття. Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського, 2017, № 1 (34). С. 101–111.

Рябуха Н. О. Мініатюра як феномен музичної культури (на матеріалі фортепіанних творів українських композиторів кінця XIX – XX століть): автореф. дис. …канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Харків: Харківська державна академія культури. Харків: Харківська державна академія культури, 2004. 20 с.

Свірідовська Л. М. Фортепіанна мініатюра в українській музичній культурі (кінець XIX – перша третина XX ст.): автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ: Київський національний університет культури і мистецтв, 2007. 18 с. URL: https://www.irbis-nbuv.gov.ua/aref/20081124056062.

Тимощук О. Є. Фортепіанні цикли для дітей у творчості українських композиторів: образно-художній аспект: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса: Одеська державна музична академія ім. А. В. Нежданової, 2011. 18 с.

Уманець О. В. Мистецтво в культурному просторі постсучасності: зміни та проблеми. Духовна культура України перед викликами часу: тези доп. учасників IV Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Харків, 14 травня 2021 р.). Харків: Право, 2021. С. 92–95.

Published

2025-02-24

Issue

Section

Статті