THE PIANIST’S THESAURUS: TRANSFORMATIONAL TRENDS IN THE CONTEXT OF THE POST-MODERN ERA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.3.12

Keywords:

thesaurus, performer`s thesaurus, pianist-performer, artistic reflection, performer`s self-identification

Abstract

The article emphasizes that the specificity of postmodern artistic practice, marked by trends towards the emancipation of the performer`s image, the individualization of performance and the stylistic multidimensionality of pianism, is a factor in raising the question of the peculiarities of the pianist`s thesaurus as the intellectual, technical and artistic basis of the image of the creative personality.The aim of this article is to outline the contemporary dimensions of the pianist-performer thesaurus in the context of the innovative sound realities of metamodernism. It is noted that the transformation of the modern thesaurus of a pianist-performer are associated with the need to form algorithms of performance self-realisation in the context of the significance of the trends of the «open work», the diffusion of cultural spaces, the individualization of genre and style settings, and the associativity and intertextuality of contemporary programme nominations of works. The scaling of the intellectual dimension of a pianist-performer`s thesaurus as a means of defining the content dimensions of a work, decoding conceptual subtext and meanings, codes of different cultural traditions, as well as the performer`s self-identification in the holistic time-space of culture is justified. Emphasis is placed on the trend towards actualizing the virtuoso component of the contemporary performer`s thesaurus, conditioned by the innovativeness of expression palette, as well as the prognostic intensions of the performer`s thesaurus, which are intensified by the contemporary specificity of the graphic fixation of the composer`s text, the need for a divergent search for multidimensional meaning and personal algorithms for their sonic objectification. In connection with the tendency to rethink the boundaries of academic tradition, caused by the rise of performativity and the actualization of kitch, emphasis is placed on intensifying the search for innovative was to realise the organological potential of the instrument. Asa reflection of performative trends in contemporary musical art, the expansion of the pianist`s performing repertoire with theatrical component is positioned as serving to broaden the performer`s mission with functions that are unconventional for the academic performing tradition and to embody the metamodern visualization of artistic reflection.

References

Берегова О. Тенденції візуалізації в сучасній інструментальній академічній музиці в аспекті музичної комунікації. Культурологічна думка, 2017, № 11. С. 35–45.

Генкін А. О. Музично-історичні детермінанти піанізму. Музикознавча думка Дніпропетровщини, 2021. Вип. 20. С. 154–164. DOI 10.33287/222113

Грібіненко Ю. А. Теоретичні та категоріальні засади музичної текстології як актуальної музикознавчої дисципліни: автореф. дис. …д-ра мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса: Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової, 2023. 40 с.

Еко У. Відкритий твір: форма і невизначеність у сучасних поетиках. Музична україністика: сучасний вимір. Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2009. Вип. 3. URL: https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/39408

Єременко Є. В. Нові художні реальності в творчості українських композиторів кінця XX – початку XXI століття: інтерпретаційні аспекти: дис. …д-ра філософії: 025. Київ: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2025. 235 с.

Калашник М. П. Музичний тезаурус: специфіка та форми існування. Музикознавча думка Дніпропетровщини, 2021. Вип. 20. С. 143–153. DOI 10.33287/222112

Кулага Т. Змістовні маркери поняття естрадного вокально-виконавського тезаурусу. Мистецтвознавчі записки, 2020. Вип. 37. С. 148–153. DOI https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221793

Лян Чженьюй. Концептуалізація віртуозності у процесі фортепіанної творчості: стильовий та виконавсько-текстологічний підходи. Музичне мистецтво і культура, 2023. Вип. 36, кн.1. С. 228–240. DOI https://doi.org/10.31723/2524-0447-2023-36-1-19

Лошков Ю. І., Калашник М. П. Мистецько-інформаційні виміри музичного тезаурусу. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2019, № 4. С. 64–70.

Малий Д. «Відкрита» нотація як інструмент створення композиторського тексту (автокоментар). Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти, 2022. Вип. 63. С. 26–51. DOI 10.34064/khnum1-63.02.

Рябов І. Виконавський тезаурус піаніста: метод аналізу. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2016. Вип. 3. С. 89–93.

Уманець О. В. Кітч у просторі культури межі XX–XXI століть. Актуальні питання гуманітарних наук, 2022. Вип. 47. Т. 4. С. 60–65. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/47-4-10

Фізер К. С. Заголовок музичного твору та його функціонування в новітній музиці (на прикладі творчості українських композиторів): автореф. дис. …канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2019. 17 с.

Published

2025-11-28

Issue

Section

Статті