СХІДНА ТЕМАТИКА І СИСТЕМА ВИРАЗНИХ ЗАСОБІВ В ОПЕРАХ ДЖАКОМО РОССІНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2024.2.11

Ключові слова:

італійська опера-buffa, орієнталізм, засоби музичної виразності, творчість Дж. Россіні, «Італійка в Алжирі», «Турок в Італії», «Маленька китайська полька»

Анотація

Орієнталізм у музичному мистецтві ХІХ століття розглядається автором у контексті культурних тенденцій часу. Зауважено розвиток у першій чверті століття історії як науки, що деякою мірою вплинуло на літературу й оперний театр. Підкреслено, що у тривалому розвитку засобів виразності як системи втілення орієнтальних образів важливу роль відігравав метод історизму. З метою визначення засобів музичної характеристики східних персонажів у творчості Дж. Россіні проаналізовано комічну оперу «Італійка в Алжирі». Відзначено, що у сценах із турецькими персонажами та сценах з італійцями композитор уживає однакові музичні засоби, які притаманні його стилю (віртуозність, скоромовки, динамічні контрасти, тривалі нагнітання динаміки разом із прискоренням темпу в заключних розділах). На підставі порівняльного аналізу музичних образів доведено, що в характеризуванні турків композитор не вийшов за межі власного стилю. Однак у низці номерів здійснено спробу надати турецький відтінок: для загальної характеристики турків використано жанр яничарського маршу, у якому звучать обов’язкові для турецької музики великий барабан і тарілки. Підкреслено, що вокальні партії турецьких персонажів за віртуозним стилем та інтонаційним змістом збігаються з партіями італійців. Загальний аналіз опери «Турок в Італії» показав, що типові для Дж. Россіні стильові вокальні прийоми використані для характеристики як італійської, так і турецької групи персонажів. Функцію зображення Сходу, як і в попередній опері, було покладено на декоративну частину спектаклю. У процесі проведення аналізу «Маленької китайської польки» Дж. Россіні з’ясовано, що ладове забарвлення, гармонічні кольори, мелодична лінія, фактурні засоби відповідають європейській музичній стилістиці. Назва «Китайська полька» – дань європейській моді на стиль «шінуазрі».

Посилання

Цзен Тао. Образ Китаю в європейському музичному мистецтві: жанрово-стильові аспекти : дис. … канд. мист. : 17.00.03. Львів, 2016. 250 с.

Лі Мін. Оперне мистецтво Китаю та Європи в контексті взаємовідображень : дис. … канд. мист. : 17.00.03. Харків, 2019. 250 с.

Черкашина-Губаренко М. Історична опера епохи романтизму: досвід дослідження. Київ : Музична Україна, 1986. 151 с.

Історія опери: Західна Європа XVII–ХІХ ст. : навчальний посібник / І. Іванова та ін. Київ : Заповіт, 1998. 384 с.

Osborne R. Rossini: His Life and Works. Oxford : Oxford University Press, 2007. 410 p.

Clement F., Larousse P. Dictionnaire lyrique ou Histoire des operas. Paris : Administration du Grand Dictionnaire uni versel, 1879. 765 p.

Grove’s dictionary of music and musicians. In five volum. New York : The Macmillan company ; London : Macmillan & Co., Ltd, 1904. Vol. I. 802 s.

Rossini G. L’Italiana in Algeri. Overture [Orchestral score]. S/a, 49 р.

Rossini G. L’Italiana in Algeri: opera comica in due atti [Voc. score]. Milano, s/a, 222 p.

Rossini G. Il Turco in Italia. Overture [Orchestral score]. S/a, 76 р.

Rossini G. Petite polka chinoise. Péchés de vieillesse. Vol. 7. № 3.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-03