ФРИДЕРИК ШОПЕН ТА ФЕРЕНЦ ЛІСТ: КОМУНІКАЦІЯ У ФОРТЕПІАННОМУ АНСАМБЛІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2024.2.21Ключові слова:
Шопен, Ліст, фортепіанний ансамбль, комунікація, клавірний дует, двоклавірний дует, піаніст, віртуозність, виконавська манера, інтерпретаціяАнотація
Стаття присвячена творчій комунікації відомих піаністів XIX століття – Ференца Ліста та Фридерика Шопена у фортепіанному ансамблі. Підкреслено, що саме процеси вдосконалення фортепіано як інструмента фірмами С. Ерара та К. Плейєля сприяли появі численної кількості піаністів у паризьких концертних салонах в 1830-і роки, які конкурували один з одним і водночас об’єднувались для спільних виступів у фортепіанних ансамблях. Досліджена композиторська та виконавська діяльність Фридерика Шопена, яка демонструє його інтерес до жанру фортепіанного ансамблю. Охарактеризовано риси стилю Ф. Шопена-виконавця на основі критичних відгуків його сучасників, які підкреслюють камерність, ліричність, елегантність його гри. Окреслені основні новаторські підходи Ференца Ліста до трактовки можливостей фортепіано з погляду оркестральності, віртуозності, крайнього ступеня романтичної виразовості та театральності. Визначено, що протягом деякого часу Ф. Шопен і Ф. Ліст, незважаючи на різницю в їхній індивідуальній артистично-виконавській манері спілкування зі слухачем, грали разом у фортепіанних ансамблях. У результаті проведеного аналізу з’ясовано, що Фридерик Шопен високо оцінював інтерпретацію Ф. Лістом своїх етюдів, а Ференц Ліст приділив значну увагу творчості Ф. Шопена (у присвяченій йому книзі), зазначив її романтичну піднесеність, поетичність, мелодичний і гармонічний потенціал. Досліджено, що серед фортепіанно-ансамблевих творів ними виконувались концерт Йоганна Себастьяна Баха для трьох клавірів, Grand соната Ігнаца Мошелеса та соната Джорджа Онслоу для клавірного дуету, Grand Duet Фердінанда Гіллера для двоклавірного дуету. Доведено, що обмін художнім мисленням у спілкуванні двох талановитих постатей, якими були Фридерик Шопен і Ференц Ліст, утворював нову духовну реальність, яка була спрямована на високохудожню інтерпретацію музики.
Посилання
Кашкадамова Н. Історія фортеп’янного мистецтва XIX сторіччя : підручник. Тернопіль : Астон, 2006. 608 с.
Кашкадамова Н. Фортепіанне мистецтво Шопена : науково-методичний нарис. Тернопіль : Астон, 2000. 80 с.
Кот А. Особистісні і креативні виміри зрілого періоду життєтворчості Ференца Ліста. Українська музика : науковий часопис. 2012. № 1 (3). С. 150–156.
Польська І. Фортепіанний та камерний ансамбль у житті та творчості Фридерика Шопена. Modern culture studies and art history: an experience of Ukraine and EU : collective monograph. Wloclawek, Poland, 2020. C. 360–381.
Фридерик Шопен : збірник статей. Львів : Сполом, 2000. 400 с.
Чернявська М., Тимофеєва К. Наукові проблеми сучасного фортепіанного виконавства : навчально-методичний посібник. Харків, 2022. 114 с.
Eigeldinger J. Chopin and Pleyel. Early music. August 2001. P. 389–398.
Jasinska D. Sketch for a portrait of a Kalkbrenner and Chopin. Interdisciplinary Studies in Musicology 9. Department of Musicology, Adam Mickiewicz University, Poznań, Poland, 2011. P. 83–99.
Loizou Valentine. Frederic Chopin as Pianist and Teacher. Charles University in Prague, 2011. 110 p.
Predota G. Chopin and his Circle of friends II. Interlude. January 16, 2022.