ВОКАЛЬНА МЕЛІЗМАТИКА В ДИСКУРСІ СУЧАСНОЇ ПОПУЛЯРНОЇ МУЗИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2024.3.27Ключові слова:
мелізм, вокальний мелізм, мелізматика, «мелізматична пробіжка», Джесіка Маубой, «Ніколи не будь таким самим», сучасна популярна музика.Анотація
Серед вокальних прийомів художньої виразності, пов’язаних з експресією та емоційним відношенням особливе місце посідають є мелізми, які використовувалися вокалістами досить давно і ця тенденція зберігається також і в сучасній популярній музиці в умовах сьогодення. Стаття містить умовне розмежування термінів «мелізм», яким позначається мелізм як одна або дві ноти, що використовуються як на складі слова, так і у невербальному звуці; «мелізматичний риф», який означає, що ноти мелізму повторюються при кожному виконанні; «мелізматична пробіжка» («runs»), що означає відсутність повторювань і можливість використання двох і більше нот. У статті наводиться декілька прикладів пісень відомих виконавців, у яких вони використовують різні мелізми, однак ґрунтовному аналізу піддається лише поп – ритм-енд-блюз балада («Ніколи не будь таким самим») з альбому «Beautiful», у виконанні австралійської співачки Джесіки Маубой у трьох варіантах: оригінальний звукозапис синглу; сесійний альбом, розміщений на сервісі «iTunes», який Джесіка Маубой записала в 2014 році; «живий» виступ у «Nova’s Red Room», розміщений на стримінговому сервісі «YouTube». Обґрунтовується, що відмінності між цими трьома версіями пісні «Ніколи не будь таким самим» є мінімальними, оскільки більшість «runs» ідентичні одна одній, що, очевидно пояснюється бажанням Джесіки Маубой, передусім, донести до слухачів основний сенс пісні проте підкреслюється здатність співачки додавати тонкий мелізм у вигляді мелізматичних рифів, які використовують лише дві або три ноти. Робиться висновок, що у сучасній популярній музиці вокальні мелізми можуть застосовуватися як для поглиблення емоційного змісту пісні та підкреслення її сенсу, так і для демонстрації вокальної рухливості та технічних вокально-виконавських спроможностей виконавця.
Посилання
Billboard. Jessica Mauboy. Billboard. 2017. URL: http://www.billboard.com/artist/304552/jessica-mauboy/biography
Chandler K. Teaching popular music styles. Teaching singing in the 21st century (Ed.). 2014. P. 3–52.
Crocker R. L. Melisma. Grove Music Online. Oxford Music Online. 2017. URL: http://www.oxfordmusiconline.com/subscriber/article/grove/music/18332
Everitt L. Whitney Houston and the art of melisma. BBC. 2012. February 15. URL: https://www.bbc.com/news/magazine-17039208
Fluker J. Top advice for singing riffs and runs. Voice Council Magazine. 2017. September 24. URL: http://www.voicecouncil.com/
Hughes D., Keith S. Behind the smoke and mirrors: vocal processing, treatments, and effects. D. Hughes & J. Callaghan (Eds.) ICVT 2013 For the love of singing: learning, teaching, performing. 2013. P. 103–110.
Joe j. Jessica Mauboy never be the same live. 2014. April 8. URL: https://www.youtube.com/watch?v=F-YE0JA6wkg
Katzif M. How ‘American idol’ uses (and abuses) melisma. NPR Music. 2007. January 11. URL: https://www.npr.org/2007/01/11/6791133/how-american-idol-uses-and-abuses-melisma
Machin D. Analysing lyrics: values, participants, agency. Analysing popular music: image, sound and text. 2015. Retrieved from https://ebookcentral-proquest-com.simsrad.net.ocs.mq.edu.au/lib/mqu/home.action
Robinson-Martin T. Take my hand: Teaching the gospel singer in the applied voice studio. Teaching singing in the 21st century (Ed.). 2014. P. 335–350.
Soto-Morettini D. Popular singing and style. (2nd Ed.). Bloomsbury, 2014. 280 p.
Tagg P. (2003). Melisma. J. Shepherd, D. Horn, D. Laing, P. Oliver & P. Wicke (Eds.). Bloomsbury Encyclopedia of Popular Music of the World: Performance and Production. London: Continuum, 2003. P. 564–567.
Take 40 Australia. Jessica Mauboy talks about her single never be the same. 2014. July 7. URL: https://www.youtube.com/watch?v=T2xQvdcGXEM