УКРАЇНСЬКИЙ МУЗИЧНО-ДРАМАТИЧНИЙ ТЕАТР ПІСЛЯ 2014 РОКУ: ТРАНСФОРМАЦІЇ, ВИКЛИКИ ТА МОДЕЛІ НАЦІОНАЛЬНОЇ КУЛЬТУРНОЇ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.3.2Ключові слова:
український театр, музично-драматичне мистецтво, соціально-політичні трансформації, постдраматизм, документалістика, культурна деколонізація, публічний діалог.Анотація
У статті досліджено трансформаційні процеси в українському музично-драматичному театрі після 2014 року в контексті соціально-політичних та культурних змін, зумовлених Революцією Гідності, анексією Криму, збройною агресією Російської Федерації, активізацією національного самоусвідомлення та хвилею культурної деколонізації. Театр у нових суспільно-історичних умовах постає не лише як художній феномен, а й як чинник суспільного впливу, інструмент культурного спротиву, простір осмислення ідентичності та платформа соціальної терапії. Звертається увага на роль театру як медіатора між особистим досвідом і колективною пам’яттю в період війни, невизначеності та активної боротьби за національну суб’єктність. Особливий акцент зроблено на нових художніх тенденціях: постдраматизмі, документалістиці, політичному та перформативному театрі, інклюзивних формах сценічного мистецтва, що інтегрують візуальні, тілесні й аудіальні компоненти сценічної дії. Простежено, що театр дедалі частіше вступає в діалог із актуальними соціальними контекстами та формує нові моделі публічної комунікації, зокрема через використання сучасних технологій, інтерактивних форматів і міжвидових синтезів. У фокусі дослідження перебувають сценічні практики провідних українських театрів різних рівнів – державних, муніципальних і незалежних, серед яких театр Лесі у Львові, PostPlay театр, Київський академічний театр драми і комедії на Лівому березі Дніпра, а також мистецькі ініціативи «ГогольFest», «Театр ветеранів», «Тиждень актуальної п’єси». Методологічна основа статті ґрунтується на культурологічному аналізі сценічного тексту, інструментах контент- аналізу, сучасній театрознавчій критиці та міждисциплінарному підході. Доведено, що український театр після 2014 року виконує важливі соціальні, гуманітарні й політичні функції, виступаючи простором відкритого діалогу, колективної рефлексії та конструювання нової культурної реальності. Окреслено перспективи подальшого розвитку театру як інституції, здатної одночасно формувати громадянську позицію, зберігати національну пам’ять і пропонувати інноваційні форми художнього мислення.
Посилання
Гуменюк Л. І. Сучасний український театр: виклики, трансформації, ідентичності. Київ : НаУКМА, 2020. 224 с.
Погребенник А. Театр у час війни: культура спротиву і риторика пам’яті. Український театр. 2021. № 1(91). С. 10–16.
Неждана Н. Документальний театр в Україні: становлення і перспективи. Сценічне мистецтво. 2019. № 12. С. 45–52.
Жирков С. Театр на межі: досвід режисури в умовах невизначеності. Театральна ревізія. 2022. URL: https://reviziateatr.org.ua/interview/zhyrkov2022 (дата звернення: 20.06.2025).
Саркісян Р. Постдраматизм і політична сцена. Театр. Критика. Контекст. 2021. Т. 5. № 2. С. 23–30.
Каталог фестивалю «ГогольFest». 2019–2023. Київ : ГО «ГогольФест», 2023. 48 с.
Театр Лесі Українки. Архів постановок 2015–2022. URL: https://lesyateatr.org.ua/archive (дата звернення: 20.06.2025).
Вовкун О. Нові голоси української сцени. Сценічне мистецтво. 2021. № 14. С. 33–38.
Лущенко В. Мовчання як мова: тілесні стратегії в українському театрі. Театральні студії. 2022. № 7. С. 22–27.
Програма фестивалю «ГогольFest» 2022. Київ : ГО «ГогольФест», 2022. 32 с.
Театр ветеранів: практика та свідчення. Харківський театр і документ. 2021. № 2. С. 45–51.
Козловська І. Інклюзивні практики в українському сценічному мистецтві. Мистецтвознавчі записки. 2023. № 19. С. 60–66.
Карас Я. Постпам’ять і травма в театральному мистецтві Центральної Європи. Варшава : Polish Theatre Press, 2020. 216 с.
Державна стратегія розвитку театральної освіти до 2030 року. Київ : Міністерство культури України, 2021. 36 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.








