ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ДОСТУПНОСТІ ДЛЯ ЛЮДЕЙ З КОГНІТИВНИМИ ПОРУШЕННЯМИ (ОГЛЯД МІЖНАРОДНИХ ДОКУМЕНТІВ ТА ДОСЛІДЖЕНЬ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion/2024.3.12

Ключові слова:

інформаційна доступність, міжнародні документи, обмеження життєдіяльності, особа з інвалідністю, когнітивні порушення, формат легкого читання

Анотація

У статті розкрито аналіз змісту міжнародних документів щодо забезпечення доступності для людей з інвалідністю. Проаналізовано статті Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, в яких розкрито зміст поняття «доступність» та описано основні характеристики інформаційної доступністі. Мета статті полягає у тому, щоб детально проаналізувати міжнародні правові документи, стандарти та наукові дослідження щодо забезпечення інформаційної доступності для людей з когнітивними порушеннями. Визначено, що інформаційна доступність є пріоритетним напрямом багатьох міжнародних організацій, зокрема ЮНЕСКО та Всесвітньої організації охорони здоров’я. Громадські організації в усьому світі (Plain Language Action and Information Network, Inclusion Europe, Netzwerk Leichte Sprache, AbilityNet та інші) розглядають необхідність забезпечення інформаційної доступності для людей з когнітивними порушеннями як необхідність захисту інтересів даної категорії осіб. Окреслено основні напрями наукових досліджень з доступності інформації для людей з когнітивними інтелектуальними: 1) висвітлення змісту практичних розробок фахівців; 2) залучення людей з порушеннями когнітивного розвитку до робочих груп з розробки та оцінки доступності інформаційних ресурсів; 3) цілеспрямовані спостереження за використанням доступних інформаційних ресурсів людьми з когнітивними порушеннями у повсякденному житті; 4) оцінка доступності формату адаптованої інформації для людей з когнітивними порушеннями. Проаналізовано алгоритм створення доступних інформаційних ресурсів у форматі легкого читання, що включає: розробку проєкту; створення макету; вимоги до використання спеціальної лексики документу; дотримання правил написання речень; оформлення дизайну макету; дотримання правил відбору зображень; перевірку тексту цільовою аудиторією.

Посилання

United Nations. (2006). UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities. URL: https://social.desa.un.org/issues/disability/crpd/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities-crpd.

UNESCO. (2001). Information for All Programme (IFAP). URL: https://en.unesco.org/programme/ifap

World Health Organization. Regional Office for Europe. ( 2022) . Implementation plan and monitoring and evaluation framework of the WHO European framework for action to achieve the highest attainable standard of health for persons with disabilities 2022–2030.World Health Organization. Regional Office for Europe. URL: https://iris.who.int/handle/10665/364995

Chinn, D. and Homeyard, C. (2017). Easy read and accessible information for people with intellectual disabilities: Is it worth it? A meta-narrative literature review. Health expectations : an international journal of public participation in health care and health policy, 20 (6), pp. 1189–1200. DOI: https://doi.org/10.1111/hex.12520

Cardone D. (1999). Exploring the Use of Question Methods: Pictures Do Not Always Help People with Learning Disabilities, The British Journal of Development Disabilities, 45 (89), pp. 93-98, DOI: https://doi.org/10.1179/096979599799155894

Hurtado B, Jones L, Burniston F. (2014). Is easy read information really easier to read? Journal of Intellectual Disability Research, 58(9), pp. 822–8299. DOI: https://doi.org/10.1111/jir.12097

Feldman MA, Case L, Garrick M, MacIntyre-Grande W, Carnwell J, Sparks B. (1992). Teaching child-care skills to mothers with developmental disabilities. Journal of Applied Behavior Analysis, 25(1), pp. 205–215. DOI: https://doi.org/10.1901/jaba.1992.25-205

United Nations. (2011). Federal Plain Language Guidelines. URL: https://www.plainlanguage.gov/media/FederalPLGuidelines.pdf

Information for all: European standards for making information easy to read and understand. 2010. URL: https://www.inclusion-europe.eu/easy-to-read-standards-guidelines/

Sprache eV, N. L. (2019). Satzung: Netzwerk Leichte Sprache e.V. URL: https://www.leichte-sprache.org/wp-content/uploads/2021/02/Netzwerk-Leichte-Sprache_Satzung_2019-09-29.pdf

European Agency for Special Needs and Inclusive Education. Guidelines for Accessible Information. ICT for Information Accessibility in Learning (ICT4IAL). URL: https://www.ict4ial.eu

AbilityNet. (2023). How to make documents accessible. URL: https://abilitynet.org.uk

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-14

Номер

Розділ

Статті