ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ В ГАЛУЗІ СПЕЦІАЛЬНОЇ ТА ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ: ДОСВІД США
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2023.1.1Ключові слова:
освіта, підготовка майбутніх докторів філософії, підготовка аспірантів, спеціальна та інклюзивна освіта, США.Анотація
У статті розкрито зміст та особливості організації процесу підготовки докторів філософії зі спеціальної та інклюзивної освіти в американських закладах вищої освіти на прикладі освітньо-наукової програми «Спеціальна освіта: PhD в галузі соціального, емоційного й поведінкового здоров’я та інклюзивної освіти», запровадженої в Коледжі освіти та соціальних послуг Університету Вермонта. Показано, що досліджувана освітньо-наукова програма є міждисциплінарною та охоплює такі предметні галузі, як спеціальна освіта, соціальна робота й охорона здоров’я, а також передбачає залучення аспірантів у межах освітнього й наукового складників до міждисциплінарного співробітництва задля просування справедливості та інклюзивності в освіті. У зазначеній програмі передбачене залучення здобувачів освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти до спільних прикладних досліджень, спрямованих на розроблення й тестування програм і практик у школах та місцевих громадах. Окреслено вимоги до вступу на освітню програму та зміст обов’язкових курсів освітнього складника. Виявлено особливості, які можуть бути творчо імплементовані у практику підготовки аспірантів в українських закладах вищої освіти, зокрема: а) міждисциплінарність освітньо-наукових програм, що дає змогу здобувачам освіти сформувати більш ґрунтовні уявлення про предмет дослідження та сфокусуватися на тому аспекті, що найбільше відповідає їхнім науковим інтересам; б) послідовне опанування освітнього й наукового складників освітньо-наукової програми з обов’язковим складанням комплексного кваліфікаційного іспиту, який відкриває можливість для реєстрації на опанування кредитів наукового складника (написання й захисту дисертаційної роботи); в) прикладний характер наукових досліджень аспірантів, їх практична орієнтованість, спрямованість на розв’язання проблем, пов’язаних із функціонуванням місцевої громади, закладів освіти та сімей, які до неї належать.
Посилання
American Association for Employment in Education. 2021–2022 Educator Supply & Demand Report (Digital Access). URL: https://aaee.glueup.com/event/2021-2022-educator-supply-demand-report-digital-access-53997/.
Boichenko M. Research motivation of PhD students under martial law: challenges and ways of improvement. Studies in Comparative Education. 2022. № 2. Р. 5–11. DOI: https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2022.270856.
PhD Training Under Martial Law in Ukraine / I. Chystiakova, O. Ivanii, O. Mekhed, Yu. Nosko, S. Khrapatyi. Journal of Higher Education Theory and Practice. 2022. Vol. 22. № 15. Р. 151–163. DOI: https://doi.org/10.33423/jhetp. v22i15.5568.
Sbruieva A., Boichenko M. Societal dimension of doctoral education in the European higher education area: priorities and trends. Studies in Comparative Education. 2020. № 1(39). Р. 42–52. DOI: https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2020 .211317.
The University of Vermont. College of Education and Social Services. Special Education: PhD in Social, Emotional, and Behavioral Health and Inclusive Education (PhD). URL: https://www.uvm.edu/cess/doe/special-education-phd-socialemotional- and-behavioral-health-and-inclusive-education-phd.