РОЗВИТОК ОСОБИСТІСНО-ЕСТЕТИЧНИХ ЯКОСТЕЙ В УЧНІВ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ У СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ТА ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ З ІНКЛЮЗИВНИМ НАВЧАННЯМ
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2024.4.2Ключові слова:
система естетичного виховання, мистецтво, учні з інтелектуальними порушеннями, спеціальний заклад освіти, заклад освіти з інклюзивним навчаннямАнотація
У статті розглядається проблема формування і розвитку особистісно-естетичних якостей в учнів з порушеннями інтелектуального розвитку у спеціальних закладах освіти та закладах освіти з інклюзивним навчанням. Шляхом науково-теоретичного аналізу літературних джерел доведено роль естетичного виховання як невід’ємної складової корекційно-виховного процесу освітнього закладу. Проаналізовано сутність понять «естетичне виховання», «система естетичного виховання», розкрито виховний потенціал мистецтва як основного засобу естетичного виховання. Здійснено аналіз наявних сучасних зарубіжних тенденцій естетичного виховання осіб з особливими освітніми потребами. За результатами проведеного експерименту встановлено, що корекційні резерви естетичного виховання полягають у забезпеченні таких педагогічних умов, коли процес особистісно-естетичного розвитку школярів спрямований на збагачення почуттєвої сфери, корекцію і спеціальну спрямованість інтелектуальної діяльності, підвищення свідомості засвоєння художньо-естетичної інформації, мотиваційних та оцінних суджень, активізацію пізнавальних процесів, інтелектуалізацію практично-естетичної діяльності, підвищення її самостійності та прояву елементів творчості. При цьому взаємодія потребово-мотиваційної, когнітивної, емоційно-чуттєвої та діяльнісної сфер особистісно-естетичного розвитку розглядається як умова єдності і цілісності корекційно-компенсаторних та естетичних впливів на цей процес. Визначено основні функції естетичного виховання: пізнавальну, корекційно-розвиткову та виховну. Обґрунтовано загальнодидактичні та спеціальні принципи естетичного виховання, які координують діяльність педагога у виборі форм, методів і прийомів корекційно-виховної роботи. Охарактеризовано три етапи педагогічної роботи, кожен із яких, будучи логічним продовженням попереднього, відповідає реалізації корекційних функцій естетичного виховання, розвиває та удосконалює в учнів елементарні художньо-естетичні знання, уявлення, художньо-практичні вміння і навички. Намічено подальші шляхи досліджень з метою удосконалення системи естетичного виховання учнів з інтелектуальними порушеннями у спеціальних закладах освіти та закладах освіти з інклюзивним навчанням.
Посилання
Дмитрієва І. Сучасні педагогічні системи в спеціальній та інклюзивній освіті: навчально-методичний посібник. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2021 р. 74 с.
Дмитрієва І. Корекційні можливості естетичного виховання учнів з порушеннями розумового розвитку. International Academy Journal WEB of SCHOLAR: Multidisciplinary Scientific Journal. 4 (22), Vol. 4, April 2018. 23-27.
Картава Ю. Діти з особливими потребами у загальноосвітньому закладі: метод. рекомендації. Суми: СумДПУ імені АС Макаренка. 2012. 68 с.
Миронова С., Чопік О. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. 2-е видання, перероблене та доповнене. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2023. 332 с.
Синьов В. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка. Підручник. Ч. 1. Київ: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2007. 238 с.