РОЗВИТОК РУХОВОЇ СФЕРИ ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ ЗА УЧАСТЮ РОДИН

Автор(и)

  • Олександр Колишкін Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-1129-3254

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion/2024.4.4

Ключові слова:

розвиток, рухова сфера; діти з інтелектуальними порушеннями; здоров’я, соціалізація, родина

Анотація

У статті визначені особливості розвитку рухової сфери дітей з інтелектуальними порушеннями за участю родини. Наголошується на тому, що в родині, де є розуміння, гарні традиції, усвідомлене відношення до здоров’я дитини, батьки самі створюють умови для її розвитку. Це сімейні й побутові форми рекреації: вправи ранкової гімнастики в комбінації з загартуванням та домашнім плаванням, рухливі й малорухливі ігри, корекційні та розвиваючі ігри в умовах домашнього стадіону, прогулянки на свіжому повітрі в будь-який час року. Із запропонованих форм роботи центральне місце займають практичні заняття дітей разом з батьками. Спільні заняття батьків і дітей організують таким чином, щоб у полі зору батьків були не тільки свої діти, але й «чужі». Таке перемикання уваги кардинально змінює психологію батьків. Вони починають розуміти, порівнювати, брати участь, допомагати іншим дітям. При цьому формується нове колективне мислення, засноване на загальній меті, взаєморозумінні, встановленні контактів між дітьми, батьками, родинами, обмін досвідом, знайомство батьків і дітей між собою. Неформальні відносини, спільні фізичні вправи, сюжетно-рольові ігри, ігри-казки, ігри-композиції, сам процес розучування рухів вимагають активної участі, фантазії, творчості. Передбачення результатів цього процесу створює позитивне емоційне зрушення, зацікавленість, впевненість у корисності цієї діяльності як для себе, так і для дітей. Важливим аспектом співпраці із сім’ями, які виховують дітей з інтелектуальними порушеннями, є створення громадських об’єднань батьків таких дітей. Таким чином, поступово засвоюючи все нові й нові рухи, батьки самостійно приходять до усвідомлення того, що рухова активність розширює можливості дитини, збагачує її руховими уміннями, іграми, у які можна грати вдома й на вулиці з іншими членами родини, іншими дітьми.

Посилання

Висоцька А. М. Організація корекційно-виховних занять із розумово відсталими школярами. Дефектологія. 2012. № 1. С. 14–17.

Гаврилов О. В. Особливі діти в закладі і соціальному середовищі: навч. посіб. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2009. 308 с.

Колишкін О. В. Корекційна освіта : вступ до спеціальності : навч. посіб. Суми : Університетська книга, 2013. 392 с.

Колишкін О. В. Теоретико-практичні основи адаптивної фізичної культури : навч. посіб. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. 425 с.

Миронова С. П. Олігофренопедагогіка. Компактний навчальний курс : навч. посіб. Камянець-Подільський : К-ПНУ імені І. Огієнка, 2008. 204 с.

Основи корекційної педагогіки: навч. посіб. /С. П. Миронова, О. В. Гаврилов, М. П. Матвєєва; за заг. ред. С. П. Миронової. Кам’янець-Подільський: К-ПНУ імені І. Огієнка, 2010. 264 с.

Синьов В. М. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка : підруч. К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2007. Частина І. 238 с.

Спеціальна психологія : навч. посіб. для студентів спец. 6.010105 – «Корекційна освіта» / Н. Г. Пахомова, М. М. Кононова; Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Полтава : АСМІ, 2015. 359 c.

Створення індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами : метод. посіб. / під заг. ред. Н. З. Софій. К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 66 с.

Шиян Б. М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. Частина 1. Тернопіль : Навчальна книга-Богдан, 2001. 272 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-02

Номер

Розділ

Статті