НЕЙРОМЕРЕЖІ ЯК ІННОВАЦІЙНИЙ ІНСТРУМЕНТ У ЛОГОПЕДИЧНІЙ РОБОТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2024.spec.3Ключові слова:
нейромережі, логопедія, логопедична робота, штучний інтелект, промпт-інженерія, дидактичні матеріали, графічна генераціяАнотація
У статті досліджуються інноваційні можливості використання нейромереж у корекційно-логопедичній роботі, аналізується потенціал штучного інтелекту для оптимізації освітнього процесу, особливо при роботі з дітьми, які мають порушення мовлення. Наукове дослідження розкриває широкий спектр застосування нейромереж у логопедичній практиці, демонструючи їх унікальні можливості в створенні персоналізованих дидактичних матеріалів, генерації навчальних коміксів та розробці освітніх інструментів. Особливу методологічну цінність становить детальний аналіз техніки складання ефективних промптів для генерації зображень. У дослідженні представлено графічні нейромережі DeepAI.art (для створення зображень за текстовим описом) та Photoeditor.ai (інструмент редагування та генерації портретів), розкрито їх потенціал у логопедичній практиці. Представлено практичні кейси використання нейромереж: створення індивідуальних навчальних матеріалів, генерація коміксів для корекції мовлення та розробка вправ для розвитку дрібної моторики. Кожен кейс демонструє унікальні можливості трансформації корекційно-освітнього процесу. Дослідження переконливо доводить переваги впровадження нейромереж: підвищення мотивації дітей, суттєву економію часу педагогів, створення емоційно привабливого освітнього середовища та комплексний розвиток мовленнєвих і когнітивних функцій. Наукова новизна роботи полягає в комплексному аналізі потенціалу нейромереж у корекційній освіті, практичній демонстрації їх ефективності та розкритті інноваційних підходів до використання штучного інтелекту в логопедичній практиці. Результати дослідження окреслюють перспективи технологічної трансформації корекційної освіти, показуючи, що нейромережі є потужним інструментом підтримки та розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
Посилання
DeepAI. DeepAI. URL: https://deepai.org/ (дата звернення:22.11.2024).
Free AI Photo Editor: Automatic Photo Editing with AI. Free AI Photo Editor: Automatic Photo Editing with AI. URL: https://photoeditor.ai/ (дата звернення: 22.11.2024).
Годецька Т. І. Педагогіка: цифрові орієнтири. Аналітичний вісник у сфері освіти й науки. 2023. Вип. 18. С. 46–66.
Костик Л., Олійник М. Сучасні інноваційні технології проведення корекційної роботи у професійній діяльності вчителя-логопеда. Psychology Travelogs. 2024. № 3. С. 219–228. URL: https://doi.org/10.31891/pt-2024-3-21 (дата звернення: 22.11.2024).
Курєнкова А. В. Інноваційні технології мовленнєвого розвитку дітей з ЗНМ в роботі вчителя-логопеда. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 62. Том 2. С. 248–254. URL: http://surl.li/coknix
Курєнкова А. В. Використання методів візуалізації в роботі з дітьми з тяжкими порушеннями мовлення. Inclusion and Diversity. 2023. С. 30–33. URL: http://surl.li/ipbnis
Розенквіт І. А. Використання інформаційної графіки та ІКТ для розвитку дослідницьких і творчих здібностей, критичного мислення учнів на уроках зарубіжної літератури: ХІ Міжнар. фестиваль педаг. інновацій (м.Черкаси 26- 27 вересня 2019 року). Черкаси: КНЗ «ЧОІПОПП ЧОР», 2019. Том 2. С. 193–195.
Трифонова О., Садовий М. Використання штучного інтелекту та нейромереж в освітньому процесі з фахових дисциплін студентами спеціальності «Професійна освіта (Цифрові технології)». Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2023. №. 1. С. 45–54.
Хміль Н. А., Галицька-Дідух Т. В., Цяньці В. Використання віртуальної та доповненої реальності в українській освіті. Академічні візії. 2023. №. 22. URL: https://zenodo.org/records/8251886