РЕАЛІЗАЦІЯ КОНЦЕПЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ: РОЛЬ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ

Автор(и)

  • Олена Воротинцева Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-0684-850X

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.5.2

Ключові слова:

інклюзивна освіта, інклюзивне середовище, Концепція інклюзивної освіти, інклюзивно-ресурсний центр, індивідуальна освітня траєкторія, територіальна громада

Анотація

У статті описано роль педагогічних працівників інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ) у процесі реалізації основних цілей Концепції інклюзивної освіти: задоволення потреб здобувачів освіти з різними категоріями освітніх труднощів, методична підтримка педагогів та консультування батьків щодо впровадження інклюзивних практик, що сприяє практичному втіленню єдиної системи та механізму ефективної державної політики для здобуття якісної освіти кожною особою відповідно до її потреб. Автором розкрито теоретичні та практичні аспекти діяльності інклюзивно-ресурсних центрів, їхню ключову роль у забезпеченні рівного доступу до якісної освіти для здобувачів освіти з особливими освітніми потребами (ООП).У статті наголошено на актуальних викликах, з якими стикаються інклюзивно-ресурсні центри в Україні, зокрема на неналежному фінансуванні, нестачі та відтоку кваліфікованих кадрів, упередженому та стереотипному ставленні до осіб з особливими освітніми потребами й обмеженій матеріально-технічній базі. Підкреслено значення ефективної співпраці між інклюзивно-ресурсними центрами, закладами освіти, батьками та територіальними громадами як ключового чинника для створення інклюзивного середовища не лише в освіті, а й у соціумі загалом. Практичне значення статті полягає у висвітленні конкретних механізмів і стратегій, які сприяють підвищенню ефективності роботи інклюзивно-ресурсних центрів і створенню сприятливого інклюзивного середовища. Отримані результати можуть бути використані керівниками закладів освіти, педагогами й іншими фахівцями у сфері освіти та місцевого самоврядування для поліпшення практики інклюзивного навчання.

Посилання

ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning (Рамкова програма оновлених ключових компетентностей для навчання протягом життя). URL: https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/annex-recommendation-key-competences-lifelong-learning.pdf.

Бондаренко Ю., Воротинцева О. Роль фахівців інклюзивно-ресурсних центрів у проєктуванні індивідуальної освітньої траєкторії з урахуванням професійної орієнтації здобувачів освіти з інтелектуальними порушеннями. Inclusion and Diversity : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2023. Спецвипуск. С. 9–13. https://doi.org/10.32782/inclusion/2023.spec.2

Воротинцева О. Менеджмент інклюзивної освіти на рівні громади: роль та місце інклюзивно-ресурсних центрів. Інклюзія і суспільство. Кам’янець-Подільський : Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут», 2024. Вип. 2 (7). С. 23–29. https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-2-3

Загальна декларація прав людини (рос./укр.) : Декларація ООН від 10.12.1948 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text.

Заєркова Н., Трейтяк А. Інклюзія від А до Я: порадник для фахівців інклюзивно-ресурсних центрів : посібник. 2021. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/36695/1/N_Zaerkova_A_Treitiak_IL.pdf.

Конвенція про права дитини : Конвенція ООН від 20.11.1989 р., станом на 16.11.2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text.

Конституція України : Закон від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР, станом на 01.01.2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text.

Методичні рекомендації для інклюзивно-ресурсних центрів щодо визначення категорій (типології) освітніх труднощів в осіб з ООП та рівнів підтримки в освітньому процесі / Інститут спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України. URL: https://ispukr.org.ua/?page_id=8429.

Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права : Пакт ООН від 16.12.1966 р., станом на 19.10.1973 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_042#Text.

Про внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр : постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 р. № 493. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/493-2022-%D0%BF#Text.

Про затвердження Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 р. № 530, станом на 28.04.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/530-2019-п#Text.

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання в закладах фахової передвищої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 15.12.2021 р. № 1321. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1321-2021-п#Text.

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання в закладах вищої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 10.07.2019 р. № 635, станом на 28.07.2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/635-2019-п#Text.

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 р. № 957, станом на 06.09.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-п#Text.

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 10.07.2019 р. № 636, станом на 28.07.2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/636-2019-п#Text.

Про організацію інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. № 779, станом на 28.07.2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/779-2019-п#Text.

Про ратифікацію Конвенції про права осіб з інвалідністю і Факультативного протоколу до неї : Закон України від 16.12.2009 р. № 1767–VI, станом на 30.09.2016 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1767-17#Text.

Про схвалення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 р. та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024–2026 рр. : розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.06.2024 р. № 527-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-р#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-24

Номер

Розділ

Статті