ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ ЗВУКОВИМОВИ У СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.5.3

Ключові слова:

дошкільники, порушення мовлення, звуковимова, звукова культура мовлення

Анотація

У статті описано результати дослідження сформованості звуковимови у старших дошкільників з порушеннями мовлення. Одним із ключових завдань мовленнєвого розвитку дошкільників є формування звукової культури мовлення, що включає чітку артикуляцію звуків, дотримання фонетичних і орфоепічних норм, розвиток мовленнєвого дихання, контроль сили голосу, темпу мовлення та фонематичного слуху. Основними причинами порушень звуковимови є фізіологічні чинники, патологічні зміни, а також мовленнєві порушення, зумовлені педагогічною занедбаністю або неправильним розвитком мовленнєвого апарату. У процесі дослідження визначено критерії оцінювання звуковимови: чіткість вимови, стан артикуляційної моторики та рівень розвитку фонематичного слуху. Було виділено три рівні сформованості звуковимови в дітей старшого дошкільного віку: високий, середній і низький. Для аналізу чіткості вимови застосовано методику «Правильна вимова», для оцінювання артикуляційної моторики – методику «Діагностика артикуляційної моторики», а рівень фонематичного слуху досліджувався за допомогою спеціальних парних малюнків. Результати показали, що 30% дошкільників мають високий рівень сформованості правильної звуковимови, 45% продемонстрували середній рівень, а у 25% дітей виявлено низький рівень. На основі отриманих даних визначено рівень розвитку звуковимови й артикуляційної моторики кожної дитини, що дозволило спланувати індивідуальну корекційну роботу для вдосконалення мовленнєвих навичок. Отримані результати використовувалися для створення мовленнєвого портрета дитини, що є важливим у логопедичній діяльності та розробленні навчально-корекційних програм. Діагностика засвідчила необхідність систематичної та цілеспрямованої корекційної роботи для покращення звуковимови більшості дітей старшого дошкільного віку. Особливий акцент має бути зроблений на автоматизацію складних звуків і забезпечення стабільності їх вимови в мовленнєвому потоці. Формування звукової культури мовлення ефективне за умови залучення дітей у різні види емоційно насиченої діяльності (навчально-мовленнєву, художньо-мовленнєву, ігрову), що націлені на закріплення звуковимови, розвиток фонематичного слуху й інтонаційної виразності мовлення.

Посилання

Богуш А. Витоки мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку. Київ : УЗМН, 1997. 109 с.

Болба В. Логопедична скарбничка : матеріали для формування правильної вимови звуків [л] – [л’], [р] – [р’], [ш], [ж], [ч]. Тернопіль : Мандрівець, 2017. 144 с.

Гаврилова Н. Система корекції порушень фонетичного боку мовлення. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19 «Корекційна педагогіка та спеціальна психологія» : збірник наукових праць. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. № 27. С. 37–44.

Дарда С. Корекційні заняття з логопедії в ДНЗ : у 2 ч. Ч. 1. Тернопіль : Мандрівець, 2017. 336 с.

Калмикова Л. Формування в дітей старшого дошкільного віку мовленнєвої діяльності: діагностико-розвивальний комплекс : навчально-методичний посібник. Київ : Видавничий дім «Слово», 2016. 384 с.

Мілевська О. Діагностичний інструментарій у роботі логопеда : навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський : ІВД, 2009. 50 с.

Рібцун Ю. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя з фонетико-фонематичним недо- розвитком мовлення : програмно-методичний комплекс. Київ : Кафедра, 2013. 284 с.

Соботович Є. Психолінгвістична періодизація мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку. Теорія і практика сучасної логопедії : збірник наукових праць. Вип. 1. Київ : Актуальна освіта, 2004. С. 7–35.

Трофименко Л. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ : програмно-методичний комплекс. 2013. 108 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-24

Номер

Розділ

Статті