РОЗВИТОК НАВИЧОК ПРОСТОРОВОГО ОРІЄНТУВАННЯ В ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМ ІНТЕЛЕКТУ ЛЕГКОГО СТУПЕНЯ

Автор(и)

  • Анна Кіріллова КЗВО «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради https://orcid.org/0000-0002-4641-5266

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.5.4

Ключові слова:

просторове орієнтування, інтелектуальні порушення, сенсорна інтеграція, соціальна адаптація, корекційна робота, пізнавальні навички

Анотація

У статті досліджено процес формування навичок просторового орієнтування в дітей із легкими інтелектуальними порушеннями. Навички просторового орієнтування відіграють важливу роль у навчанні й адаптації дитини. Їх розвиток сприяє сенсорній інтеграції, покращенню соціально-побутової адаптації та підготовці до шкільного навчання. Формування навичок просторового орієнтування в дітей із порушенням інтелекту відбувається за тими ж етапами, що й у дітей зі звичайним розвитком, проте має свої особливості через затримку розвитку когнітивних і сенсомоторних функцій. У статті детально розглянуто різні етапи формування просторових уявлень. Перший етап – орієнтування у власному тілі, під час якого дитина засвоює поняття «угору», «униз», «праворуч», «ліворуч», що є базовими для подальшого розвитку просторових навичок. Наступні етапи включають орієнтування в напрямках простору, а також розуміння відношень між предметами, як-от «між», «перед», «за». Особлива увага приділяється орієнтації на площині, де дитина вчиться розміщувати предмети на аркуші паперу та розпізнавати двовимірні просторові відношення. Значення роботи із просторовим орієнтуванням зростає у зв’язку з потребою в соціальній адаптації дітей з інтелектуальними порушеннями. У статті акцентовано на важливості використання ігор, які можуть полегшити цей процес, допомогти дітям активно переміщатися у просторі, заплющувати очі під час виконання завдань, вербально позначати просторові відношення. Підходи до роботи із просторовим орієнтуванням включають розвивальні ігри, естафети та завдання з рухом, які спрямовані на стимулювання вищих психічних процесів – мислення, пам’яті, мовлення, і, у результаті, покращення сенсорної та моторної інтеграції. Особливості інтелектуального розвитку цих дітей ускладнюють засвоєння просторових навичок у визначені терміни. Поступове ускладнення завдань дозволяє дітям проходити від елементарних вправ до складніших форм просторового орієнтування, що розширює їхній життєвий досвід. Автори зазначають, що формування просторових уявлень є базисом для подальшого успішного навчання та соціальної адаптації дітей з інтелектуальними порушеннями. Досягнення цієї мети можливе за умови активної участі дітей у корекційній роботі з фокусом на практичні навички.

Посилання

Антоненко І., Кіріллова А. Дизонтогенез психічного розвитку: у схемах, таблицях і презентаціях. Запоріжжя, 2023. 136 с.

Березовська Л. Теорія та методика формування елементарних математичних уявлень у дітей дошкільного віку : навчальний посібник. Івано-Франківськ, 2022. 252 с.

Бочелюк В., Турубарова А. Психологія людини з обмеженими можливостями : навчальний посібник. Київ, 2011. 264 с.

Дорошенко Т., Мацько В. Теорія та методика формування елементарних математичних уявлень : навчальний посібник. Кременчук, 2019. 96 с.

Сазонова А. Загальнотеоретичні основи природничо-математичної освіти дітей дошкільного віку : навчальний посібник. Київ, 2010. 244 c.

Іщенко Л. Педагогічні технології супроводження процесу формування елементарних математичних уявлень у дітей дошкільного віку : навчальний посібник для студентів спеціальності «Дошкільна освіта». Умань, 2013. 149 с.

Кіщук Н. Психологічні аспекти розробки педагогічних програмних засобів для розвитку просторової орієнтації молодших школярів. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України. 2013. Вип. 19. С. 346–356.

Щербакова К. Методика формування елементів математики в дошкільників : навчальний посібник для студентів спеціальності «Дошкільне виховання» ВНЗ III, IV рівня акредитації. Київ, 2011. 261 c.

Омельянович І. Розвиток просторового орієнтування в першокласників з інтелектуальною недостатністю. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19 «Корекційна педагогіка та спеціальна психологія». 2016. Вип. 32 (2). С. 32–36.

Савицький А. Особливості просторового орієнтування дітей молодшого шкільного віку із синдромом Дауна. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2014. Вип. 4. С. 303–313.

Спеціальна педагогіка : навчальний посібник для вищих навчальних закладів / О. Мартинчук та ін. Київ, 2017. 364 с.

Трикоз С. Дитина з порушеннями інтелектуального розвитку. Харків, 2018. 40 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-24

Номер

Розділ

Статті