КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО РЕАЛІЗАЦІЇ МЕТОДІВ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.5.8Ключові слова:
спеціальна освіта, підготовка фахівців, компетентнісний підхід, інноваційні технології, методи викладання, корекційні педагогиАнотація
Соціальна значущість професійної діяльності фахівців спеціальної освіти зумовлює високі вимоги до їхньої компетентності. Корекційні педагоги забезпечують не лише навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами, а й корекцію їхнього розвитку; співпрацюють з родинами дітей, лікарями, реабілітологами, іншими фахівцями. Основоположним принципом підготовки фахівців спеціальної освіти має бути компетентнісний підхід із чіткою відповідністю стандартам вищої освіти, професійним стандартам, кваліфікаційним характеристикам спеціалістів. Такий підхід передбачає єдність особистісної, когнітивної й операційно-діяльнісної складових частин готовності майбутніх фахівців до виконання професійної діяльності. У статті висвітлюються можливості забезпечення єдності цих складових частин у практиці реалізації технологій і методів підготовки майбутніх корекційних педагогів; показано, як їх вибір зумовлюється цілями, завданнями, змістом і особливостями навчальної дисципліни. Доцільним є застосування проблемних методів, в основі яких лежать активність і співпраця; мозковий штурм сприяє здатності свідомого перенесення теоретичних знань у професійну практику; досить вагомими інтерактивними технологіями є ділові ігри, моделювання професійних ситуацій. Брейн-ринги, круглі столи дозволяють підвищити інтерес здобувачів освіти до занять, роблять процес закріплення знань неформальним та сприяють розвитку soft skills. Аналіз педагогічних завдань сприяє формуванню алгоритму дій щодо розв’язання складних проблем, розгляду ситуацій у майбутній професійній діяльності. Реалізація компетентнісного підходу як провідного принципу сучасної вищої освіти через технології та методи викладання забезпечує поєднання теорії, практики та професійної мотивації; сприяє формуванню свідомості та пізнавальної активності здобувачів вищої освіти, їхній самостійності, креативності, гнучкості, паритетній взаємодії з викладачами.
Посилання
Дубасенюк О., Антонова О. Методика викладання педагогіки : курс лекцій. 2 вид., доп. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2017. 327 с.
Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти : монографія / за наук. ред. Л. Ребухи. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. 143 с.
Миронова С., Чопік О. Методика викладання фахових дисциплін спеціальності Спеціальна освіта : навчальний посібник ; Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка. 2025. 132 с.
Нагаєв В., Портян М. Методика викладання у вищій школі : навчальний посібник. 2 вид., перероб. і доп. Харків : Стильна типографія, 2018. 289 с.
Савченко В., Андрюшина Л. Традиційні та інноваційні педагогічні технології у вищій школі : навчальний посібник для здобувачів ІІ і ІІІ ступенів вищої освіти. Дніпро : Візіон, 2019. 83 с.