ПСИХОЛОГО-ЛОГОПЕДИЧНА РЕАБІЛІТАЦІЯ ДІТЕЙ ІЗ ТЯЖКИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ У ПРИФРОНТОВИХ ЗОНАХ: ДОСВІД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.5.9

Ключові слова:

тяжкі порушення мовлення, психолого-логопедична реабілітація, немовленнєві діти, дошкільний вік, прифронтові громади, мовленнєвий розвиток, психологічна підтримка, стресові фактори, міждисциплінарний підхід

Анотація

У статті схарактеризовано сучасні підходи до психолого-логопедичної реабілітації дітей із тяжкими порушеннями мовлення (ТПМ), які проживають у прифронтових зонах, зокрема на території міста Харкова та Харківської області. Особлива увага приділена негативним впливам воєнного конфлікту на розвиток мовленнєвих і комунікативних навичок дітей, які зазнають хронічного стресу через загрозу ведення бойових дій, втрату звичного соціального середовища й обмеження доступу до освітньо-корекційних послуг. Визначено основні психологічні наслідки таких умов, серед яких: підвищений рівень тривожності, порушення когнітивних функцій, регрес мовленнєвих навичок, страх мовлення (мутизм) і зниження мотивації до комунікації. У статті здійснено аналіз процесу адаптації традиційних логопедичних методик до умов воєнного часу, з акцентом на впровадження дистанційних технологій, інтерактивних форм навчання, ігрових терапевтичних підходів і методів сенсорної стимуляції. Окреслено головні проблеми, з якими стикаються фахівці у сфері логопедії та психології під час роботи з дітьми в регіонах, що постійно перебувають у зоні підвищеного ризику. Виявлено, що ефективність реабілітаційної роботи значно зростає за умови застосування міждисциплінарного підходу, який поєднує логопедичну, психологічну та медичну підтримку. Окрему увагу приділено аналізу досвіду фахівців Харківщини, які впроваджують інноваційні методики в роботі з дітьми дошкільного віку, що зазнали впливу війни. Описано досвід використання адаптованих інноваційних методик, для корекції мовленнєвих розладів, технік релаксації й арттерапії як допоміжних засобів у реабілітаційному процесі. Наведено практичні рекомендації для педагогів, психологів і логопедів щодо організації ефективної корекційно-реабілітаційної допомоги в умовах воєнного стану. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю забезпечення якісної допомоги дітям, які зазнали значного стресового впливу від подій війни, що позначився на їхньому психоемоційному стані та мовленнєвому розвитку. У статті наведено практичні рекомендації для фахівців, які працюють із дітьми в умовах воєнного стану.

Посилання

Бондаренко О. Психолого-педагогічна підтримка дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану. Освіта в умовах воєнного стану в Україні: психолого-педагогічний аспект. 2023. С. 384–391.

Василенко І. Логопедичний супровід сім’ї дитини з порушенням мовлення. Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат. 2024. С. 112–118.

Гончарова Л. Психолого-педагогічна підтримка студентів-першокурсників в адаптаційний період. Матеріали науково-практичної конференції. 2024. С. 45–51.

Дмитренко О. Психолого-педагогічні аспекти підтримки ментального здоров’я дітей з особливими освітніми потребами. Психолого-педагогічні аспекти підтримки ментального здоров’я. 2024. С. 78–85.

Єфремова Н. Стандартизація початкової освіти дітей із тяжкими порушеннями мовлення. Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат. 2024. С. 95–102.

Жукова Т. Психолого-педагогічна підтримка дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах воєнного стану. Трансформаційні процеси соціально-гуманітарної сфери в умовах війни. 2024. С. 123–130.

Зайцева О. Психологічна підтримка учнів початкової школи в умовах повномасштабної війни. Освіта в умовах воєнного стану в Україні: психолого-педагогічний аспект. 2024. С. 353–356.

Іванова Л. Психолого-педагогічна підтримка дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану. Освіта в умовах воєнного стану в Україні: психолого-педагогічний аспект. 2024. С. 384–391.

Ковальчук М. Психолого-педагогічна підтримка дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах воєнного стану. Трансформаційні процеси соціально-гуманітарної сфери в умовах війни. 2024. С. 123–130.

Лисенко О. Психолого-педагогічна підтримка студентів-першокурсників в адаптаційний період. Матеріали науково-практичної конференції. 2024. С. 45–51.

Мельник І. Стандартизація початкової освіти дітей із тяжкими порушеннями мовлення. Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат. 2024. С. 95–102.

Нечипорук Т. Психологічна підтримка учнів початкової школи в умовах повномасштабної війни. Освіта в умовах воєнного стану в Україні: психолого-педагогічний аспект. 2024. С. 353–356.

Олійник О. Психолого-педагогічна підтримка дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах воєнного стану. Трансформаційні процеси соціально-гуманітарної сфери в умовах війни. 2024. С. 123–130.

Петренко А. Логопедичний супровід сім’ї дитини з порушенням мовлення. Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат. 2024. С. 112–118.

Романенко І. Психолого-педагогічна підтримка дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану. Освіта в умовах воєнного стану в Україні: психолого-педагогічний аспект. 2024. С. 384–391.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-24

Номер

Розділ

Статті