ОРГАНІЗАЦІЙНО-ОСВІТНІ ПРИНЦИПИ ВКЛЮЧЕННЯ ЗДОБУВАЧІВ В ІНКЛЮЗИВНИЙ ПРОСТІР ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.5.10Ключові слова:
заклад вищої освіти, інклюзія, інклюзивний простір, включення, особа з особливими освітніми потребами, принципи інклюзії, освітній процесАнотація
Стаття присвячена дослідженню принципів інклюзивної освіти та виокремленню із їх сукупності організаційно-освітніх принципів включення здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами в інклюзивний простір закладу вищої освіти. Проблема розглядається в контексті інтеграції української освітньої системи в європейський простір і відповідності міжнародним стандартам інклюзивної освіти. У дослідженні застосовано метод контент-аналізу, який дозволив узагальнити нормативно-правові документи з питання забезпечення рівного доступу до освіти, проаналізувати сучасні моделі інклюзивного навчання та виокремити ключові принципи їх реалізації.Основні завдання дослідження включають аналіз нормативно-правової бази, що регулює організацію інклюзивного освітнього процесу, визначення концептуальних моделей включення здобувачів з особливими освітніми потребами в навчальний процес, а також обґрунтування організаційно-освітніх принципів, які сприяють ефективному функціонуванню інклюзивного освітнього простору в закладі вищої освіти. Виявлено, що основними принципами, на яких базується інклюзивна освіта у вищій школі, є науковість, системність, варіативність, індивідуалізація, соціальна відповідальність, міжвідомча інтеграція та соціальне партнерство. Окрему увагу приділено аналізу зарубіжного досвіду, що демонструє ефективність різних підходів до формування інклюзивного освітнього простору. Досліджено впровадження інноваційних освітніх моделей, зокрема блочного навчання та програм соціальної взаємодії, що сприяють включенню студентів з особливими освітніми потребами в повноцінний навчальний процес. Порівняльний аналіз міжнародних практик засвідчив важливість інклюзивного підходу в забезпеченні права на вищу освіту для всіх охочих без винятку. У результаті проведеної аналітичної роботи було виокремлено такі загальні організаційно-освітні принципи: включення осіб з особливими освітніми потребами в інклюзивний простір закладу вищої освіти: державно-адміністративного регулювання, громадської активності, технологічної компенсації та залучення бізнесу в розвиток інклюзивної освіти, а також зазначено їхні особливості. Наголошено на необхідності подальшого розвитку інклюзивних підходів у вищій освіті шляхом удосконалення законодавчих механізмів, розширення методичної підтримки викладачів та створення ефективних моделей навчання, що враховують індивідуальні потреби студентів з особливими освітніми потребами. Перспективи подальших досліджень пов’язані з аналізом ефективності впровадження зазначених принципів у конкретних закладах вищої освіти, а також розробленням рекомендацій для інтеграції інклюзивних підходів у систему післядипломної освіти та професійної підготовки кадрів.
Посилання
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо забезпечення доступності будівель, приміщень та іншої інфраструктури закладів освіти для маломобільних груп населення : наказ № 1388. Міністерство розвитку громад та територій України : вебсайт. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/12/16/meto-rekomendshchodo-zabezp-dostupnosti-16-12-2024.pdf (дата звернення: 19.01.2025).
Про Порядок організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти : постанова № 635. Кабінет Міністрів України : вебсайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/635-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 20.01.2025).
Inclusive education in an institution of higher education: Realities and possibilities of education of war veterans with special needs / R. Sherstiuk et al. Galician Economic Journal. 2024. № 86 (1). С. 205–216. DOI: 10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.01.205.
Балашова С. Реалізація інклюзивної освіти в закладах вищої освіти України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Педагогіка». 2021. № 1 (13). С. 5–7. DOI: 10.17721/2415-3699.2021.13.01.
Шевченко В. Умови впровадження інклюзивної освіти у вищих навчальних закладах. Науковий часопис Українського державного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19 «Корекційна педагогіка та спеціальна психологія». 2018. Вип. 36. С. 126–131. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/28205 (дата звернення: 11.01.2025).
The Australian. VU Block Model rewrites the book on effective pedagogy : вебсайт. URL: https://www.theaustralian.com.au/ (дата звернення: 14.01.2025).
Salman J. Julio Frenk is bringing his vision of inclusivity to UCLA. Teen Vogue. 2024. URL: www.teenvogue.com (дата звернення: 03.12.2024).
Давиденко Г. Теоретико-методичні засади організації інклюзивного навчання у вищих навчальних закладах країн Європейського Союзу : дис. … докт. пед. наук : 13.00.01. Київ, 2015. 467 с. URL: https://uu.edu.ua/upload/universitet/Osobisti_zdobutki/Zahist_disertaciy_A_Z/Davidenko_17.11.2015_diser.pdf (дата звернення: 20.01.2025).
Концепція розвитку інклюзивної освіти. Міністерство освіти і науки України : вебсайт. URL: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/9189 (дата звернення: 18.01.2025).
Кольченко К., Нікуліна Г. Концептуальні підходи до впровадження інклюзивної освіти у вищих навчальних закладах. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : збірник наукових праць. Вип. 10 (12). С. 13–16. URL: https://ap.uu.edu.ua/article/38 (дата звернення: 17.01.2025).
Богінська Ю. Освітня інтеграція студентів з обмеженими можливостями життєдіяльності в процесі організації соціально-педагогічної підтримки. Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі. С. 15–16. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/28205/Shevchenko.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 25.01.2025).
Інклюзивне навчання: Основні принципи та дієві технології : монографія / за ред. Г. Давиденко. Вінниця : ТОВ «Твори». URL: https://uu.edu.ua/upload/Nauka/Electronni_naukovi_vidannya/VSEI/YY-inclusia-A5.pdf (дата звернення: 20.01.2025).
Ніколенко Л. Інклюзивний освітній простір у закладі вищої освіти : монографія. Дніпро : Грані. DOI: 10.33287/2220243.
Суспільство 4.0: Загальні економічні наслідки / К. Туречкова та ін. Журнал європейської економіки. Вип. 22(2). С. 148–160. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/51791 (дата звернення: 20.01.2025).