АНТРОПОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ ВИВЧЕННЯ ПОВІСТІ-ПРИТЧІ «СТАРИЙ І МОРЕ» ЕРНЕСТА ГЕМІНҐВЕЯ У ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2023.3.24Ключові слова:
компетентності, аналіз твору, характеристика героя, тілесність, досвід тіла, композиціяАнотація
У статті запропоновано механізм текстуального аналізу повісті Е. Гемінґвея «Старий і море» в 11 класі загальноосвітньої школи, обґрунтовано доцільність застосування міждисциплінарного підходу до вивчення твору. Огляд методичних матеріалів (з рекомендаціями та практичними порадами щодо різних методів роботи на уроках із вивчення твору Е. Гемінґвея в школі) засвідчив новизну й актуальність вибраного аспекту аналізу. Залучення міждисциплінарного підходу, апелювання до праць із проблем літературної антропології (М. Марковський, Л. Тарнашинська, Ф. Штейнбук), феноменології (М. Мерло-Понті) з проєкцією на систему образів, композицію, архітектоніку твору «Старий і море» сприяє формуванню предметних, ключових компетентностей, передбачених шкільною програмою, активізації дослідницького складника у процесі вивчення зарубіжної літератури, забезпеченню реалізації інформаційно-цифрової компетентності школярів – уміння вчитися використовувати різні джерела довідкової інформації для отримання нових знань. Характеристику образу головного героя повісті Е. Гемінґвея «Старий і море» розглянуто крізь призму досвіду тіла, світоглядних переконань, філософії життя героя, його осенсовлених контактів із природою, людьми. Детальні описи зовнішності (з акцентуванням на частинах тіла – руки, плечі, обличчя, очі тощо) зображені у творі в режимі мінливості. На матеріалі повісті проілюстровано, що увага рибалки до свого здоров’я, спосіб життя, складені упродовж десятиліть, уміння тіла оперувати звичними речами, цінувати життя допомогли протагоністові побороти складні обставини. Антропологічний вектор характеристики героя повісті «Старий і море» – один зі шляхів активної співпраці вчителя та учня на уроці, що сприятиме виробленню у старшокласників умінь заглиблюватися в текст, виявляти й характеризувати деталі, формувати культуру читання.
Посилання
Зарубіжна література. 10–11 класи. Рівень стандарту. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. URL: 2022https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.zarubizhna.literatura-10-11-standart.pdf (дата звернення: 16.06.2023).
Біла О. Повість-притча Ернеста Хемінгуея «Старий і море». Життєподібний сюжет і філософсько-символічний зміст твору. Зарубіжна література в школах України. 2015. № 1. С. 15–18.
Кугай Л. Особливості стилю в повісті Ернеста Хемінгуея «Старий і море». Урок-діалог з використанням сучасних інформаційних технологій. Всесвітня література та культура. 2011. № 9. С. 22–25.
Азьомова Т. Людину неможливо перемогти. Урок поглибленого аналізу повісті Хемінгуея «Старий і море». 11 клас. Зарубіжна література в школах України. 2009. № 3. С. 48–52.
Білотіл Н. «Коли щастя прийде, я буду до нього готовий». За повістю Ернеста Хемінгуея «Старий і море». Урок зарубіжної літератури, 11 клас. Всесвітня література в сучасній школі. 2017. № 12. С. 30–31.
Хемінгуей Е. Старий і море: Повість. Оповідання. Київ : Котигорошко, 1993. 96 с.
Марковський М. Антропологія, гуманізм, інтерпретація. Теорія літератури в Польщі. Антологія текстів. Друга половина ХХ – початок ХХІ ст. / упоряд. Б. Бакула ; за заг. ред. В. Моренця. Київ : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. С. 491–503.
Тарнашинська Л. Літературознавча антропологія: новий методологічний проект у дзеркалі філософських аналогій. Слово і Час. 2009. № 5. С. 48–61.
Мерло-Понті М. Феноменологія сприйняття. Київ : Український Центр духовної культури, 2001. 552 с.
Штейнбук Ф. Методика викладання зарубіжної літератури в школі: навчальний посібник. Тернопіль : Мандрівець, 2009. 280 с.