ЛІНГВОПЕРСОНОЛОГІЯ МАЙСТРА ХУДОЖНЬОГО СЛОВА У ВИМІРАХ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2024.7.2Ключові слова:
лінгвоперсонологія, елітарна мовна особистість, педагогічна майстерність, Будянський Василь Іванович, майстер художнього слова, театральна діяльність, викладацька діяльністьАнотація
У статті представлено рефлексії щодо окремих аспектів лінгвоперсонології доцента української літератури Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (90-і рр. ХХ ст. – 2012 р.) Василя Івановича Будянського у вимірі педагогічної майстерності. Публікація продовжує цикл статей, підготовлених у межах проєкту «Культура наставництва» відповідно до плану заходів до 100-річчя педагогічного університету. У контексті розгляду самобутнього ідіостилю В. Будянського схарактеризовано ключові поняття дослідження «елітарна мовна особистість», «лінгвоперсонологія», «педагогічна майстерність», «мовна майстерність». З урахуванням антропоцентричного, аксіологічного та акмеологічного підходів, біографічного методу та методу мовного портретування окреслено деякі світоглядні та лінгвальні характеристики формування мовної особистості Василя Будянського в родині та на різних етапах професійної діяльності: шкільне навчання – навчання в Харківському державному інституті мистецтв імені І. П. Котляревського – робота в Сумському театрі драми та музичної комедії імені М. С. Щепкіна, в Сумській обласній філармонії, на кафедрі української літератури Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка. На основі вивчення широкої джерельної бази (публікації, спогади вдячних сучасників про Майстра художнього слова, театральні виступи, відеозаписи, інтерв'ю, промови, лекції для студентів, посібники В. Будянського («Мистецтво виразного читання», «Риторика, мистецтво красномовства», «Педагогічна мудрість слобожанської родини» та ін.), а також на основі безпосереднього спілкування з Василем Івановичем Будянським зроблено припущення, що педагогічна майстерність Майстра художнього слова проявляється в авторській українськоцентричній театрально-педагогічній діяльності, мистецькій педагогіці наставництва, художньо-педагогічній дії, що спрямована на розвиток особистості учнівської та студентської молоді. Закцентована увага на мовній майстерності особистості з глибоким розумінням філософії та психології Українського Слова та його потужного виховного впливу, віртуозним володінням мистецтвом виразного читання, філософським оптимізмом та мовним патріотизмом, що так важливо підтримувати в час воєнного лихоліття у майбутніх учителів.
Посилання
Зязюн І.А. Духовні чинники елітарної особистості. Розвиток особистості в полікультурному освітньому просторі: зб. матер. Міжнар. конгресу – IV Слов’янські педагогічні читання. Черкаси: Вид-во ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2005. С. 15–19.
Романченко А. П. Елітарна мовна особистість у просторі наукового дискурсу: комунікативні аспекти: монографія. Одеса : Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019. 541 с.
Потебня О. Думка й мова (фраґменти): Слово Знак Дискурс Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст., за ред. М. Зубрицької. Львів, 1996. С. 23–39.
Зязюн І. Аксіологічні ресурси педагогічної дії вчителя. Естетика і етика педагогічної дії: зб. наук. пр. К.-Полтава, 2011. С. 9–24.
Зязюн І. Педагогічна психологія чи психологічна педагогіка ?! Естетика і етика педагогічної дії. зб. наук. пр. 2012. Вип. 3. С. 20–38.
Будянський Василь Іванович. Сумщина в іменах : енцикл. довід. 2-ге вид., перероб. та допов. Київ, 2004. С. 55.
Вертіль О. Слово і сцена Майстра . Сумщина. 2012. 19 верес. С. 26.
Литвяк Т. Г. Зустрічі перед мікрофоном. Суми : Мрія-1, 2015. С. 65–69.
Нестеренко П. Покликання. Джерела натхнення: творчі портрети сумських митців. Суми : Мрія-1, 2018. С. 115–135.
Будянський Д. Заслужений артист України Будянський Василь Іванович. Календар знаменних і пам’ятних дат Сумщини на 2022 рік. Сумська обл. універс. наук. б-ка; упоряд. О.К. Линник. Суми, 2021. С. 43–49. URL: https://library.snau.edu.ua/.../%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%B5.
Будянський В.І, Будянський Д.В. Риторика – мистецтво красномовства. навч. посіб. Суми: «Козацький вал», 2007. 119 с.
Будянський В.І., Будянський Д.В. Педагогічна мудрість слобожанської родини. Суми. 2012. 349 с.
Будянський В. Літопис роду Будянських-Люблянських. 2005. 38 с.
Василь Іванович Будянський. URL: https://www.youtube.com/playlist?list=PLRWJUrc5YboGVUM1kTPwmo4EOBPg813-o
Семеног О.М. Постать мовознавиці в об’єктиві науково-академічного дискурсу. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2024. Вип. 4 (138). С. 124–139.
Семеног О. Цінності академічної культури мовознавця Сергія Дорошенка. Слобожанський науковий вiсник. Серiя Філологічні науки : науковий журнал, 2023. Вип. 1. С. 31–35. DOI: https://doi.org/10.32782/philspu/2023.1.6
Семеног О. М., Козлова О. Г. (2024). Науково-педагогічний портрет ректора: ціннісні виміри. Академічні студії. Серія «Педагогіка», (2), 112-127. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.2.15
Єрмоленко С., Бибик С., Тодор О. Мовна особистість. Короткий тлумачний словник лінгвістичних термінів. Київ : Либідь, 2001. 221 с.
Загнітко А. Теорія лінгвоперсонології : монографія. Вінниця : Нілан-Лтд, 2017. 136 с.
Загнітко А., Загнітко Н. Теорія сучасної лінгвоперсонології: рівні й категорії. Studia Ukrainica Posnaniensia. Zeszyt IV. Poznań, 2016. С. 23–33.
Мацько Л. Українська мова в освітньому просторі: навч. посіб. для студентів-філологів освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр». К.: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2009. 607 с.
Огієнко І. (митрополит Іларіон). Рідна мова. упоряд., авт. передмови та коментарів М. С. Тимошик. Київ : Наша культура і наука, 2010. 436 с.
Будянський Д.В. Драматургія Івана Кавалерідзе на сумській сцені. Сумський історико-архівний журнал. № XXXVI. 2021. С. 37–45. DOI: doi.org/10.21272/ shaj.2021.i36.p.37
Барабан, Л. (2013). Дещо про Івана Кавалерідзе-драматурга. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім.І. К. Карпенка-Карого. Збірник наукових праць, 12, 263-272.
Будянський Д.В. Використання елементів системи К.С.Станіславського у процесі формування педагогічного артистизму майбутніх учителів гуманітарних дисциплін. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: Збірник наукових праць. Вип. 1 (11). К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2004. С. 138–147.
Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві. К. : Рад. шк., 1988. 304 с.
Костенко Л. Естафети. URL: http://poetyka.uazone.net/default/pages.phtml?place=kostenko&page=kost12