LINGUISTIC PERSONOLOGY OF THE MASTER OF ARTISTIC WORD IN THE CONTEXT OF PEDAGOGICAL EXCELLENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2024.7.2

Keywords:

linguistic personology, elite linguistic personality, pedagogical mastery, Vasyl Budianskyi, master of the artistic word, theatrical practice, educational practice

Abstract

This article explores various aspects of the linguistic personology of Vasyl Budianskyi, Associate Professor of Ukrainian Literature at Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko (active from the 1990s until 2012), particularly in the context of his pedagogical mastery. It forms part of a series of articles developed under the "Culture of Mentorship" project, which is aligned with the celebration of the university's 100th anniversary. The discussion centers on V. Budianskyi’s distinctive idiostyle, emphasizing key concepts such as «elite linguistic personality», «linguopersonology», «pedagogical mastery», and «linguistic mastery». Using anthropocentric, axiological, and acmeological approaches, alongside biographical methods and linguistic portraiture, the article outlines certain worldview and linguistic traits that shaped Budianskyi's linguistic personality. These traits were cultivated within his family and during various stages of his professional journey, including his schooling, education at the Kharkiv State Institute of Arts named after I. P. Kotliarevskyi, and work at the Sumy Drama and Musical Comedy Theater named after M. S. Shchepkin, Sumy Regional Philharmonic, and the Department of Ukrainian Literature at Sumy State Pedagogical University. Drawing from an extensive range of sources – publications, memoirs from grateful contemporaries, theatrical performances, videos, interviews, speeches, student lectures, and V. Budianskyi’s educational materials («The Art of Expressive Reading», «Rhetoric, the Art of Eloquence», «Pedagogical Wisdom of the Slobozhanska Family», among others) – and supplemented by direct interactions with Budianskyi, the article suggests that his pedagogical skills are deeply embedded in his Ukrainian-centric theatrical and educational activities. His artistic mentorship and pedagogical practices are directed toward the holistic development of students. The article highlights Budianskyi’s linguistic expertise, marked by a profound understanding of the philosophy and psychology of the Ukrainian Word and its strong educational influence. His mastery in expressive reading, philosophical optimism, and linguistic patriotism are underscored as essential qualities to be nurtured in future educators, especially during times war.

References

Зязюн І.А. Духовні чинники елітарної особистості. Розвиток особистості в полікультурному освітньому просторі: зб. матер. Міжнар. конгресу – IV Слов’янські педагогічні читання. Черкаси: Вид-во ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2005. С. 15–19.

Романченко А. П. Елітарна мовна особистість у просторі наукового дискурсу: комунікативні аспекти: монографія. Одеса : Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019. 541 с.

Потебня О. Думка й мова (фраґменти): Слово Знак Дискурс Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст., за ред. М. Зубрицької. Львів, 1996. С. 23–39.

Зязюн І. Аксіологічні ресурси педагогічної дії вчителя. Естетика і етика педагогічної дії: зб. наук. пр. К.-Полтава, 2011. С. 9–24.

Зязюн І. Педагогічна психологія чи психологічна педагогіка ?! Естетика і етика педагогічної дії. зб. наук. пр. 2012. Вип. 3. С. 20–38.

Будянський Василь Іванович. Сумщина в іменах : енцикл. довід. 2-ге вид., перероб. та допов. Київ, 2004. С. 55.

Вертіль О. Слово і сцена Майстра . Сумщина. 2012. 19 верес. С. 26.

Литвяк Т. Г. Зустрічі перед мікрофоном. Суми : Мрія-1, 2015. С. 65–69.

Нестеренко П. Покликання. Джерела натхнення: творчі портрети сумських митців. Суми : Мрія-1, 2018. С. 115–135.

Будянський Д. Заслужений артист України Будянський Василь Іванович. Календар знаменних і пам’ятних дат Сумщини на 2022 рік. Сумська обл. універс. наук. б-ка; упоряд. О.К. Линник. Суми, 2021. С. 43–49. URL: https://library.snau.edu.ua/.../%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%B5.

Будянський В.І, Будянський Д.В. Риторика – мистецтво красномовства. навч. посіб. Суми: «Козацький вал», 2007. 119 с.

Будянський В.І., Будянський Д.В. Педагогічна мудрість слобожанської родини. Суми. 2012. 349 с.

Будянський В. Літопис роду Будянських-Люблянських. 2005. 38 с.

Василь Іванович Будянський. URL: https://www.youtube.com/playlist?list=PLRWJUrc5YboGVUM1kTPwmo4EOBPg813-o

Семеног О.М. Постать мовознавиці в об’єктиві науково-академічного дискурсу. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2024. Вип. 4 (138). С. 124–139.

Семеног О. Цінності академічної культури мовознавця Сергія Дорошенка. Слобожанський науковий вiсник. Серiя Філологічні науки : науковий журнал, 2023. Вип. 1. С. 31–35. DOI: https://doi.org/10.32782/philspu/2023.1.6

Семеног О. М., Козлова О. Г. (2024). Науково-педагогічний портрет ректора: ціннісні виміри. Академічні студії. Серія «Педагогіка», (2), 112-127. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.2.15

Єрмоленко С., Бибик С., Тодор О. Мовна особистість. Короткий тлумачний словник лінгвістичних термінів. Київ : Либідь, 2001. 221 с.

Загнітко А. Теорія лінгвоперсонології : монографія. Вінниця : Нілан-Лтд, 2017. 136 с.

Загнітко А., Загнітко Н. Теорія сучасної лінгвоперсонології: рівні й категорії. Studia Ukrainica Posnaniensia. Zeszyt IV. Poznań, 2016. С. 23–33.

Мацько Л. Українська мова в освітньому просторі: навч. посіб. для студентів-філологів освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр». К.: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2009. 607 с.

Огієнко І. (митрополит Іларіон). Рідна мова. упоряд., авт. передмови та коментарів М. С. Тимошик. Київ : Наша культура і наука, 2010. 436 с.

Будянський Д.В. Драматургія Івана Кавалерідзе на сумській сцені. Сумський історико-архівний журнал. № XXXVI. 2021. С. 37–45. DOI: doi.org/10.21272/ shaj.2021.i36.p.37

Барабан, Л. (2013). Дещо про Івана Кавалерідзе-драматурга. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім.І. К. Карпенка-Карого. Збірник наукових праць, 12, 263-272.

Будянський Д.В. Використання елементів системи К.С.Станіславського у процесі формування педагогічного артистизму майбутніх учителів гуманітарних дисциплін. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: Збірник наукових праць. Вип. 1 (11). К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2004. С. 138–147.

Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві. К. : Рад. шк., 1988. 304 с.

Костенко Л. Естафети. URL: http://poetyka.uazone.net/default/pages.phtml?place=kostenko&page=kost12

Published

2024-12-11

Issue

Section

SECTION 1 LINGUISTICS