ПОГЛЯДИ БЕРНАРДА ШОУ І ЯКОВА МАМОНТОВА НА ДРАМАТУРГІЮ І ТЕАТР

Автор(и)

  • Лариса Михайлівна Горболіс Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0003-4775-622X

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2024.7.11

Ключові слова:

літературний процес, п’єса, театр, «нова драма», режисер, актор, герой, новаторство, європеїзація, морально-етична проблематика, драматург

Анотація

У статті в порівняльному аспекті з’ясовано погляди Б. Шоу і Я. Мамонтова на завдання критики, шляхи розвитку драматургії і театрального мистецтва кінця ХІХ – початку ХХ ст. Висновки й узагальнення здійснено на основі статей Б. Шоу і Я. Мамонтова. Виявлено й проаналізовано коло тематично і проблемно близьких питань, які домінують у працях авторів і є вагомою підставою для здійснення порівняльного аналізу доробку критиків. Застосовані у статті принципи і методи наукового дослідження (порівняльно-типологічний, герменевтичний, культурно-історичний, рецептивної естетики) сприяли комплексному підходу до виявлення та характеристики спільної проблематики у працях митців. Б. Шоу і Я. Мамонтов виступали на захист об’єктивної і толерантної критики, яка мала фахово характеризувати театральні постановки, сприяти формуванню естетичних смаків глядачів. Обом авторам імпонувала самобутня драматургія Г. Ібсена, що тематикою, системою індивідуалізованих образів, психологічною доктриною, глибиною актуальних проблем (морально-етичних, шлюбних взаємин тощо) та концептуально новими підходами до постановки конфліктів, посутньо вирізнялася з-поміж творів кінця ХІХ – початку ХХ ст. Проаналізовані праці засвідчують обізнаність Б. Шоу і Я. Мамонтова з проблемами театру (репертуар, режисура, гра акторів), специфікою творчої лабораторії провідних акторів світових театрів. Виявлено, що твори зарубіжних драматургів Г. Ібсена, С. Пшибишевського, Г. Гауптмана активно увійшли в культурно-мистецький простір України початку ХХ ст. Я. Мамонтов був добре ознайомлений зі здобутками зарубіжних письменників, усвідомлював значення і перспективність прогресивних ідей європейських творчих сил для розвитку української літератури і театральної справи. Б. Шоу і Я. Мамонтов аналізують твори провідних світових драматургів, зауважують про новаторські підходи авторів, які формують засади «нової драми», європеїзують українську літературу і театр.

Посилання

Летнянчин П. Особистість у драмах Бернарда Шоу, Івана Франка, Володимира Винниченка: монографія.Дрогобич: Сурма, 2007. 192 с.

Матюша В. Британська і американська драматургія ХХ століття в Україні: постави та публікації. Вісник Львівського університету. Серія: Мистецтво. Львів, 2007. Вип 7. С. 54-57.

Dietrich F.R. Deconstruction As Devil’s Advocacy: A Shavian Alternative. Modern Drama. 29(3). 1986. P. 431-451.

Holroyd M. Bernard Show. Vol. 1. The Searsh for Love: 1856-1898. London: Chatto and Windus, 1988. 486 p.

Семенюк Г., Дем’янівська Л. Історик українського театру. Антонович Д. Триста років українського театру. 1619-1919 та інші праці. Київ: ВІП, 2003. С. 3-24.

Мамонтов Я. Українська драматургія передреволюційної доби (1900-1917). Антонович Д. Триста років українського театру. 1619-1919 та інші праці. Київ: ВІП, 2003. С. 383-416.

Мамонтов Я. Драматургія І. Тобілевича. Антонович Д. Триста років українського театру. 1619-1919 та інші праці. Київ: ВІП, 2003. С. 354-382.

George Bernard Shaw: Collected Articles, Lectures, Essays and Letters. URL: https://www.google.com.ua/books/edition/George_Bernard_Shaw_Collected_Articles_L/2rTiEAAAQBAJ?hl=ru&gbpv=0 (13.08. 2024)

Дяків Ю. Тематичні та формальні інновації у драматургії Бернарда Шоу. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи. Тези І-ї міжнародної науково-практичної конференції молодих вчених(Дрогобич, 21-22 листопада 2013 року) / Редактори-упорядники: В. Ільницький. А. Душний, І. Зимомря. Дрогобич : Посвіт, 2013. С. 150-152.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО