ІНТЕРМЕДІАЛЬНІСТЬ ПОЕЗІЇ БОГДАНА ЛЕПКОГО
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2024.7.13Ключові слова:
інтермедіальність, поезія, музичність, ритмомелодика фрази, темпоритм, ліричний герой, Богдан ЛепкийАнотація
У статті здійснено аналіз літературно-музичних кореляцій віршів Богдана Лепкого, окреслено взаємодію музики і слова в поетичному циклі «Desperato». У дослідженні застосовано загальнонаукові методи аналізу, синтезу, герменевтичний, інтертекстуальний та інтермедіальний підходи. Вказано, що інтермедіальність визначається як зв’язок літературного твору з іншими видами мистецтв – музикою, живописом, кіно, театром. Літературно-музичні інтерференції поетичних творів експлікують поліфонічність звучання, мистецьку багатовекторність, акцентують на «внутрішньому звуці» слова. Інтермедіальні аспекти поезії митця інспіровані фольклорною стилістикою у віршах, пісенністю, стилізацією коломийкової мелодії. Особливу увагу приділено мелодійній орнаментальності поезії Богдана Лепкого: коломийковій структурі віршів, метроритміці, ліризації моностроф. У дослідженні акцентовано на музичній структурі поезій циклу «Desperato», ритмомелодиці кожного вірша, мінорно-мажорному настрою, де кожний темп вписується в інший і складає цілісність. Маркерами інтермедіальності в поетичному циклі виступають музична тональність, темпоритм віршів, багатоголосся, перекодування поетичного тексту засобами музики. Відзначено, що контекст «Desperato» прочитується через музику Фредерика Шопена, мистецький колорит польського народного танцю – мазурки, що підсилюють пристрасть і глибину почуттів ліричного героя, напруженість та драматизм. Спорідненість художньо-образного мислення українського поета та польського композитора вбачаємо в суголосності темпоритму віршів та смислової настроєвості музики. Взаємодія слова та звуку, експерименти з художньою мовою, залучення до літератури народної та інструментальної музики вказують на пошуки творчого самовираження митця.
Посилання
Журба С. Рецепція «Мазурки» Фридерика Шопена у поетичному слові Богдана Лепкого. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Літературознавство. Тернопіль : ТНПУ, 2018. Вип. 49. С. 25–36.
Клим’юк Ю. Лірика Івана Франка як система жанрів : монографія. Чернівці : Рута, 2006. 406 с.
Лепкий Б. Вибрані твори : у 2-х т. / упор. та передм. Н. Білик, Н. Гавдиди. Київ : Смолоскип, 2011. Т. 1. 604 с.
Лепкий Б. Твори : в 2 т. / упоряд., передм. та приміт. М. Ільницького. Київ : Дніпро, 1991. Т. 1 : Поезія. Оповідання і нариси. Історичні повісті. 862 с.
Мориквас Н. Творчі взаємини Івана Франка та Степана Чарнецького: поетичний дискурс. Іван Франко: дух, наука, думка, воля : Матеріали Міжнародного наукового конґресу, присвяченого 150-річчю від дня народження Івана Франка. Львів, 2010. Т. 2. С. 694–703.
Просалова В. Інтермедіальні аспекти новітньої української літератури : монографія. Донецьк : ДонНУ, 2014. 154 с.
Рисак О. Мелодії і барви слова. Проблеми синтезу мистецтва в українській літературі кінця ХІХ – початку ХХ ст. Луцьк : Надстир’я, 1996. 98 с.
Ткачук М. Модерністський дискурс лірики та новел Богдана Лепкого. Тернопіль : ТНПУ, 2005. 128 с.