INTERMEDIALITY OF BOHDAN LEPKY'S POETRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2024.7.13

Keywords:

intermediality, poetry, musicality, rhythm and melody of a phrase, tempo, lyrical hero, Bohdan Lepky

Abstract

The article analyzes the literary and musical correlations of Bohdan Lepky's poems, outlines the interaction of music and words in the poetic cycle «Desperato». The research uses general scientific methods of analysis, synthesis, hermeneutic, intertextual and intermedia approaches. It is indicated that intermediality is defined as the connection of a literary work with other types of arts – music, painting, cinema, theater. Literary and musical interferences of poetic works explain the polyphonic sound, artistic multi-vectority, emphasize the «inner sound» of the word. The intermedial aspects of the artist's poetry are inspired by folklore style in poems, songs, and the stylization of the melody kolomiyok. Special attention is paid to the melodic ornamentation of Bohdan Lepky's poetry: the colloquial structure of the poems, the metrorhythm, the lyricization of the monostrophes. The research focuses on the musical structure of the poems of the «Desperato» cycle, the rhythm and melody of each poem, the minor-major mood, where each tempo fits into the other and forms a whole. Markers of intermediality in the poetic cycle are musical tonality, tempo rhythm of poems, polyphony, recoding of poetic text by means of music. It is noted that the context of «Desperato» can be read through Frederic Chopin's music, the artistic flavor of Polish folk dance – mazurkas, which enhance the passion and depth of the lyrical hero's feelings, tension and drama. The affinity of the artistic thinking of the Ukrainian poet and the Polish composer can be seen in the consonance of the tempo and rhythm of the poems and the semantic mood of the music. The interaction of words and sound, experiments with artistic language, involvement in the literature of folk and instrumental music indicate the artist's search for creative self-expression.

References

Журба С. Рецепція «Мазурки» Фридерика Шопена у поетичному слові Богдана Лепкого. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Літературознавство. Тернопіль : ТНПУ, 2018. Вип. 49. С. 25–36.

Клим’юк Ю. Лірика Івана Франка як система жанрів : монографія. Чернівці : Рута, 2006. 406 с.

Лепкий Б. Вибрані твори : у 2-х т. / упор. та передм. Н. Білик, Н. Гавдиди. Київ : Смолоскип, 2011. Т. 1. 604 с.

Лепкий Б. Твори : в 2 т. / упоряд., передм. та приміт. М. Ільницького. Київ : Дніпро, 1991. Т. 1 : Поезія. Оповідання і нариси. Історичні повісті. 862 с.

Мориквас Н. Творчі взаємини Івана Франка та Степана Чарнецького: поетичний дискурс. Іван Франко: дух, наука, думка, воля : Матеріали Міжнародного наукового конґресу, присвяченого 150-річчю від дня народження Івана Франка. Львів, 2010. Т. 2. С. 694–703.

Просалова В. Інтермедіальні аспекти новітньої української літератури : монографія. Донецьк : ДонНУ, 2014. 154 с.

Рисак О. Мелодії і барви слова. Проблеми синтезу мистецтва в українській літературі кінця ХІХ – початку ХХ ст. Луцьк : Надстир’я, 1996. 98 с.

Ткачук М. Модерністський дискурс лірики та новел Богдана Лепкого. Тернопіль : ТНПУ, 2005. 128 с.

Published

2024-12-11

Issue

Section

SECTION 2 LITERARY STUDY