ФОРМУВАННЯ АНГЛОМОВНОЇ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ ФЕШН-ВЛОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2024.7.17Ключові слова:
англійська мова, англомовна лексична компетентність, формування, відеоблог, автентичний влог, фешн-влог, лексика за темою «Мода», старшокласники, заклади загальної середньої освітиАнотація
У статті розглядаються проблеми формування англомовної лексичної компетентності старшокласників з використанням автентичних відеоблогів (влогів) у процесі вивчення навчальної дисципліни «Англійська мова» у закладах загальної середньої освіти. Автори зазначають, що використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні англійської мови розширює лексичний запас учнів, активізує критичне мислення та підвищує мотивацію. Джерельною базою дослідження стали відібрані авторами популярні фешн-влоги Bryanboy, Juliaberolzheimer, Nicolewarne та ін. Автори дослідили лінгвістичний і методичний потенціал англомовних автентичних фешн-влогів у навчанні лексики учнів старших класів і дійшли висновку, що ці інтернет-ресурси є важливим джерелом лексики тематичної групи «Мода», до якої належать підтеми «Одяг», «Аксесуари», «Парфуми», «Стиль» тощо. Визначено, що матеріал фешн-влогів дозволяє удосконалювати лексичну компетентність старшокласників завдяки вивчення в комунікативно значущому контексті розширеної кількості лексики тематичної групи «Мода» (підтема «Одяг», тематичні підгрупи: назва базового одягу, деталі одягу, стилі та ін.; лексика, пов’язана з технологією виробництва, назвами тканин, кольоровою палітрою, розмірною сіткою, здійсненням покупок, особливостями догляду за одягом тощо), яка є широко вживаною в автентичних фешн-влогах. Використання фешн-влогів забезпечує підвищення мотивації навчання: такі влоги популярні серед молоді, учні є зацікавленими у розширенні своєї обізнаності у сфері моди, адже одяг є засобом вираження індивідуальності та ідентичності, невід’ємним складником культури. У статті визначено етапи роботи з англомовними автентичними фешн-влогами для формування лексичної компетентності старшокласників, надано методичні рекомендації щодо організації навчання, запропоновано ілюстративні вправи. Результати дослідження дозволяють зробити висновок, що використання англомовних автентичних фешн-влогів є ефективним і перспективним засобом навчання лексики старшокласників, адже саме джерело – влог – є актуальним інформаційним феноменом у сучасному культурному та освітньому просторі.
Посилання
Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г. Е. та ін. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних, лінгвістичних університетів. Київ : Ленвіт, 2013, 590 с.
Подосиннікова Г. І., Ковтун Т. В. Формування англомовної лексичної компетентності на матеріалі ідіом в учнів 9 класу закладів загальної середньої освіти. Іноземні мови. Київ : Ленвіт, 2020. Вип. 4. С. 41–47. DOI: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2020.4.219960.
Навчальна програма з іноземних мов для загальноосвітніх закладів і спеціальних шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов для 10-11 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України № 1407 від 23 жовтня 2017 р. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/inozemni-movi-10-11-19.09.2017.pdf.
Дука М., Серпенінова Ю. Етапи формування англомовної лексичної компетентності майбутніх економістів із застосуванням комп’ютерних технологій. Іноземні мови. Київ : Ленвіт, 2021. Вип. 1. С. 40–45. DOI: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2021.1.230768.
Красуля А., Шуміло А. Застосування мобільних технологій з метою розвитку іншомовної лексичної компетентності учнів при вивченні англійської мови. Теоретична і дидактична філологія. Серія «Філологія». Переяслав : Домбровська Я. М., 2020. Вип. 32. С. 49–59. DOI: https://doi.org/10.31470/2309-15-17-2020-1-49-59.
Смоліна С. В. Методика формування іншомовної лексичної компетенції. Іноземні мови. Київ : Ленвіт, 2010. Вип. 4. С. 16–23.
Бігич О. Б. Блоги як сучасні засоби формування міжкультурної компетентності. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. Одеса: Вид-во Міжнародного гуманітарного університету, 2017. Вип. 29(2). С. 18–21.
Maiier N., Koval T. How to Develop Digital Competence in Pre-Service FL Teachers at University Level. Advanced Education, 2021. 8(18). P. 11–18. DOI: https://doi.org/10.20535/2410-8286.227639.
Савастєєва Т., Демчук А. Лінгвістичні особливості англомовного освітнього блогу. Молодий вчений, 2023. 11(123). С. 58–61. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-11-123-1.
Camilleri M. A. & Camilleri A. C. Digital Learning Resources and Ubiquitous Technologies in Education. Technology, Knowledge and Learning. 2017. 22(1). P. 65–82.
Metruk R. Using English Movies and TV Programs for Developing Listening Skills of EFL Learners. Information Technologies and Learning Tools. 2019. 70 (2). P. 227–236. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2488.
Rach M., Lounis M. The Focus on Students’ Attention! Does TikTok’s EduTok Initiative Propose an Alternative Perspective to the Design of Institutional Learning Environments? Antipova T. (eds). Integrated Science in Digital Age, 2020. Vol. 136. Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-49264-9_223.
Подосиннікова Г. І., Бутрим В. О. Методичний потенціал використання англомовних лекцій TedTalks як засобу формування компетності в аудіюванні в самостійній роботі учнів профільної школи. Слобожанський науковий вісник. Серія: Філологія. Суми : СумДПУ, 2023. Вип. 3. С. 136–142. DOI: https://doi.org/10.32782/philspu/2023.3.25.
Подосиннікова Г. І., Строганов І. О. Формування компетентності старшокласників у англійськомовному писемному мовленні з використанням блогів на засадах інтерактивного навчання. Іноземні мови. Київ : Ленвіт, 2023. Вип. 1. С. 3–18. DOI: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2023.1.278108.
Подосиннікова Г. І., Кривошия К. С. Технологія інтерактивного навчання «кіноклуб» у підготовці майбутніх учителів англійської мови. Іноземні мови. Київ : Ленвіт, 2022. Вип. 2. С. 32–46. DOI: https://doi. org/10.32589/1817-8510.2022.2.262813.
Христич Н. С. Semiotics of Fashionspeak. International Journal. Research Trends in Modern Linguistics and Literature. Lutsk, 2019. Vol. 2. P. 38–50.
Христич Н. С. Semiotics of Feminine Fashionspeak. Теоретична і дидактична філологія: зб. наук. пр. Переяслав-Хмельницький : ФОП Домбровська В. М., 2019. Вип. 29. С. 125–133.
Христич Н. С. Дидактичний потенціал блогів у вивченні англійської мови. Переяславські студії з лінгвістики та лінгводидактики: зб. наук. пр. Університет Григорія Сковороди в Переяславі; Переяслав : УГСП, 2023. 1(1). C. 137–142. Серія «Методика навчання іноземних мов і перекладу».
Цифрові технології навчання англійської мови як іноземної/другої мови: колективна монографія. (Digital Technologies for Teaching English as a Foreign/Second Language: a collective monograph). Антоненко Н., Коноваленко Т., Король Т., Подосиннікова Г., Прокопчук Н., Салюк Б., Шевченко М., Школа І.; за ред. І. Школи, Б. Салюк. Житомир : Євроволинь, 2024. 352 с. (Англійською мовою).
Melnyk A. Professionally focused vlog in pre-service foreign language teacher education. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, 2024. № 44. P. 122–137. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-44-08.
Коваленко Г. М. Англійська лексика моди ХХ-ХХІ століть: автореф. дис…канд. філол. н.: 10.02.04.; КНУ імені Тараса Шевченка. Київ, 2005. 20 с.
Rubinstein R. The Language of Clothes: Meanings and Messages in American Culture. London: Routledge, 1998. 288 p.