FORMATION OF ENGLISH LEXICAL COMPETENCE OF HIGH SCHOOL STUDENTS BY USING FASHION VLOGS
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2024.7.17Keywords:
the English language, the English lexical competence, formation, video blog, authentic vlog, fashion vlog, fashion vocabulary, high school students, general secondary education institutionsAbstract
The article is devoted to the problems of forming English lexical competence of high school students with the use of authentic video blogs (vlogs) in the course of the academic discipline «The English Language» in general secondary education institutions. The authors claim that the use of information and communication technologies in teaching English enlarges students’ vocabulary, activates their critical thinking and increases motivation. The authors chose the popular fashion vlogs such as Bryanboy, Juliaberolzheimer, Nicolewarne and others as a database of the research. The authors investigated the linguistic and methodological potential of English authentic fashion vlogs in teaching vocabulary of high school students and came to the conclusion that these Internet resources are an important source of vocabulary from the thematic group «Fashion», which includes the subtopics «Clothes», «Accessories», «Perfumes», «Style» etc. It was determined that the material of fashion vlogs allows improving students’ lexical competence due to learning in a communicatively meaningful context an expanded amount of complex vocabulary from the thematic group «Fashion» (subtopic «Clothes», the thematic subgroups: names of basic clothing, details of clothing, styles, etc.; study of vocabulary related to production technology, names of fabrics, color palette, size, purchase, peculiarities of clothing care, etc.), which is widely used in authentic fashion vlogs. Also, the use of fashion vlogs enhances learning motivation: such vlogs are popular among young people, students are interested in increasing their awareness in the field of fashion, because clothes are an integral component of culture, a means of expressing individuality and identity. The article defines the stages of working with authentic fashion vlogs while forming English lexical competence of high school students. Methodological recommendations and illustrative exercises to organize the training are given. The results of the analysis allow us to conclude that the use of authentic English vlogs is an effective and promising means of teaching vocabulary to high school students, because the source itself – the vlog – is a relevant information phenomenon in the modern cultural and educational space.
References
Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г. Е. та ін. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних, лінгвістичних університетів. Київ : Ленвіт, 2013, 590 с.
Подосиннікова Г. І., Ковтун Т. В. Формування англомовної лексичної компетентності на матеріалі ідіом в учнів 9 класу закладів загальної середньої освіти. Іноземні мови. Київ : Ленвіт, 2020. Вип. 4. С. 41–47. DOI: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2020.4.219960.
Навчальна програма з іноземних мов для загальноосвітніх закладів і спеціальних шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов для 10-11 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України № 1407 від 23 жовтня 2017 р. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/inozemni-movi-10-11-19.09.2017.pdf.
Дука М., Серпенінова Ю. Етапи формування англомовної лексичної компетентності майбутніх економістів із застосуванням комп’ютерних технологій. Іноземні мови. Київ : Ленвіт, 2021. Вип. 1. С. 40–45. DOI: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2021.1.230768.
Красуля А., Шуміло А. Застосування мобільних технологій з метою розвитку іншомовної лексичної компетентності учнів при вивченні англійської мови. Теоретична і дидактична філологія. Серія «Філологія». Переяслав : Домбровська Я. М., 2020. Вип. 32. С. 49–59. DOI: https://doi.org/10.31470/2309-15-17-2020-1-49-59.
Смоліна С. В. Методика формування іншомовної лексичної компетенції. Іноземні мови. Київ : Ленвіт, 2010. Вип. 4. С. 16–23.
Бігич О. Б. Блоги як сучасні засоби формування міжкультурної компетентності. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. Одеса: Вид-во Міжнародного гуманітарного університету, 2017. Вип. 29(2). С. 18–21.
Maiier N., Koval T. How to Develop Digital Competence in Pre-Service FL Teachers at University Level. Advanced Education, 2021. 8(18). P. 11–18. DOI: https://doi.org/10.20535/2410-8286.227639.
Савастєєва Т., Демчук А. Лінгвістичні особливості англомовного освітнього блогу. Молодий вчений, 2023. 11(123). С. 58–61. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-11-123-1.
Camilleri M. A. & Camilleri A. C. Digital Learning Resources and Ubiquitous Technologies in Education. Technology, Knowledge and Learning. 2017. 22(1). P. 65–82.
Metruk R. Using English Movies and TV Programs for Developing Listening Skills of EFL Learners. Information Technologies and Learning Tools. 2019. 70 (2). P. 227–236. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2488.
Rach M., Lounis M. The Focus on Students’ Attention! Does TikTok’s EduTok Initiative Propose an Alternative Perspective to the Design of Institutional Learning Environments? Antipova T. (eds). Integrated Science in Digital Age, 2020. Vol. 136. Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-49264-9_223.
Подосиннікова Г. І., Бутрим В. О. Методичний потенціал використання англомовних лекцій TedTalks як засобу формування компетності в аудіюванні в самостійній роботі учнів профільної школи. Слобожанський науковий вісник. Серія: Філологія. Суми : СумДПУ, 2023. Вип. 3. С. 136–142. DOI: https://doi.org/10.32782/philspu/2023.3.25.
Подосиннікова Г. І., Строганов І. О. Формування компетентності старшокласників у англійськомовному писемному мовленні з використанням блогів на засадах інтерактивного навчання. Іноземні мови. Київ : Ленвіт, 2023. Вип. 1. С. 3–18. DOI: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2023.1.278108.
Подосиннікова Г. І., Кривошия К. С. Технологія інтерактивного навчання «кіноклуб» у підготовці майбутніх учителів англійської мови. Іноземні мови. Київ : Ленвіт, 2022. Вип. 2. С. 32–46. DOI: https://doi. org/10.32589/1817-8510.2022.2.262813.
Христич Н. С. Semiotics of Fashionspeak. International Journal. Research Trends in Modern Linguistics and Literature. Lutsk, 2019. Vol. 2. P. 38–50.
Христич Н. С. Semiotics of Feminine Fashionspeak. Теоретична і дидактична філологія: зб. наук. пр. Переяслав-Хмельницький : ФОП Домбровська В. М., 2019. Вип. 29. С. 125–133.
Христич Н. С. Дидактичний потенціал блогів у вивченні англійської мови. Переяславські студії з лінгвістики та лінгводидактики: зб. наук. пр. Університет Григорія Сковороди в Переяславі; Переяслав : УГСП, 2023. 1(1). C. 137–142. Серія «Методика навчання іноземних мов і перекладу».
Цифрові технології навчання англійської мови як іноземної/другої мови: колективна монографія. (Digital Technologies for Teaching English as a Foreign/Second Language: a collective monograph). Антоненко Н., Коноваленко Т., Король Т., Подосиннікова Г., Прокопчук Н., Салюк Б., Шевченко М., Школа І.; за ред. І. Школи, Б. Салюк. Житомир : Євроволинь, 2024. 352 с. (Англійською мовою).
Melnyk A. Professionally focused vlog in pre-service foreign language teacher education. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, 2024. № 44. P. 122–137. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-44-08.
Коваленко Г. М. Англійська лексика моди ХХ-ХХІ століть: автореф. дис…канд. філол. н.: 10.02.04.; КНУ імені Тараса Шевченка. Київ, 2005. 20 с.
Rubinstein R. The Language of Clothes: Meanings and Messages in American Culture. London: Routledge, 1998. 288 p.