НОВАТОРСТВО В. ВИННИЧЕНКА В ОПИСІ ВЕСІЛЬНОГО ДІЙСТВА ТА ШЛЮБНИХ ОБРЯДОДІЙ (НА ОСНОВІ АНАЛІЗУ ТЕКСТУ ХУДОЖНІХ ТВОРІВ «ПАННА МАРА», «ЗАПИСКИ КИРПАТОГО МЕФІСТОФЕЛЯ»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2024.7.18

Ключові слова:

художні твори, доробок письменника, традиції, трансформації, весільний (сімейний) наратив, шлюбні ритуали, інтерпретація

Анотація

Традиційно опис обрядів, пов’язаних з одруженням, займає важливе місце в літературі будь-якого народу, оскільки уособлює переламний момент у житті людини. Незважаючи на ряд етнічних, релігійних та географічних особливостей у різних народів, обряди, пов’язані зі вступом у шлюб, можна умовно поділити на знайомство молодих, сватання або благословення на одруження батьків, заручини, підготовка до весілля, власне шлюбна церемонія (вінчання у християн), весілля та шлюбну ніч. Ми вважаємо, що художні твори, в яких є опис хоча б одного з перерахованих етапів, а також елементів весільних звичаїв, аксесуарів, ритуалів, символів, вірувань, поглядів на шлюбні традиції, відношення суспільства до шлюбу тощо, належать до весільної тематики. Сьогодні в атрибутиці, структурі, характері обрядовості відбуваються значні зміни. Після здобуття Україною незалежності поступово відроджується весілля в українській фольклорній традиції.. Все більше молодь приваблює традиційне весільне вбрання, рослинна обрядова символіка, рушники. Проте часто весільний обряд перетворюється з магічного дійства на розважально-ігрове. До даної проблеми неодноразово зверталися науковці, але нині немає жодної узагальнюючої праці, яка б містила розгляд творів Володимира Винниченка, присвячених весільній тематиці. Широкого поширення тема обрядовості отримала у літературі на початку XX століття. Загальновизнаним є факт, що Володимир Винниченко особливу увагу в своєму доробку приділяв питанню шлюба, сім’ї, положенню жінки в суспільстві та родині. Питання розвитку і збереження весільних традицій на материковій Україні є духовним етнокультурним феноменом та складовою народної культури, що зберігає дух нації, народну мораль, звичаєве право. Тема весільних (шлюбних) обрядів є дуже важливою для кращого розуміння історичного розвитку та устрою традиційної української родини. Завдяки цій вічній темі розкриваються і взаємини поколінь, і краса весільного дійства, і стосунки в сім’ї. У статті обґрунтовано актуальність обраної теми, яка зумовлена недостатнім опрацюванням художніх творів весільної тематики в доробку В. Винниченка. Визначено наукову новизну роботи, яка полягає у поступовому розкритті ставлення персонажів творів до шлюбу, весільних обрядодій, пов’язаних зі вступом у шлюб, на основі аналізу художніх творів Володимира Винниченка. Тому метою статті є характеристика й аналіз весільних традицій крізь призму творчого доробку Володимира Винниченка. Основна увага зосереджена на питанні трансформації родинно-обрядової творчості в літературний текст Володимира Винниченка, аналізу елементів обрядових компонентів весільного дійства в творах відомого майстра художнього слова початку XX століття. Обґрунтовано творчість В. Винниченка як унікальне явище національної літератури, яка є невичерпним джерелом глибоких тем та гострих проблем, які не втрачають своєї актуальності в історико-культурному контексті українського сьогодення. Виявлено фактори й чинники, які мали вплив на життя і творчість В. Винниченка. Названо весільні традиції, які були інтерпретовані в творчості письменника. Досліджено авторську перцепцію шлюбу й весілля в художньому тексті Володимира Винниченка. Проаналізовано трансформацію елементів весільних (шлюбних) традицій в тексти романів «Панна Мара», «Записки Кирпатого Мефістофеля». Зазначено про доцільність подальшого вивчення особливостей весільної (шлюбної) обрядовості в текстах українських та зарубіжних письменників XX століття. Заявлено про намір знайти описи весілля у творах сучасних письменників.

Посилання

Вірченко Т. Родинно-інтимний конфлікт у п’єсах В. Винниченка «Над» та І. Коваль «Поганські святі». Наукові записки. Серія : філологічні науки (літературознавство, мовознавство). Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2010. Вип. 92. С. 28–36.

Дудка А. М. Картина світу в інтерпретації В. Винниченка-драматурга:константи й трансформації: дис. … канд. філол. наук: 10.01.01. Харків. Харківський ун-т імені В. Н. Каразіна, 2012. 218 с.

Історія української літератури першої половини ХХ століття : навчально-методичний посіб. / Р. Міняйло, Н. Демченко, О. Масло, І. Волкова. Харків: Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, 2022. 189 с.

Костюк Г. Винниченко та його доба. Нью-Йорк: Українська Вільна Академія Наук, 1980. 283 с.

Макарова Т. Модель щасливої родини у драматургії В. Винниченка. Наукові записки. Серія: філологічні науки (літературознавство, мовознавство). Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2010. Вип. 92. С. 151–160.

Матющенко А. «Над» Володимира Винниченка та «Зона» Миколи Куліша: дві драматичні варіації на тему шлюбу в пореволюційну добу. Наукові записки. Серія: філологічні науки (літературознавство, мовознавство). Кіровоград : РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. Вип. 142. С. 212–216.

Миронець Н. Володимир Винниченко: таємниці кохання. Серія «PersonaGrata». К.: Ярославів Вал, 2013. 486 с.

Наконечна О. Погляд В. Леонтовича на принцип «чесності з собою» В. Винниченка. Наукові записки. Вип. 92. Серія: Філологічні науки (літературознавство, мовознавство). Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2010. C. 194–202.

Омелянчук С. (Не)вільний шлюб та інші ґендерні проблеми драми Володимира Винниченка «Пригвождені». Студентські наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Гуманітарні науки». Острог. Вид-во НаУОА, 2020. Вип. 11. С. 218–227.

Філатова О. Любовний дискурс в українській романістиці: від «швидкокрилого еросу» 1920-х до сексофобії 1930-х років. Актуальні проблеми української літератури. Донецьк: ДонНу, 2012. Вип. 18. С. 103–115.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-11