ПОЕТИКА МІСТИЧНОГО В ТВОРЧОСТІ ФЕДОРА ПОТУШНЯКА
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2024.8.3Ключові слова:
Федір Потушняк, поет, поезія, містичне, метафора, епітет, символАнотація
У статті охарактеризовано феномен містичного та проаналізовано його вияв у поезії українського поета Ф. Потушняка. Мета статті полягала у визначенні специфіки вираження містичного у поетичних творах українського письменника. Акцентовано, що параметри вираження містичного в художніх творах за час тривалої історії не були сталими й залежали від соціокультурних чинників – епохи, стилю, напряму, а також особистості митця. У літературі нової доби найбільш сприятливими для вираження містичного виявилися романтизм і модернізм (зокрема, символізм), а згодом постмодернізм, які відкрили інші можливості для реалізації творчого потенціалу автора, ніж було доти, та спрямували на розширення інструментарію. Сучасні філософські концепції демонструють неодностайність у визначенні цього феномена, але водночас пропонують і розширене його розуміння. В українській науці накопичено значний досвід з вивчення містичного в художній літературі. З’ясовано, що поезія Ф. Потушняка виразно модерна, пройнята західноєвропейськими філософськими ідеями, позначена впливом символізму, імажинізму, сюрреалізму, неоромантизму. У ній часто ірреальне витісняє реальне, а містика поєднується з філософією. Містичне є однією із характерних ознак поетичної творчості Ф. Потушняка. У вираженні містичного переважають образи природи. Вираження містичного в поезії автора часто переплітається із вираженням піднесеного. За допомогою містичних образів автор передає широку гаму думок і переживань ліричного героя, глибину сприймання і відчуття реального світу. Через містичне митець також демонструє нерозривний зв’язок людини й природи та можливість розширення меж сприйняття світу, налаштовує на сприйняття ідеї про нескінченність. Для вираження містичного автор вживає численні символи, метафори, алюзії, порушений порядок слів, специфічне інтонування, ритм, творить асоціативно ускладнені образи, згущує образність. Загалом поезія Ф. Потушняка демонструє розширення виражальних можливостей мови, вона людиноцентрична і життєлюбна.
Посилання
Чижевський Д. Містика. Філософія Г. С. Сковороди. Харків, 2004. С. 209–236.
Хамітов Н.В. Містика. Енциклопедія сучасної України [Електронний ресурс]. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2019. URL: https://esu.com.ua/article-67927
Шалагінов Б.Б. Німецький романтизм і містичне. Поетика містичного. Чернівці: Чернівецький національний університет, 2011. С. 117–161.
Бибик С.П. Лінгвософія концептуально-знакового дослідження художнього твору. Лінгвософія українських текстів ХХІ ст. : монографія / Єрмоленко С. Я., Бибик С. П., Ганжа А. Ю, Коць Т. А., Сюта Г. М. Київ: Інститут української мови НАН України, 2023. С. 316–318.
Єрмоленко С.Я. Лінгвософія роману Ліни Костенко «Записки українського самашедшого». Лінгвософія українських текстів ХХІ ст. : монографія / Єрмоленко С. Я., Бибик С. П., Ганжа А. Ю, Коць Т. А., Сюта Г. М. Київ: Інститут української мови НАН України, 2023. С. 44–90.
Висоцька Н. Містичне як прийом: постмодерні примари Хайгейтського цвинтаря. Питання літературознавства. 2011. Вип. 83. С. 3–14.
Гундорова Т. (1) ПроЯвлення Слова: Дискурсія раннього українського модернізму. Київ: «Критика», 2009. 447 с.
Голомб Л. Г. (2) Збірка поезій Федора Потушняка «Терези вічності». Carpatica – Карпатика. Вип.9. Ужгород, 2001. С. 179–185.
Голомб Л.Г. Поетична творчість Ф. Потушняка. Ужгород: Ґражда, 2001. 98 с.
Потушняк Ф.М. Мій сад: Поезії і драми. Ужгород: Закарпаття, 2007. 576 с.
McGinn B. The Essential Writings of Christian Mysticism. New York: Modern Library. 2006. 594 p.
Stanford Encyclopedia of Philosophy. URL: https://plato.stanford.edu/entries/mysticism/
Lovecraft H.P. Notes on Writing Weird Fiction. URL: https://www.hplovecraft.com/writings/texts/essays/nwwf.aspx