МОВНИЙ ОБРАЗ ВІДЬМИ В УКРАЇНСЬКОМУ ЛІНГВОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2025.9.15

Ключові слова:

мовний образ, відьма, евфемізми, фразеологізм, примовка, замовляння, казки, український лінгвокультурний простір

Анотація

У статті проаналізовано мовний образ відьми як один із ключових в українському лінгвокультурному просторі. Зокрема, розглянуто основні лінгвістичні моделі творення евфемістичних номінацій на позначення відьми та вербальну репрезентацію означеного образу у фразеології та текстах української усної народної словесності. Зʼясовано, що образ відьми увібрав ознаки багатьох «непростих» міфологічних істот, що мають різні надприродні властивості та можуть використовувати їх як для злих, так і для добрих справ. Проте в аналізованих жанрах актуалізується лише пейоративна характеристика відьми. Дослідження вторинних номінацій дозволило дійти висновків, що, незважаючи на те, що одні з них виразно зберігають свій евфемістичний характер, інші вже належать до стертих евфемізмів, у концептуальному плані всі вони детермінуються властивими для українців віруваннями про типологічні ознаки як відьми зокрема, так і надприродного світу в цілому. Підставою для появи більшості національно орієнтованих сталих виразів і примовок із компонентом відьма стали архаїчні уявлення українців про неї як злу і страшну жінку, яка шкодить людині та її господарству. Оберегові замовляння від відьом зазнали виразного впливу християнської культурної традиції, що зумовило модифікацію первісних текстів і виявилося в усіх їх структурних елементах. Знання імені табуйованої істоти, нейтралізація злих сил, встановлення контакту між двома світами, виконання нездійсненної умови, уживання спеціального кумулятивного епітета тощо, репрезентоване в примовках і замовляннях від відьом, є характерними засобами творення апотропеїчного сакрального тексту. Сукупність міфологічних уявлень про відьму, втілена в українських народних казках, дозволяє відтворити посутній фрагмент української мовної картини світу.

Посилання

Боряк О. Баба-повитуха в контексті «полювання на відьом»: українсько-західноєвропейські паралелі. Соціум. Альманах соціальної історії. 2003. Вип. 3. С. 249–262.

Булашев Г. Український народ у своїх легендах, релігійних поглядах та віруваннях. К.: 1992. 414 с.

Давидюк В. Первісна міфологія українського фольклору. Луцьк: Волинська обласна друкарня, 2005. 310 с.

Костомаров М. Слов’янська міфологія. Вибрані праці з фольклористики й літературознавства/ упоряд. І. П. Бетко, А. М. Полотай; вступна ст. М. Т. Яценка. К.: Либідь, 1994. 384 с.

Нечуй-Левицький І. Світогляд українського народу. Ескіз української міфології. К.: Обереги, 2003. 144 с.

Кметь В. Архетип відьми в українській літературі ХІХ – ХХ століття: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук: спец. 10.01.01 «Українська література». Львів, 2017. 20 с.

Данилюк-Терещук Т. Міфокритичний дискурс демонологічної образності в літературі українського романтизм: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук: спец. 10.01.01 «Українська література». Івано-Франківськ, 2018. 18 с.

Левкович Н. Жіночі демонологічні персонажі українців Карпат. Народознавчі зошити. № 2 (104), 2012. С. 261–266.

Пуківський Ю. Образ відьми у великодніх звичаях та повір’ях українців історико-етнографічної Волині (за матеріалами польових досліджень). Матеріали до української етнології. К., 2011. Вип. 10. С. 227–232.

Вільчинська Т, Бачинська Г., Вербовецька О., Вільчинський О. Лінгвокультурна природа концепту «відьма» в етнографічних записах Володимира Гнатюка (до 150-річчя від дня народження). Мова, 2021. № 35. С. 68–72.

Биконя А.Г. Відьма як матір-родоначальниця в східнослов’янських та японських народних наративах. Компаративні дослідження слов’янських мов і літератур, 2013. Випуск 22. С. 214–220.

Чибор І. С. Інтерпретація напівдемонологічних уявлень у фразеології української мови. Вісник Житомирського державного університету. Випуск 2 (80). Філологічні науки, 2015. С. 289–296.

Хобзей Н. Лексеми з коренем відь- в українських говірках Карпат. Українське і слов’янське мовознавство. Міжнародна конференція на честь 80-річчя професора Йосипа Дзендзелівського. Ужгород, 2001. С. 534–537.

Етимологічний словник української мови: В 7-т./ Редкол. О.С. Мельничук (голова) та ін. К.: Наук. думка, 1982–1989. Т.1–3.

Хомік О.Є. Український вербальний оберег: семантика та структура: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук: спец. 10.02.01 «Українська мова». Х., 2005. 20 с.

Любицька О. Є. Евфемістична лексика в українській мові (лінгвістичні механізми вторинної номінації) Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. Серія «Філологія»: Актуальні питання сучасної філології. Харків, 2002. №538. С. 130–135.

Матеріали до українсько-руської етнології. Львів, 1900–1912. Т.ІІІ–ХV.

Вербальна магія українців. Наукові та навчально-методичні матеріали до курсів: фольклор, література, мовознавство, філософська антропологія. К.: Держ. ун-т ім. Т.Г. Шевченка, 1998. Вип.1. 98 с.

Остроушко О. А. Семантико-синтаксична структура текстів українських замовлянь: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук: спец. 10.02.01 «Українська мова». Дніпропетровськ, 2002. 22 с.

Казки та оповідання з Поділля в записах 1850–1860-х р. / упоряд. М. Левченко. К., 1928. Вип.1–2. 598 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-29