THE LINGUISTIC IMAGE OF THE WITCH IN THE UKRAINIAN LINGUISTIC AND CULTURAL SPACE
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2025.9.15Keywords:
linguistic image, Witch, euphemisms, phraseology, proverb, incantation, fairy tales, Ukrainian linguistic and cultural spaceAbstract
The article analyses the linguistic image of a witch as one of the key figures in the Ukrainian linguistic and cultural space. In particular, the main linguistic models of creating euphemistic designations for witches and the verbal representation of this image in the phraseology and texts of Ukrainian folklore are considered. It has been found that the image of the witch has absorbed the features of many ‘difficult’ mythological creatures with various supernatural properties that can be used for both evil and good deeds. However, only the pejorative representations of this taboo creature are actualised in the analysed genres. The study of secondary designations has led to the conclusion that, despite the fact that some of them clearly retain their euphemistic character, while others have already been erased, in conceptual terms they are all determined by the beliefs of Ukrainians about the typological features of the witch in particular and the supernatural world in general. Most nationally oriented expressions and sayings with the component witch are based on archaic Ukrainian perceptions of her as an evil and terrible woman who harms people and their households. The witch protection spells were strongly influenced by the Christian cultural tradition, which led to the modification of the original texts and was reflected in all their structural elements. Key features of apotropaic texts, as represented in proverbs and incantations against witches, include knowing the name of a taboo creature, neutralizing evil forces, establishing contact between two worlds, fulfilling an impossible condition, and using a special cumulative epithet, among others. The collection of mythological beliefs about the witch, as reflected in Ukrainian folk tales, makes it possible to reconstruct an essential fragment of the Ukrainian linguistic worldview.
References
Боряк О. Баба-повитуха в контексті «полювання на відьом»: українсько-західноєвропейські паралелі. Соціум. Альманах соціальної історії. 2003. Вип. 3. С. 249–262.
Булашев Г. Український народ у своїх легендах, релігійних поглядах та віруваннях. К.: 1992. 414 с.
Давидюк В. Первісна міфологія українського фольклору. Луцьк: Волинська обласна друкарня, 2005. 310 с.
Костомаров М. Слов’янська міфологія. Вибрані праці з фольклористики й літературознавства/ упоряд. І. П. Бетко, А. М. Полотай; вступна ст. М. Т. Яценка. К.: Либідь, 1994. 384 с.
Нечуй-Левицький І. Світогляд українського народу. Ескіз української міфології. К.: Обереги, 2003. 144 с.
Кметь В. Архетип відьми в українській літературі ХІХ – ХХ століття: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук: спец. 10.01.01 «Українська література». Львів, 2017. 20 с.
Данилюк-Терещук Т. Міфокритичний дискурс демонологічної образності в літературі українського романтизм: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук: спец. 10.01.01 «Українська література». Івано-Франківськ, 2018. 18 с.
Левкович Н. Жіночі демонологічні персонажі українців Карпат. Народознавчі зошити. № 2 (104), 2012. С. 261–266.
Пуківський Ю. Образ відьми у великодніх звичаях та повір’ях українців історико-етнографічної Волині (за матеріалами польових досліджень). Матеріали до української етнології. К., 2011. Вип. 10. С. 227–232.
Вільчинська Т, Бачинська Г., Вербовецька О., Вільчинський О. Лінгвокультурна природа концепту «відьма» в етнографічних записах Володимира Гнатюка (до 150-річчя від дня народження). Мова, 2021. № 35. С. 68–72.
Биконя А.Г. Відьма як матір-родоначальниця в східнослов’янських та японських народних наративах. Компаративні дослідження слов’янських мов і літератур, 2013. Випуск 22. С. 214–220.
Чибор І. С. Інтерпретація напівдемонологічних уявлень у фразеології української мови. Вісник Житомирського державного університету. Випуск 2 (80). Філологічні науки, 2015. С. 289–296.
Хобзей Н. Лексеми з коренем відь- в українських говірках Карпат. Українське і слов’янське мовознавство. Міжнародна конференція на честь 80-річчя професора Йосипа Дзендзелівського. Ужгород, 2001. С. 534–537.
Етимологічний словник української мови: В 7-т./ Редкол. О.С. Мельничук (голова) та ін. К.: Наук. думка, 1982–1989. Т.1–3.
Хомік О.Є. Український вербальний оберег: семантика та структура: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук: спец. 10.02.01 «Українська мова». Х., 2005. 20 с.
Любицька О. Є. Евфемістична лексика в українській мові (лінгвістичні механізми вторинної номінації) Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. Серія «Філологія»: Актуальні питання сучасної філології. Харків, 2002. №538. С. 130–135.
Матеріали до українсько-руської етнології. Львів, 1900–1912. Т.ІІІ–ХV.
Вербальна магія українців. Наукові та навчально-методичні матеріали до курсів: фольклор, література, мовознавство, філософська антропологія. К.: Держ. ун-т ім. Т.Г. Шевченка, 1998. Вип.1. 98 с.
Остроушко О. А. Семантико-синтаксична структура текстів українських замовлянь: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук: спец. 10.02.01 «Українська мова». Дніпропетровськ, 2002. 22 с.
Казки та оповідання з Поділля в записах 1850–1860-х р. / упоряд. М. Левченко. К., 1928. Вип.1–2. 598 с.