МОВНА ОСОБИСТІСТЬ СТУДЕНТА-ФІЛОЛОГА ЯК СУБ’ЄКТА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2025.9.25Ключові слова:
мовна особистість, українська лінгводидактика, комунікативні вміння, мовна і мовленнєва компетентність, студент-філолог, українська культуромовна особистість майбутнього філологаАнотація
Статтю присвячено розгляду феномена «мовна особистість» як інтегративного поняття в контексті сучасної лінгводидактики, окремі аспекти мовної особистості студента-філолога як суб’єкта професійної підготовки, проблеми формування мовної особистості майбутніх філологів в освітньому просторі університетської професійної підготовки. Зауважено, що проблема мовної особистості в лінгвістиці, психолінгвістиці та лінгводидактиці не є новою, однак методологічна основа її формування дотепер залишається здебільшого об’єктом наукових розвідок педагогів та лінгводидактів, що певним чином звужує уявлення про розмаїття методичного інструментарію в практиці роботи освітніх закладів.Наведено авторську характеристику поняття «мовна особистість»: високорозвинена особистість, носій як національно-мовленнєвої, так і загальнолюдською культури, який володіє соціокультурним і мовним запасом, вільно спілкується українською та іншими мовами в полікультурному просторі, адекватно застосовує набуті знання, мовленнєві вміння і навички у процесі міжкультурного спілкування. Зазначено, що підготовка студентів-філологів освіти, спрямована на здійснення професійної мовленнєвої діяльності, потребує свого переосмислення. Методологія дослідження передбачає урахування основних положень особистісно орієнтованого, компетентнісного, комунікативно-діяльнісного та когнітивно-комунікативного підходів.Формування мовної особистості студента-філолога окреслено як компетентнісно орієнтований процес, що залежить від індивідуального досвіду здобувачів освіти, мовно-мовленнєвих знань, умінь і навичок і спрямований на врахування особливостей розвитку мовної особистості, набуті професійної компетентності. Обґрунтовано, що розвиткові мовної особистості здобувача освіти сприяють психологічні передумови засвоєння знань та формування комунікативних умінь і навичок, мотиви учіння, які спонукають здобувачів освіти до засвоєння лінгвістичної теорії й активної мовленнєвої діяльності, які складають основу мовленнєвої компетентності майбутнього фахівця. Формування мовної особистості означає не тільки набуття студентом певних знань, умінь і навичок, а й самовиховання свідомого ставлення до мови, що виявляється в прагненні та вмінні спілкуватися українською мовою, відповідальному ставленні до власного мовлення, постійній, наполегливій роботі над його вдосконаленням, що є невід’ємною частиною національного виховання.
Посилання
Пентилюк М.І. Мовна особистість майбутнього вчителя-словесника в контексті професійної підготовки. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету ім. Павла Тичини. Умань : ФОП Жовтий О. О., 2014. Ч. 2. С. 290–297.
Єрьоменко С.В. Напрями досліджень мовної особистості. Записки з романо-германської філології. 2014. Вип. 2 (33). С.33–37.
Сафарян С. Розвиток мовної особистості учня на уроках зарубіжної літератури. URL: https://mova.ipo.kubg.edu.ua/movna-osobystist. (дата звернення: 29.10.2024).
Малихіна О.Є. Формування мовної особистості майбутніх педагогів: психологічний аспект. Актуальні питання освіти і науки : матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф., Харків, 10-11 листоп. 2016 р. : зб. наук. ст. / Харків. нац. екон. ун-т ім. С. Кузнеця. Харків : ХОГОКЗ, 2016. С. 271–273.
Папіш В. А. Багатоаспектне дослідження мовної особистості: актуалізація психолінгвістичних параметрів. Slavia orientalis. Polish Academy of Sciences. 2022. LXXI. Nr 4. URL : https://journals.pan.pl/dlibra/publication/143222/edition/125860/content
Струганець Л. Поняття «мовна особистість» в українському мовознавстві (історіографічний аспект) Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мовознавство. 2012. Вип. 2 (21) 2011–1 (22). 2012. С. 172–180.
Акусок А.М. Теоретичні засади формування змісту загальнопедагогічної підготовки майбутнього вчителя: автореф. дис… канд. пед. наук: 13.00.01; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. К., 2009. 21 с.
Руцька І. Мотивація як фундамент формування мовної особистості учнів початкової школи. Актуальні проблеми формування творчої особистості педагога в контексті наступності дошкільної та початкової освіти : зб. матеріалів ІІ Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції (Вінниця, ВДПУ імені Михайла Коцюбинського, 19-20 квітня 2018 р.) / за ред. О.А.Голюк. Вінниця: ТОВ «Меркьюрі-Поділля», 2018. Вип. 7. С. 21–24.
Груба Т. Теорія і практика формування мовної особистості учнів старшої школи на уроках української мови (профільний рівень): монографія. Київ: Інтер сервіс, 2018. 336 с.
Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика : теорія і методика навчання дітей рідної мови : підручник / За ред. А.М. Богуш., Н.В. Гавриш. К. : Видавничий дім «Слово», 2007. 542 с.
Пентилюк М.І. Мовна особистість учня в проспекції мовленнєвого спілкування. Таврійський вісник освіти: науково-метод. журнал. № 2 (18). Херсон, 2007. С. 53–60.
Омельчук С.А. Особистісно-орієнтований підхід в процесі вивчення природничо-наукових дисциплін – основа формування професійної компетентності майбутнього учителя фізичної культури. URI : portpedagogy.org. ua/html/journal/2010-08/10oovtpt.pdf
Хом’як І. Формування мовної особистості студента-філолога. Вісник Прикарпатського національного університету. Серія: Педагогіка. Вип. XLIX. У 2-х ч. Івано-Франківськ, 2013. С.105–108.
Гриджук О. Є. Мовна особистість як актуальний об’єкт дослідження в сучасній лінгводидактиці. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2016. IV (42), Issue: 87. Р. 24–27.
Практикум з методики навчання української мови в загальноосвітніх закладах : модульний курс : посіб. / за ред. М. І. Пентилюк. Київ : Ленвіт, 2011. 366 с.
Мацько Л.І. Аспекти мовної особистості у проспекції педагогічного дискурсу. Дивослово. 2006. № 7. С. 2–4.
Вашуленко М. Формування мовної особистості молодшого школяра в умовах переходу до 4-річного початкового навчання. Початкова школа. 2001. № 1. С. 11–14.
Семеног О. Мовний портрет наукового наставника у вимірах лінгвоперсонології. Дивослово. 2019. №2. С.35–39.
Семеног О.М. Професійна підготовка майбутніх учителів української мови і літератури: монографія. Суми: ВВП «Мрія» ТОВ, 2005. 404 с.
Семеног О. Культуромовна особистість молоді у проєкції розвитку на засадах інфомедійної грамотності. Українські студії в європейському контексті: зб. наук. пр. 2024. № 8. С.257–269. URL : http://obrii.org.ua/usec/storage/conference/zb_vol8_2024.pdf#page=258