LANGUAGE PERSONALITY OF THE STUDENT OF PHILOLOGY AS A SUBJECT OF PROFESSIONAL TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2025.9.25Keywords:
language individuality, Ukrainian Linguodidactics, communicative skills, language and speech competence, student- philologist, Ukrainian cultural and language individuality of the future philologistAbstract
The article is devoted to the consideration of the phenomenon of "linguistic personality" as an integrative concept in the context of modern linguodidactics, certain aspects of the linguistic personality of the student-philologist as a subject of professional training, the problems of forming the linguistic personality of future philologists in the educational space of university professional training.It is noted that the problem of linguistic personality in linguistics, psycholinguistics and linguodidactics is not new, but the methodological basis of its formation still remains mostly the object of scientific research of teachers and linguodidactors, which in a certain way narrows the idea of the diversity of methodological tools in the practice of educational institutions.The author's characteristic of the concept of "linguistic personality" is presented: a highly developed personality, a carrier of both national-linguistic and universal human culture, which has a sociocultural and linguistic reserve, freely communicates in Ukrainian and other languages in the multicultural space, adequately applies the acquired knowledge, speech skills and skills in the process of intercultural communication. It is noted that the training of philological students aimed at the implementation of professional speech activities, requires today its rethinking. The research methodology involves taking into account the main provisions of personality- oriented, competence-oriented, communicative-activity and cognitive-communicative approaches.The formation of the linguistic personality of the student-philologist is outlined as a competently oriented process, depending on the individual experience of the applicants for education, language and speech knowledge, skills and abilities and is aimed at taking into account the peculiarities of the development of the linguistic personality acquired by professional competence. It is substantiated that the development of the language personality of the applicant for education is facilitated by the psychological prerequisites for the assimilation of knowledge and the formation of communicative skills and abilities, the motives of learning, which encourage the applicants for education to assimilate the linguistic theory and active speech activity, which form the basis of the speech competence of the future specialist.The formation of a linguistic personality means not only the acquisition by the student of certain knowledge, skills and abilities, but also the self-education of a conscious attitude to language, manifested in the desire and ability to communicate in Ukrainian, a responsible attitude to one's own speech, constant, persistent work on its improvement, which is an integral part of national education.
References
Пентилюк М.І. Мовна особистість майбутнього вчителя-словесника в контексті професійної підготовки. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету ім. Павла Тичини. Умань : ФОП Жовтий О. О., 2014. Ч. 2. С. 290–297.
Єрьоменко С.В. Напрями досліджень мовної особистості. Записки з романо-германської філології. 2014. Вип. 2 (33). С.33–37.
Сафарян С. Розвиток мовної особистості учня на уроках зарубіжної літератури. URL: https://mova.ipo.kubg.edu.ua/movna-osobystist. (дата звернення: 29.10.2024).
Малихіна О.Є. Формування мовної особистості майбутніх педагогів: психологічний аспект. Актуальні питання освіти і науки : матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф., Харків, 10-11 листоп. 2016 р. : зб. наук. ст. / Харків. нац. екон. ун-т ім. С. Кузнеця. Харків : ХОГОКЗ, 2016. С. 271–273.
Папіш В. А. Багатоаспектне дослідження мовної особистості: актуалізація психолінгвістичних параметрів. Slavia orientalis. Polish Academy of Sciences. 2022. LXXI. Nr 4. URL : https://journals.pan.pl/dlibra/publication/143222/edition/125860/content
Струганець Л. Поняття «мовна особистість» в українському мовознавстві (історіографічний аспект) Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мовознавство. 2012. Вип. 2 (21) 2011–1 (22). 2012. С. 172–180.
Акусок А.М. Теоретичні засади формування змісту загальнопедагогічної підготовки майбутнього вчителя: автореф. дис… канд. пед. наук: 13.00.01; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. К., 2009. 21 с.
Руцька І. Мотивація як фундамент формування мовної особистості учнів початкової школи. Актуальні проблеми формування творчої особистості педагога в контексті наступності дошкільної та початкової освіти : зб. матеріалів ІІ Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції (Вінниця, ВДПУ імені Михайла Коцюбинського, 19-20 квітня 2018 р.) / за ред. О.А.Голюк. Вінниця: ТОВ «Меркьюрі-Поділля», 2018. Вип. 7. С. 21–24.
Груба Т. Теорія і практика формування мовної особистості учнів старшої школи на уроках української мови (профільний рівень): монографія. Київ: Інтер сервіс, 2018. 336 с.
Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика : теорія і методика навчання дітей рідної мови : підручник / За ред. А.М. Богуш., Н.В. Гавриш. К. : Видавничий дім «Слово», 2007. 542 с.
Пентилюк М.І. Мовна особистість учня в проспекції мовленнєвого спілкування. Таврійський вісник освіти: науково-метод. журнал. № 2 (18). Херсон, 2007. С. 53–60.
Омельчук С.А. Особистісно-орієнтований підхід в процесі вивчення природничо-наукових дисциплін – основа формування професійної компетентності майбутнього учителя фізичної культури. URI : portpedagogy.org. ua/html/journal/2010-08/10oovtpt.pdf
Хом’як І. Формування мовної особистості студента-філолога. Вісник Прикарпатського національного університету. Серія: Педагогіка. Вип. XLIX. У 2-х ч. Івано-Франківськ, 2013. С.105–108.
Гриджук О. Є. Мовна особистість як актуальний об’єкт дослідження в сучасній лінгводидактиці. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2016. IV (42), Issue: 87. Р. 24–27.
Практикум з методики навчання української мови в загальноосвітніх закладах : модульний курс : посіб. / за ред. М. І. Пентилюк. Київ : Ленвіт, 2011. 366 с.
Мацько Л.І. Аспекти мовної особистості у проспекції педагогічного дискурсу. Дивослово. 2006. № 7. С. 2–4.
Вашуленко М. Формування мовної особистості молодшого школяра в умовах переходу до 4-річного початкового навчання. Початкова школа. 2001. № 1. С. 11–14.
Семеног О. Мовний портрет наукового наставника у вимірах лінгвоперсонології. Дивослово. 2019. №2. С.35–39.
Семеног О.М. Професійна підготовка майбутніх учителів української мови і літератури: монографія. Суми: ВВП «Мрія» ТОВ, 2005. 404 с.
Семеног О. Культуромовна особистість молоді у проєкції розвитку на засадах інфомедійної грамотності. Українські студії в європейському контексті: зб. наук. пр. 2024. № 8. С.257–269. URL : http://obrii.org.ua/usec/storage/conference/zb_vol8_2024.pdf#page=258