ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ЗАСОБАМИ ДОШКІЛЬНОЇ ЛІНГВОДИДАКТИКИ ДО ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Лілія Володимирівна Барановська Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-3437-7995

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2025.11.24

Ключові слова:

педагог, дошкільна освіта, мовленнєва компетентність, дошкільна лінгводидактика, Державний стандарт дошкільної освіти

Анотація

У статті визначено особливості підготовки майбутніх педагогів до формування мовленнєвої компетентності в дітей дошкільного віку. Важливим засобом такої підготовки є навчальна дисципліна «Дошкільна лінгводидактика». Приділена увага аналізові змісту Закону України «Про дошкільну освіту», «Концепції дошкільної освіти», якими визначено мету дошкільної освіти, пронципи її здійснення, уточнено періодизацію вікових особливостей дітей від народження до семи років, наголошено на особливостях навчання дітей державної мови. Акцентована увага на тому, що дошкільний вік є сензитивним для мовленнєвого розвитку дітей, який є складником їхнього розумовго розвитку. На основі Державного стандарту дошкільної освіти уточнено дефініцю поняття «компетентність» та її структуру. Окреслено складники мовленнєвої компетентності дошкільників. Вона являє собою складне новоутворення, структуроване відповідно до складу мови. Описано методики формування правильної звуковимови, лексичної і граматичної правильності мовлення дітей дошкільного віку. Зауважено щодо необхідності формування педагогом, який працює із засобами кожного рівня мовленнєвої структури, комунікативної компетентності в дітей зазначеного віку. Зважаючи на те, що процес формування мовленнєвої компетентності в дошкільників відбувається переважно в усній формі, обгрунтована доцільність формування педагогів дошкільної освіти як риторичних особистостей.Важливим для них є розуміння законів риторики: концептуального, моделювання аудиторії, стратегічного, тактичного, ефективного спілкування, мовленнєвого, зіставно-аналітичного. Акцентована увага на врахування вікових та індивідуально-психологічних особливостей дітей дошкільного віку в процесі формування в них мовленнєвої компетентності та на системність і послідовність роботи з ними.

Посилання

Закон України «Про дошкільну освіту». 2024. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20

Концепція розвитку дошкільної освіти. 2020. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/gromadske-obgovo-rennya/2020/06/03/ostatochne.docx

Державний стандарт дошкільної освіти. 2021. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf

Методика розвитку мовлення та навчання рідної мови дітей раннього і дошкільного віку 2021. /Алла Богуш, Наталія Маліновська. Підручник. Київ: Видавничий дім «Слово». 336 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03