ASSOCIATIVE REACTIONS OF UKRAINIANS TO STIMULI WITH THE SEMANTICS OF RESILIENCE: MODELLING INDIVIDUAL CONSCIOUSNESS FRAGMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2023.3.8

Keywords:

комп’ютерне опрацювання, вільний асоціативний експеримент, STIMULUS, реакція, стимул, резилентність, психолінгвістична інтерпретація

Abstract

The article presents the results of the free-associative experiment conducted with the help of STIMULUS based on the reactions to stimuli with the semantics of resilience given by Ukrainians and their psycholinguistic interpretation. Firstly, the author describes the methodology used in the free-associative experiment. In particular, she provides general characteristics of the questionnaire, defines stimuli (crisis, crash, stress, pandemic, trauma), characterizes the main participants of the free-associative experiment (85 Ukrainian respondents aged 17–23 and 31–39), and outlines the stages of working out the reactions of Ukrainians to stimuli with the semantics of resilience. Secondly, the preparatory, practical, and analytical operational stages of working with STIMULUS are described in detail according to the responses given by the Ukrainians. Thirdly, the psycholinguistic interpretation of the responses to stimuli with the semantics of resilience was carried out to model fragments of the individual consciousness of Ukrainians. The associative experiment is the most developed technique of psycholinguistic analysis of semantics. Psychosemantics is the task of reconstructing an individual system of meanings through which an individual perceives the world. The associative experiment provides extensive material for elaborating on the information behind a word in an individual's mind and, consequently, what fragments of this information can be used by the mind if the word is used in different contexts. As a result, STIMULUS made it possible to build associative fields with a nuclear-peripheral organisation for each stimulus word, among which the following were the nuclear reactions: crisis: decline, destruction; collapse: destruction, decline; stress: anxiety; pandemic: coronavirus; trauma: pain, PTSD. The analysis of reactions shows a coincidence in the perception of the crisis by Ukrainians; in particular, for two stimuli, crisis, and collapse, Ukrainians provide the same reaction words: decline, and ruin, explained by the historical past of Ukrainians during the collapse of the Soviet Union, i.e., a period when Ukrainians faced a financial crisis and the collapse of plans and hopes.

References

Горошко О.І. Інтегративна модель вільного асоціативного експерименту : монографія. Харьків : Видавництво «Каравела», 2001. 320 с.

Загородня О.Ф. Асоціативні поля суспільно-політичної лексики в мовній картині світу українців (комп’ютерне опрацювання результатів психолінгвістичного експерименту) : дис. канд. філол. Наук ; Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова ; Інституційний репозитарій Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2018. URL: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/D_26.053.26/Zagorodnya.pdf.

Мартінек С. Український асоціативний словник в 2 томах. Передмова: від стимулу до реакції. Львів : Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2007. Т. 1. С. 7–15.

Мартінек С. Емпіричні й експериментальні методи у сучасній когнітивній лінгвістиці. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2011. Вип. 52. С. 25–32.

Словник української мови: в 11 томах. АН Української РСР, Ін-т мовознав. ім. О.О. Потебні; редкол. : І.К. Білодід (голова) та ін. Київ : Наук. Думка, 1970. Т. 1 : А-В / ред. тому: П.Й. Горецький та ін.

Терехова Д.І. Психолінгвістичний аналіз асоціативних полів слова-стимулу Друг за даними спрямованих асоціативних експериментів. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія: Філологія. 2017. Вип. 20(2). С. 85–91.

Терехова Д.І. Психолінгвістичний аналіз асоціативного поля стимулу ЦІННІСТЬ (динамічний аспект). Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія: Філологія. 2018. Вип. 21(1). С. 147–152.

Терехова Д.І. Типологія вербальних асоціацій у вільному асоціативному експерименті. Наукові записки. Серія: Філологічні науки (Мовознавство). 2000. Вип. 26. С. 236–246.

Bernolet S., Hartsuiker R. J., & Pickering M. J. Shared syntactic representations in bilinguals: Evidence for the role of word-order repetition. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 2007. № 33. P. 931–949.

Published

2023-12-20

Issue

Section

SECTION 1 LINGUISTICS