THE METHODOLOGICAL POTENTIAL OF USING ENGLISH-LANGUAGE TED TALKS LECTURES AS A MEANS OF FOSTERING LISTENING COMPETENCY IN INDEPENDENT WORK OF STUDENTS IN SPECIALIZED SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2023.3.25

Keywords:

authentic videos, methodological potential, English-language lectures, TED Talks lectures, specialized school, listening competence, independent work

Abstract

The goal of the article is to investigate and summarize the requirements for listening competency of students in specialized schools according to foreign language curricula and the Common European Framework of Reference for Languages, as well as to examine the methodological potential of using English-language authentic TED Talks lectures as a tool for forming listening competency in independent work of students in specialized schools. The article emphasizes the pivotal role of students’ independent work with authentic materials in the modern educational paradigm. The research was conducted using the method of critical analysis of Ukrainian and foreign linguistic, pedagogical, and methodological sources, relevant educational programs, and the Common European Framework of Reference for Languages to confirm the relevance of the researched issue and generalize the results of contemporary scientific research. An empirical survey method of 10th-grade students was also applied to assess the current situation of using authentic audiovisual materials as a means of forming listening competency and to determine students’ attitudes towards the possible use of English-language TED Talks lectures in independent work. The result of the research confirms the methodological potential of using English-language TED Talks lectures as a means of forming listening competency in students of specialized schools. The relevance, content, alignment with modern educational principles, and diversity of this material reveal broad prospects for its utilization in the educational process as a means of motivating students for independent language learning. Additionally, it is found that TED Talks lectures hold significant linguistic, socio-cultural, psychological and methodological potential. Relevant examples of TED Talks lectures are provided (according to the curriculum of the 10th and 11th grade) to illustrate the potential of the proposed educational practice.

References

Навчальна програма з іноземних мов для загальноосвітніх закладів і спеціальних шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов для 10–11 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України № 1407 від 23 жовтня 2017 р.

Бігич О.Б., Бориско Н.Ф., Борецька Г.Е. та ін. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика : підручник для студентів класичних, педагогічних, лінгвістичних університетів. Київ : Ленвіт, 2013, 590 с.

Hamouda A. An Investigation of Listening Comprehension Problems Encountered by Saudi Students in the EL Listening Classroom. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 2013. Vol. 2, p. 113–155.

Metruk R. Extensive listening practice of EFL learners with authentic English videos. Teaching English with technology, 2021. Vol. 16. No. 4, pp. 3–19.

Gilakjani A.P.& Sabouri N.B. Learner’s Listening Comprehension Difficulties in English Language Learning: A Literature Review. English Language Teaching, 2016. Vol. 9(6), pp. 123–133.

Качур І.І. Використання автентичних матеріалів як креативний підхід до вивчення іноземної мови. «Інноваційна педагогіка», Теорія та методика навчання (з галузей знань). 2020. Т. 21. № 2, с. 13–15.

Жупаник О. Ефективність та особливості застосування автентичних матеріалів, спрямованих на розвиток слухового сприймання на заняттях з англійської мови. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2022. Т. 1. № 25, с. 67–74.

Gilmore A. Authentic materials and authenticity in foreign language learning. Language teaching, 2007. Vol. 40, p. 97–118.

Wu D. Conquering ESL Students’ English Listening Barriers. Master’s Projects and Capstones, 2020, 978 p.

Field J. Listening in the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

Корнюш Г.В. Можливості використання відеоматеріалів TED Talks у процесі викладання англійської мови у вищій школі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2019. Т. 2. № 66, с. 24–29.

Кузан Г.С., Матвіїв-Лозинська Ю.О. Використання матеріалів лекцій TED Talks для підвищення комунікативної компетентності студентів закладів вищої освіти. НАУКОВІ ЗАПИСКИ. Серія: Педагогічні науки, 2019. Вип. 183, с. 109–113.

Rubenstain L.D. Using TED Talks to inspire thoughtful practice. The Teacher Educator. 2012. Vol. 47(4), р. 261–267.

Bal-Tastan S., Davoudi S.M.M. The impact of teacher’s efficacy and motivation on students’ academic achievement in science education among secondary and high school students. Eurasia Journal of MST Education, 2018. Vol. 14(6), p. 2353–2366.

Lopez-Carril S., Ano V., Gonzales-Serrano M.H. Introducing TED Talks as a pedagogical resource in sport management education through YouTube & LinkedIn. Sustainability, 2020. Vol. 23.

Obari H., Lambacher S. Impact of Blended Environment with M-Learning on EFL Skills in Proceedings of the 2014 EUROCALL Conference, the Netherlands, 2014.

Hye Y., Kyung W. Effects of shadowing using TED on EFL learners’ listening skills. Multimedia-Assisted Language Learning, 2015. Vol. 18(3).

Li Y., Gao Y., Zhang D. To speak like a TED speaker. A case study of TED motivated English public speaking study in EFL teaching. Higher Education Studies, 2015. Vol. 6(1), pp. 53–59.

Tilwany S.A. The impact of using TED Talks as a learning instrument on enhancing Indonesian EFL Learners’ listening skill. Hindavi Educational Research International. 2022. Vol. 2022.

Jian H. Pros and Cons of TED-based listening instructions for English Majors in China: Students’ insights. Indonesian EFL Journal, 2015. Vol. 1(1), pp. 34–40.

Ніколаєва С.Ю. Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. видання доктор пед. наук, проф. С.Ю. Ніколаєва. Ленвіт, 2013, 273 с.

Білянська І.П. Формування англомовної аудитивної компетентності майбутніх учителів із використанням аудіокниг художніх творів : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 «Теорія та методика навчання (германські мови). Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ; наук. кер. І.П. Задорожна. Тернопіль, 2018. 317 с.

Лобачова І., Федь, І. Використання TED Talks ресурсів у вдосконаленні іншомовної мовленнєвої компетентності здобувачів вищої освіти спеціальності 013 «Початкова освіта». Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 2023. Т. 19, с. 64–75.

URL: ted.com.

Подосиннікова Г. Методична типологія труднощів навчання ідіоматичного розмовного мовлення майбутніх учителів англійської мови. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2018. Т. 4. № 78, с. 172–185.

Huang Y.S. Call for reform of English major program: Revisit to absence of critical thinking ability. Foreign Language World, 2010. Vol. 20(1), p. 11–16.

Подосиннікова Г. Методична характеристика інтерактивного навчання іноземних мов. Педагогічний процес: теорія і практика : збірник наукових праць, 2012. Т. 3, с. 196–208.

Tomlinson B. & Masuhara H. Research for materials development in language learning. London : Continuum International Publishing Group, 2010.

Liu L. & Miao R. Theory and practice of L2 language listening [M]. Beijing : Foreign Language Teaching & Research Press, 2011.

Rost M. Teaching and researching listening [M]. Beijing : Foreign Language Teaching & Research Press, 2005.

Редько Т.К. Полонська Н.П., Басай Н. та ін. Лінгводидактичні засади навчання іноземної мови учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів : методичний посібник / за наук. ред. В.Г. Редька. Київ : Педагогічна думка, 2013, 260 с.

Ghory S., Ghafory H. The impact of modern technology in the teaching and learning process. International Journal of Innovative Research and Scientific Studies, 2021. Vol. 4(3), p. 168–173.

Ludvig J. TED Talks as an emergent genre. CLC Web: Comparative literature and culture, 2017. Vol. 19(1).

Park S.M., Cha K.W. Pre-service teachers’ perspectives on a blended listening course using TED Talks. Multimedia-Assisted Language Learning, 2013. Vol. 16(2), p. 93–116.

Loya M.A., Klemm T. Teaching note-using TED Talks in the social-work classroom: encouraging students’ engagement and discourse. Journal of social work education, 2016. Vol. 52(4), p. 518–523.

Liang, W. Learners’ factors in second language listening [M]. Shanghai : Shanghai Jiao Tong University Press, 2010.

Lynch, T. Study listening [M]. Cambridge : Cambridge University Press, 2012.

Published

2023-12-20

Issue

Section

SECTION 3 METHODOLOGY