TRAINING OF FUTURE TEACHERS FOR THE FORMATION OF READING LITERACY OF STUDENTS ON THE BASIS OF THE PISA-2018 RESEARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2023.3.27

Keywords:

PISA study, reading literacy, external examination, key competences, NUS, critical thinking, competent reader, model curriculum, test tasks

Abstract

The article outlines the content and methodical provision of training future language teachers for the formation of students’ reading literacy in lessons of foreign literature on the basis of the PISA-2018 study. Taking into account the framework of the “National report on the results of the international study of the quality of education PISA- 2018”, the analysis of model curriculum on foreign literature in 5 grades, the content of the concept of “reading literacy” as a person’s ability to widely understand the text, search for new information, its reproduction and use, interpretation of the content and formulation of own conclusions, understanding and evaluation of the content and form of the text. It is outlined that the international study PISA-2018 and the results of the assessment of external independent evaluation for the past five years indicate shortcomings in the educational process and led to the updating of the necessary methods and tools to improve the situation. It was found that model programs on foreign literature in grades 5–6 and textbooks developed on the basis of model programs contain the necessary source base to ensure a successful transition from primary education to basic secondary education, as well as the gradual acquisition of subject knowledge and development by students reading literacy as a key competence. The developed exercises and tasks are aimed at the formation of reading literacy in schoolchildren, which involves the ability to interact with the text at a deeper, interpretive level; critically evaluate the received information, put forward one’s own hypotheses based on the reading, apply it in real life situations. This is a group of skills based on detection, perception, comprehension, awareness, adequate understanding of semantic information, its analysis; ability to read and write; express their thoughts in accordance with language norms; transform information; the ability to detect information provided in the text in an implicit form, to prove the reliability of arguments, supporting one’s own conclusions with facts from the text and implicit evidence, to make assumptions about a new understanding of the text after analyzing it and selecting counterarguments.

References

Бондаренко Н. Формування читацької грамотності учнів у контексті стандартів PISA-2018 : методичні рекомендації. URL: https://lib.iitta.gov.ua/722178/1/%D0%91%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_1.pdf.

Державний стандарт базової середньої освіти. 2020. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/.

Дячок С. Компетентнісно орієнтовані завдання у підручнику української літератури як засіб формування читацької грамотності школярів. URL: https://lib.iitta.gov.ua/724501/1/%D0%94%D1%8F%D1%87%D0%BE%D0%BA_%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8.pdf.

Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017, № 38–39, ст. 380. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Збірник завдань у форматі PISA для розвитку читацької грамотності учнів. Частина 2 / Авторський колектив; уклад.: проф. Олена Локшина та проф. Оксана Заболотна ; за заг. ред. професора Олега Топузова. 2-ге електронне видання, доповнене. Київ : Педагогічна думка, 2023. 81 c. DOI: https://doi.org/10.32405/978-966-644-728-2-2023-81.

Інститут модернізації змісту освіти. URL: https://imzo.gov.ua/model-ni-navchal-ni-prohramy/movno-literaturnaosvitnia-haluz/zarubizhna-literatura/.

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році. Мовно-літературна освітня галузь. 5–6 клас. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2023/09/12/IMR-2023-2024-Ukr.mova.12.09.2023.pdf.

Капустін І.В. Актуальні проблеми щодо формування читацької грамотності учнів у сучасному вимірі. URL: file:///C:/Users/%D0%90%D0%B4%D0%BC%D0%B8%D0%BD/Downloads/Jerelo_1_2021-65-70.pdf.

Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf.

Мазорчук М. (осн. автор), Вакуленко Т., Терещенко В., Бичко Г., Шумова К., Раков С., Горох В. та ін. Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018. Український центр оцінювання якості освіти. Київ : УЦОЯО, 2019. 439 с.

Міляновська Н. Зарубіжна література. 2022. URL: https://pidruchnyk.com.ua/1689-5_zarlit_milianovska.html.

Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Волощук Є.В.). URL: https://drive.google.com/file/d/1SVNX7tUxE51cMlCyoH4rlpfZ6CMMlY1H/view.

Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Ніколенко О., Ісаєва О., Клименко Ж., Мацевко-Бекерська Л., Юлдашева Л., Рудніцька Н., Туряниця В, Тіхоненко С., Вітко М., Джангобекова Т.) URL: https://drive.google.com/file/d/1VcmR4LmueemuTyXWO2wcaGO22MElIEh/view?usp=sharing.

Ніколенко О. Зарубіжна література : підручник для 5 класу. URL: https://academia-pc.com.ua/wp-content/uploads/2022/02/nikolenko-zarubizhna-literatura-5-klas-vcz-akademiya.pdf.

Семеног О.М. Підготовка вчителя української філології в умовах війни: європейські пріоритети та національний досвід. Trends in the Development of Philological Education in the Era of Digitalization: European and National Contexts : Scientific monograph. Riga, Latvia : “Baltija Publishing”, 2023. P. 683–711. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-303-3-31.

Семеног О., Плужник Ю. Формуємо читацьку грамотність: з досвіду роботи в літній школі «Європейська якість навчання для кращої успішності учнів – 2022». Збірник матеріалів VI Міжнародної наукової конференції «Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2022 в умовах турбулентності світу». Ін-т педагогіки НАПН України / За заг. ред О.І. Локшиної. Київ–Тернопіль : Крок, 2022. С. 247–252. DOI: https://doi.org/10.32405/978-617-692-729-7-2022-296.

Семеног О.М. Формування читацької грамотності учнів: від теорії до практики. Українські студії в європейському контексті : збірник наукових праць. 2023. Вип. 6. С. 108–121.

Старагіна І.П., Терещенко В.М., Панченков А.О. Нова українська школа: розвиток читацької компетентності в учнів початкової школи в системі інтегрованого навчання : навчально-методичний посібник. Харків : Соняшник, 2020. 176 с.

Стратегія розвитку читання на період до 2032 року : Розпорядження КМУ від 3 березня 2023 року. «Читання як життєва стратегія». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-%D1%80#Text

Химинець В. Компетентнісний підхід до професійного розвитку вчителя. URL: http://zakinppo.org.ua/2010-01-18-13-44-15/233-2010-08-25-07-10-49.

Published

2023-12-20

Issue

Section

SECTION 3 METHODOLOGY