COMMUNICATIVE STRATEGIES AND TACTICS OF THE AUTHOR’S COLUMN (BASED ON THE CONTRIBUTIONS OF LARISA DENYSENKO, OLEH KOTSAREV, KATERYNA BABKINA, IRENА KARPA, YULIA STAHIVSKA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2023.4.11

Keywords:

author’s column, columnism, columnist, communicative strategy, communicative tactics, communicative goal, influence.

Abstract

The article outlines the concept of an author’s column as a journalistic work in which the author (columnist) expresses his own subjective opinions on the basis of facts and phenomena relevant to society by artistic and journalistic means, and columnism as an array of texts placed under the rubric of an author’s column, and a set of author’s speakers. It has been established that this journalistic genre is characterized by an expressive authorial position, subjectivism, the creation of the effect of presence, dialogism, has a significant potential to influence the readership, which allows for the formation of a conscious civic position of the addressees of the content in relation to socio-political realities, to unite on the basis of common values, encourage readers to be active members of society. The concept of communicative strategy as the implementation of the speaker’s communicative intentions to achieve a defined goal of communication by selecting the most effective methods of communication and tactics as the implementation of a communicative strategy and a set of techniques and methods used by the communicator at a certain stage of interaction with the interlocutor to achieve the desired result is outlined. Different typologies of strategies and tactics are analyzed. As a result of the analysis of the author’s columns of the Deutsche Welle special project “Author’s column”, it was established that in the studied texts their authors used an information strategy, which is embodied in the tactics of attracting attention, gathering information, presenting information, sequence of events; the strategy of consolidation, manifested in the tactics of communication intimacy, integration, affiliation; the strategy of emotional influence, which is embodied in the tactics of addressing the recipient’s emotions, dramatization. We see the prospects for further scientific research in the study of communicative strategies and tactics of other journalistic genres.

References

Бацевич Ф.С. Вступ до лінгвістичної прагматики : підручник. Київ : ВЦ «Академія», 2011. 304 с.

Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник. Київ : Видавничий центр «Академія», 2004. 344 с.

Бурич Л.А. Сучасна українська колумністика: типологічні та формально-змістові моделі : автореф. дис. …

канд. наук соціал. комунік. : 27.00.04 «Теорія та історія журналістики». Запоріжжя, 2021. 23 с.

Галич В.М. Колонка як жанр. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Філологічні науки. 2009. № 3. С. 223–233.

Деяк-Якобишин О.М. Колумністика як феномен персоналізованої журналістики (на прикладі творчого доробку Вільяма Коннора) : дис. … канд. наук соціал. комунік. : 27.00.04 «Теорія та історія журналістики». Київ, 2015. 186 с.

Дрешпак В.М. Жанрологія журналістських творів : навчальний посібник. Дніпро : УМСФ, 2021. 186 с.

Зайцева І.В. Авторська колонка в жанровій парадигмі сучасних ЗМІ. Держава та регіони. Сері «Соціальні комунікації». 2021. № 2. С. 35–42.

Звелідовська Л.І. Контент авторських шпальт сучасних іспанських письменників Хав’єра Маріяса, Рози Монтеро та Артуро Переса-Реверте : автореф. дис. … канд. наук соціал. комунік. : 27.00.04 «Теорія та історія журналістики». Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ, 2012. 20 с.

Михайлин І.Л. Жанр авторської колонки в масмедійних текстах Віталія Портникова. Журналістика. Лінгвістика. Дидактика : збірник наукових праць. Полтава, 2010. С. 155–160.

Морозова О. Жанрово-стилістичні особливості авторської колонки. Стиль і текст. Київ, 2009. Вип. 10. С. 186–193.

Павлова Л.В., Тарасова Г.С. Комунікативні стратегії i тактики в англомовному політичному медіадискурсі. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». Том 29 (68). № 3. 2018. С. 55–60.

Пастернак Т.А. Комунікативна стратегія як конструктивна характеристика дискурсу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2013. Вип. 38. С. 215–217.

Подуфалова Т.В., Ільченко А.Р. Комунікативні стратегії і тактики в англомовному воєнному медіадискурсі (на матеріалі британських та американських онлайн-публікацій про російсько-українську війну). Лінгвістичні дослідження : збірник наукових праць ХНПУ імені Г.С. Сковороди. 2023. Вип. 58. С. 289–305.

Посмітна В.В. Комунікативні стратегії та тактики масмедійного дискурсу в аспекті потенційної загрози деструктивного мовного впливу. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». 2019. № 39. Том 3. С. 123–126.

Різун В.В. Теорія масової комунікації : підручник для студентів галузі 0303 «Журналістика та інформація». Київ : Видавничий центр «Просвіта», 2008. 260 с.

Селіванова О.О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми : підручник. Полтава : Довкілля-К, 2008. 712 с.

Шутяк Л.М. «Новий журналізм» у медійному дискурсі України: ґенеза та жанрово-стилістичні ознаки : автореф. дис. … канд. наук соціал. комунік. Спеціальність : 27.00.04 «Теорія та історія журналістики». Дніпропетровськ, 2015. 216 с.

Яців З. До питання ідентифікації авторської колонки як публіцистичного жанру. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 34, том 5, 2020. С. 190–195.

Яшенкова О.В. Основи теорії мовної комунікації : навчальний посібник. Київ : Видавничий центр «Академія», 2010. 312 c.

Dijk T.A. van, Kintsch Walter. Strategies of Discourse Comprehension. New York etc. : Acad. Press. 1983. 413 p.

Published

2023-12-22

Issue

Section

SECTION 1 LINGUISTICS